Gå til innhold

"Utsendt forenklet tollbehandling", det vil si?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fikk en kompis av meg i Finland til å bestille en D-Link DGL-4500 router (selges kun i USA) til meg fra Ebay.com

Vi fikk selgeren til å merke pakken som "gave", det stemmer forsåvidt også da han var med å "spleise" på den i forbindelse med bursdagen min som var 10. Mars (jada, bestilte rett etter bursdagen min, og først 24. Mars kom den til landet)

 

 

På Posten.no står det nå:

Dato Kl Hendelse Poststed 24.03.08 22.03 UTSENDT FORENKLET TOLLBEHANDLING 2061 GARDERMOEN 24.03.08 16.27 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 2061 GARDERMOEN 24.03.08 16.27 ANKOMMET MOTTAKERLAND 2061 GARDERMOEN 18.03.08 21.14 SENDT FRA AVSENDERLAND 9999 INGEN NY POSTADRESSE 18.03.08 20.09 SENDT FRA AVSENDERLAND 9999 INGEN NY POSTADRESSE 13.03.08 01.41 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

 

 

Hva vil "UTSENDT FORENKLET TOLLBEHANDLING" si?

Fikk aldri en slik melding da jeg bestilte Lord of the Rings Online Collector's Edition fra England, da måtte jeg betale den dritt fortollingen og momsen, men det sto bare "STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING" den gangen, og ikke "UTSENDT FORENKLET TOLLBEHANDLING".

 

Så hva vil UTSENDT FORENKLET TOLLBEHANDLING si?

 

Når kan jeg forvente at pakken endelig befinner seg ved mitt lokale postkontor tror dere?

Jeg må vell ikke som sist gang dra inn å hente den på det der tollkontoret som sist gang?

 

 

Etter hva jeg forstår så skal jeg ikke måtte betale fortolling i det hele tatt, er det ikke slik at pakker som er markert "gave" er tollfritt inntil 1'000kroner?

Routern kostet jo bare $164.97, som med dagens kurs ikke blir 1'000kroner.

Og etter det jeg har forstått så skal det bare fortolles av prisen på selve varen, og ikke frakten?

 

Så om jeg har forstått det riktig, så skal ikke pakken være tollpliktig i utgangspunktet?

 

Er så sinnssykt irriterende om jeg må betale fortolling, 25% moms osv..

Hvert fall om jeg må dra til det fordømte tollkontoret for å gjøre det :(

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at hvis du har kjøpt av et firma, har det ikke noe å si om selger merker den som gave, firmaer kan ikke gi deg momsfrie gaver.

 

videre skal du betale moms av frakt og evt forsikring, men disse skal ikke taes med når man avgjør om varen er momspliktig eller ikke.

 

feks

 

Routeren din koster 900 kr fra privatperson

150 kroner i frakt, du betaler ingenting

 

Routeren din koster 1050 kr fra privatperson

150 kroner i frakt, du betaler mva av 1200kr

Lenke til kommentar

Neida, han har forstått riktig. Så lenge varens verdi holder seg innenfor 200-grensa eller 1000-grensa ved gave så telles ikke frakten med. Noe til 999,- + 200 i frakt sendt som gave er dermed ikke momspliktig. Men hvis varens verdi derimot overstiger grensa, så skal også fraktkostnadene regnes med. Noe til 1001,- + 200 i frakt sendt som gave vil med andre ord være momspliktig av alle 1201,-.

 

For å svare deg på de spørsmålene du lurer på:

 

1) Utsendt forenklet tollbehandling vil mest sannsynlig bety at du må betale moms og avgift. Det vil da komme en faktura med pakken som må betales når du henter den på ditt lokale postkontor.

 

2) Det skal ikke ta så lang tid før den kommer til ditt lokale postkontor. Av egen erfaring ville jeg tippet den er her i dag (altså onsdag), men hvis ikke kommer den nok torsdag/fredag.

 

3) Du skal mest sannsynlig hente den på ditt lokale postkontor. Jeg kan hvert fall ikke se noe som tyder på at du må hente den på et tollkontor, og det har jeg aldri vært borti selv faktisk.

 

Og nei, varen skal ikke være tollpliktig hvis den er merket som gave med den riktige verdien som du oppgir her. Da aner jeg ikke hvorfor den er blitt fortollet, med mindre selger har glemt å merke den som gave da. Hadde den blitt stoppet og tollerne var usikker på verdien, så ville du fått et brev om at verdi må dokumenteres. Så merkelig det der, men som sagt, jeg ville tatt en råsjangs på at den kanskje ikke er sendt som gave da.

Lenke til kommentar
Og nei, varen skal ikke være tollpliktig hvis den er merket som gave med den riktige verdien som du oppgir her. Da aner jeg ikke hvorfor den er blitt fortollet, med mindre selger har glemt å merke den som gave da.

Ser ut til at varen er solgt fra USA (se første innlegg) via en kamerat i Finland med leveranse til Norge og anmodet om merking som "Gift". Hvis selger er firma vil Tollvesenet ganske riktig håndtere det som vanlig salg. Dermed påløper moms og tollbehandlingsgebyr. Dette gejlder selv om selger (firma) har merket forsendelsen som "Gift".

Lenke til kommentar
Og nei, varen skal ikke være tollpliktig hvis den er merket som gave med den riktige verdien som du oppgir her. Da aner jeg ikke hvorfor den er blitt fortollet, med mindre selger har glemt å merke den som gave da.

Ser ut til at varen er solgt fra USA (se første innlegg) via en kamerat i Finland med leveranse til Norge og anmodet om merking som "Gift". Hvis selger er firma vil Tollvesenet ganske riktig håndtere det som vanlig salg. Dermed påløper moms og tollbehandlingsgebyr. Dette gejlder selv om selger (firma) har merket forsendelsen som "Gift".

Stemmer det, men den er kjøpt fra eBay så kan like gjerne være en privatperson som et firma. Hard to say. :)

 

RamGuy: Etter hva jeg forstår har de forsøkt å levert den til deg på døra tidligere i dag? Har du vært hjemme hele tiden? Hvis ikke er det merkelig. "Forretning stengt"? :/

Lenke til kommentar

Har vært hjemme i hele dag, så en postbil som kjørte rett forbi i 14:00 tida, men utrolig merkelig at han ikke stoppet, og det er ingen hentelapp her heller..

 

Kontaktet posten, og hun sa at det styr tydelig i papirene at den skal leveres på min adresse, så hun syntes det var litt merkelig.

 

Men hun så også at pakken står merket med kjøper sitt navn, ergo min finske venn sitt navn og ikke mitt..

Hun trodde kanskje det var problemet, men hun var ikke sikker. Han burde vell uansett stoppet, ringt på og spurt om vedkommende bodde her uansett?

 

Kan jeg få store problemer med å få mottatt pakken fordi den er betalt av han og ikke meg?

 

 

EDIT: I mailen fra ebay står det jo:

 

"Dear Thomas Andre:

 

Your order has processed for shipping. Signature

upon delivery is required."

 

 

Da kan det umulig være noe problem?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Har vært hjemme i hele dag, så en postbil som kjørte rett forbi i 14:00 tida, men utrolig merkelig at han ikke stoppet, og det er ingen hentelapp her heller..

 

Kontaktet posten, og hun sa at det styr tydelig i papirene at den skal leveres på min adresse, så hun syntes det var litt merkelig.

 

Men hun så også at pakken står merket med kjøper sitt navn, ergo min finske venn sitt navn og ikke mitt..

Hun trodde kanskje det var problemet, men hun var ikke sikker. Han burde vell uansett stoppet, ringt på og spurt om vedkommende bodde her uansett?

 

Kan jeg få store problemer med å få mottatt pakken fordi den er betalt av han og ikke meg?

 

 

EDIT: I mailen fra ebay står det jo:

 

"Dear Thomas Andre:

 

Your order has processed for shipping. Signature

upon delivery is required."

 

 

Da kan det umulig være noe problem?

 

 

Da har de forsøkt å utlevere pakken, den ligger nok på postkontoret ditt nå.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite at kompisen din i finland har betalt deler av varen og står som kjøper med deg som mottaker. Dersom avsender er et firma er tollgrensen 200kr.

 

Eneste måten å omgå dette på er om du kjenner noen i avsenderlandet (her usa) som kjøper varen til deg, mottar den og sender den videre med merking gave. M.a.o. vedkommede har kjøpt noe han/hun ønsker og gi deg i gave. Da er tolgrensen 1000kr.

Lenke til kommentar
Nå står det " 26.03.08 14.15 FORSøKT UTLEVERT

Årsak: Adressaten ikke inne / forretn. stengt

Tiltak: Sendingen levert utleveringsenhet 0001 OSLO"

 

 

Hva vil det si? :dontgetit:

Det som skjer er at pakken blir levert til ditt lokale postkontor deretter kjører de som oftest pakken på døren eller legger en lapp i postkassen..

Slik jeg forstår har posten ikke fått levert pakken på postkontoret\butikken din så den ble sendt i retur til Oslo. Du får bare ringe kundeservice og håpe at de får levert pakken til postkontoret ditt i morgen.

 

Forenklet tollbehandling betyr at du skal betale moms og verdien på pakke er mellom 200-1000 så du skal maks betale 350 hvis du er uheldig.

 

edit: kjøpte du ifra zinio slik som jeg gjorde?

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Ser ikke hva som er problemet. Du har jo selv innrømmet at du har betalt for varen. Dermed er det ikke en gave. Ergo er det 200 kroners grensa som er aktuell.

 

Dersom den går gjennom ufortollet, så flaks. Dersom den ikke gjør det, bedre lykke neste gang. Du får bare vente å se når du henter den på postkontoret.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Mottok endelig routern idag! :)

 

Vil takke alle for hjelp..

 

 

Et siste spørsmål, jeg venter enda på disse:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3529

 

DGL-4500 har en 12V/2A strømforsyning, tror dere det er farlig om jeg forsøker å bruke strømforsyningen til min WRT54Gv5? Den er på 12V, 500mA, 6VA og har samme plugg..

Eller er det risikabelt?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Mottok endelig routern idag! :)

 

Vil takke alle for hjelp..

 

 

Et siste spørsmål, jeg venter enda på disse:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3529

 

DGL-4500 har en 12V/2A strømforsyning, tror dere det er farlig om jeg forsøker å bruke strømforsyningen til min WRT54Gv5? Den er på 12V, 500mA, 6VA og har samme plugg..

Eller er det risikabelt?

 

 

Går greit det, så lenge begge routerne har samme spesifikasjoner på strømmen, altså at begge er 12v

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...