Gå til innhold

Automatiker eller Elektriker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viss du bare har utdanning som automatiker eller elektriker, er det nok automatikeren som tjener mest. Men dette kommer selvsagt mye av hvilken arbeidsgiver du har, hvor mye du jobber, osv...

Når det gjelder hva som er "best", er dette opp til den enkelte person. En som er elektriker kunne kanskje ikke tenke seg å vere automatiker og omvendt. Jeg er i utdanning og skal bli elektriker, og jeg syns dette passer meg bra;) Lykke til videre i dine valg =)

Lenke til kommentar

Eg har ikkje nokre tall å støtte meg til, men eg vil tippe at ein elektriker har større arbeidsmarked enn ein automatiker på grunn av all husinstallasjonen. I industrien er det ofte like mange automatikere, gjerne fleire, men totalt sett er det nok større marked for elektrikere. Dei er ganske likestilt når det gjeld løn innanfor same bedrifta, men du tener nok meir i indutrien enn ved husinnstallasjon.

Lenke til kommentar

Hallais.

Jeg går faktisk i lære i begge fagene akkurat nå, så kan fortelle mitt synspunkt. Kan svare på to av spørsmålene relativt raskt. Når det kommer til hvilke yrke som er best, så synes jeg det blir litt feil å spørre om. Alt kommer jo av hvilke interesser du har, men for min del så synes jeg de ligger relativt likt i utfordring ettersom jeg ikke har jobbet innen yrkene så lenge.

Når det kommer til hvor lett det er å få jobb så kan jeg vel si at ingen av yrkene vil by på problemer når det gjelder å finne seg en arbeidsplass. Elektro linjen utdanner vel oppimot 40-50 elektriker lærlinger i året (tror jeg, usikkert), mens automatiker linjen utdanner mellom 12-15 lærlinger. Grunnen til at det er så stor forskjell er at en typisk arbeidsplass for automatikere er industri, verft, platform o.l mens elektriker kan ha samme arbeidsplasser som automatiker pluss at de jobber i elektro firmaer. Det skal nevnes at det er stor etterspørsel etter begge fag-grupper (hvertfall i Vest-Agder).

Når det kommer til lønn så varierer dette utrolig mye på hvilke firma du jobber for, hvor lang erfaring samt hvilken lønn du kan klare å forhandle deg til utifra lønn du har hatt tidliggere. Det er ikke uvanelig å bytte jobb ofte i elektriker yrke når du jobber på hus installasjon firma, mens vist du jobber som automatiker eller elektriker på industri, verft eller f.eks platform jobber man ofte lengere siden det ofte går utpå å kunne anlegget på disse plassene.

Automatiker kan deles inn i fag-gruppene ; Automatiker, instrument teknikker og brann & gass. Jeg er faktisk ikke sikker på om elektriker deles inn i det samme, siden jeg jobber som elektro lærling innen husinstallasjon. Når jeg er på jobb som automatiker, er jeg innen fag-gruppene instrument teknikker. Da går oppgavene mine ut på å vedlikeholde og feilfinne på styring og regulerings-systemer, brannanlegg, måleutstyr o.l, mens da jeg jobber som elektriker vil oppgavene mine gå utpå å drive montasje i hus, utbedre anlegg og feilfinne. Begge yrkene er toppers å jobbe innen.

Håper du fikk litt ut av dette hvertfall =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...