Gå til innhold

BK: Utsikt over Oslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utbrente lys er når du har overgått mengden med informasjon som en raw-fil er laget for å bruke. Altså et område har fått mer lys på seg enn det som kreves for å lage 100% hvitt (altså teksturen er borte om du prøver å reversere effekten digitalt etterpå). Jeg er litt dårlig til å forklare.

Bruk av flere eksponeringer er en teknikk for ekstreme tilfeller, men sjelden nødvendig. Er man nøye med vær og lysmåling, skal ikke dette være nødvendig. I dette tilfellet vil du få veldig lite tilbake med HDR metoden. Det er for sent for at du skal klare å fange opp noen toner fra himmelen uansett (med mindre du tar et bilde i 30+ sek kanskje, men det vil du ikke få til i bracketing tror jeg). Orker ikke gå inn i bracketing teknikken, det får noen HDR-freaks gjøre. Om du har Photoshop vil jeg foreslå å gå igjennom etterbehandlingen der fremfor Photomatix når du kommer så langt.

EDIT: nå som jeg så litt nøyere, så tror jeg faktisk jeg har tatt bilde fra samme sted for noen måneder siden. er bildet tatt fra utsikten ved Ekeberg, eller like ved? oslo hospital eller noe?

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...