Gå til innhold

Bildeprogram på norsk for uerfaren PC bruker ønskes

Anbefalte innlegg

Ønsker tips om bildeprgram som lett kan strukturere og navngi bilder.

Dette er til person med PC og digitalkamera, men uten særlig kunnskap om PC eller engelsk.

Bilder hentes fra kortleser i PCen, programmet skal kunne gjøre kopiering av bilder over på PCen lett og greit, med mulighet for å navngi mapper og bilder.

Tips ønskes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min bestefar på 78 bruker Picasa og er meget fornøyd med det. I tilleg til å organisere bildene sine fra scanner og digitalkamera bruker han det også til lett redigering. Det er også godt integrert med gmail som han bruker for å distribuere bilder med venner og familie. Jeg vet ikke hvilket kunnskapsnivå du sikter etter, men skal jeg bedømme utifra det han har vist meg av muligheter i programmet virker det som et utmerket kompromiss mellom brukervennlighet og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

Kom til å tenke på Picasa etter jeg skrev her, har sett litt på det nå.

Det virker som et godt alternativ.

PC kunnskapene til dem som skal bruke dette er å spille kabal og bruke internett. De har ingen erfaring med å lage mapper kopiere filer, brenne noe på DVD osv.

Fint om programmet kan gi valg om å lage nytt mappenavn når det skal kopieres fra kamerabrikke (i kortleser). De kan såvit det å dra mappa fra minnebrikke til harddisk på PC, men risikerer å kunne slette gamle bilder. -Fordi mappenavn kamera lager er likt hver gang, risikerer de å overskrive en eldre mappe av samme navn på harddisk neste gang de skal dra over mappe fra brikke med nye bilder.

Er det tapsløs rotering av bilder, roteres bilde automatisk på visning i Picasa?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Selv har jeg minimal erfaring med Picasa, så jeg vet ikke hvordan importering av bilder foregår. Det jeg vet er at min bestefar selv presterte å laste ned og installerte programmet, for så å finne ut hvordan han skulle få lagt inn bildene og ta i bruk programmet. Jeg er ganske sikker på at når han fikk det til så burde de aller fleste få det til, han er tross alt ikke langt over kabalstadiet selv. Sålangt har han ihvertfall ikke overskrevet noe, men jeg har heller ikke spurt hvordan han går frem. Jeg vet at programmet lagrer alle endringer som gjøres med et bilde slik at man alltid har muligheten til å gå tilbake til originalbildet. Dette vil nødvendigvis også gjelde for rotering, som etter hva jeg husker må gjøres manuelt for hvert bilde. Rotering vil i så måte være tapsfi sett at Picasa lagrer endringer tapsfritt. (Jeg kan ikke se at noe annet vil være aktuellt.)

Lenke til kommentar

Har lastet ned Picasa på min PC nå, skal se litt på det selv og så kunne gi litt opplæring. Picasa ser fint ut. Prøvde det for morro skyld når Picasa var helt nytt, og ser at det er blitt noe bedre nå.

Litt merkelig det der at det ofte er mer rådyre bildeprogram til proffe som er på norsk (Photoshop), men ikke enkle program for "vanlige folk".

Lenke til kommentar
Litt merkelig det der at det ofte er mer rådyre bildeprogram til proffe som er på norsk (Photoshop), men ikke enkle program for "vanlige folk".
Mer annerkjente softwareløsninger er også avhengie av å støtte et praktisk stort utvalg av språk for ikke å miste sitt kundegrunnlag i de aktuelle landene. Mindre programmer har gjerne et mindre marked og tilsvarende lavere intektsgrunnlag og kan derfor nøye seg med å støtte de største språkene da det som oftest for det første ikke ligger noen forventning knyttet til språkstøtte i programmet i utgangspunktet, og gevinsten som sådan ikke vil forsvares med utgiftene for å implementere språkstøtte i utgangspunktet. Dette og andre årsaker er selvsagt tilbøyelig for endring avhengig av marked, popularitet, etterspørsel og profilering, for å nevne noe. Utvidet språkstøtte er forøvrig noe som ofte bedres over tid hvis/når det aktuelle programmet ser økt popularitet eller det av helt andre årsaker ønskes at dette utbedres.

Jeg ble forøvrig ganske overrasket av funksjonaliteten i Picasa selv, tatt i betraktning at dette er noe som tilbys helt gratis uten betingelser. Gapet mellom kostbare og avanserte softwareløsninger rettet mot profesjonellet og gratis alternativer beregnet på den jevne mann i gata viskes stadig ut, og Picasa er ikke noe unntak. Spennende synes nå jeg!

Lenke til kommentar
Mer annerkjente softwareløsninger er også avhengie av å støtte et praktisk stort utvalg av språk for ikke å miste sitt kundegrunnlag i de aktuelle landene. Mindre programmer har gjerne et mindre marked og tilsvarende lavere intektsgrunnlag og kan derfor nøye seg med å støtte de største språkene da det som oftest for det første ikke ligger noen forventning knyttet til språkstøtte i programmet i utgangspunktet, og gevinsten som sådan ikke vil forsvares med utgiftene for å implementere språkstøtte i utgangspunktet. Dette og andre årsaker er selvsagt tilbøyelig for endring avhengig av marked, popularitet, etterspørsel og profilering, for å nevne noe. Utvidet språkstøtte er forøvrig noe som ofte bedres over tid hvis/når det aktuelle programmet ser økt popularitet eller det av helt andre årsaker ønskes at dette utbedres.
Kan jo også nevne at de dyrere programvarepakkene er også dyrere bl.a. fordi de må oversettes til flere språk...
Lenke til kommentar

Har nå testet ut Picasa og er blitt ganske imponert over programmet.

Viktigst av alt er en grei brukervennelighet og norsk språk.

Programmet kan automatisk hente bilder fra kamerakort så fort kortet er satt i en kortleser. Det utelater duplikater og er i det hele tatt et meget godt program for personer som kan lite engelsk og har liten datakunnskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...