qwert Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Skal ikke si noe helt sikkert her, men jeg tror du mister angreretten da ja. Angreretten varer kun så-så lenge (14 dager eller 3 mnd om du ikke fikk angreskjema) og butikken kan finne på å si at du valgte å ikke angre, og at angrefristen er utløpt etc. Tja... Angreretten løper etter §11: 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Hvis varen er DOA eller på annen måte ikke i hensiktsmessig stand når man mottar den har jeg (fra juristhold) hørt det hevdet, med bakgrunn i forarbeidene, at angreretten ikke kan sies å begynne å løpe før man har mottatt en vare som fungerer. Direkte feil på produktet vil kunne sies å hindre forbrukeren i å gjøre seg opp en opplyst mening om produktets beskaffenhet, og ting som ikke skal likke ham til last (slik som en feil) skal ikke kunne begrense forbrukers rettigheter. Loven har eksplisitt tatt høyde for det motsatte tilfellet, at man fortsatt kan benytte angreretten på et DOA produkt (det er "i vesentlig samme stand" som det ble mottatt) og på produkter som bryter sammen under perioden (så lenge ikke "forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side"). Noe annet ville bety at man mister beskyttelsen angrerettloven gir ved å motta et defekt produkt, noe som ikke kan ha vært lovgivers intensjon. Jeg tror derfor det kan stilles spørsmål ved hvorvidt varen er "levert" i lovens forstand hvis den er DOA eller defekt ved overdragelsen. Jeg kan dog ikke se noe krystallklart svar på dette, så det er mulig noen må ta en slik sak til FTU (i alle fall) for at vi skal få en avklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå