ATWindsor Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Dette er vel et typisk nybegynner-spørsmål, men jeg har en maskin med dual-boot winxp og ubuntu 7.10, og jeg ønsker å teste ut solaris på denne boksen. Men harddsiken er allerede partisjonert opp, så jeg vil gjerne fjerne litt av ext3-partisjonen, og bruke den frigitte delen til solaris-installasjonen. Hva er det greieste måten å gjøre det på? Bonus-spørsmål: Om jeg installerer solaris, vil det automatisk bli et boot-valg i grub? AtW Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Ta en titt på denne artikkelen. Har ikke prøvd det selv, men det ser ut som andre har fått det til å funke. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Bruk en live CD, så sliper du problemer med å partisjonere en disk som er i bruk. En god anledning til å teste ut Qtparted og knoppix Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Takk for tips, det viser seg at QTparted ikke vil resize noe annet enn den siste partisjonen på disken (fikk den ihvertfall ikke til å gjøre det), jeg fikk nyss i at det fins en Gparted Lice-CD som jeg hentet ned, som gjorde jobben fint. AtW Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hørtes merkelig ut, QtParted og GParted er bare GUI til samme partisjoneringsprogrem, nemlig Parted. Hvilken live CD var det du brukte? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Hørtes merkelig ut, QtParted og GParted er bare GUI til samme partisjoneringsprogrem, nemlig Parted. Hvilken live CD var det du brukte? Knoppix når jeg prøvde QTparted, valget om å resize patisjonen var bare grået ut på alt annet enn den siste paritsjonen på disken. Nå skal det sies at jeg ikke gjorde noe videre for å finne ut av det dog. AtW Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Lenge siden jeg testet knoppix, så jeg får benytte anledningen nå som Klaus har sluppet en ny versjon med KDE4, to fluer i en smekk, laster ned full DVD nå GParted ligger faktisk på Knoppix den også, så du hadde neppe trengt å brenne noen ny CD. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Lenge siden jeg testet knoppix, så jeg får benytte anledningen nå som Klaus har sluppet en ny versjon med KDE4, to fluer i en smekk, laster ned full DVD nå GParted ligger faktisk på Knoppix den også, så du hadde neppe trengt å brenne noen ny CD. Ok, var jeg ikke klar over, men jeg gråter vel ikke akkurat over 2 kr tapt Det som derimot er litt trist er at solaris ikke ville la seg installere fordi jeg hadde bare 512 MB ram. Nå er riktig nok ram billig, men det er unektlig litt ergelig å betale dobbel pris fordi det er DDR-ram og ikke DDR2. AtW Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Drit i Solaris, jeg tror ikke det har livets rett. At Sun fortsatt tviholder på zfs tror jeg ikke hjelper. To kroner er ingenting å gråte over nei, dessuten kan du jo bare gi bort en av de til kjente. Det bruker ikke være vanskelig å få omsetning på knoppix ihvertfall, flott rescue verktøy, og fin ambassadør for linux. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Drit i Solaris, jeg tror ikke det har livets rett. At Sun fortsatt tviholder på zfs tror jeg ikke hjelper. To kroner er ingenting å gråte over nei, dessuten kan du jo bare gi bort en av de til kjente. Det bruker ikke være vanskelig å få omsetning på knoppix ihvertfall, flott rescue verktøy, og fin ambassadør for linux. Hehe, vi får se. ZFS virker jo i mine øyne som et genialt filsystem. Det er et produkt av den typen som får deg til å irritere deg over at alle andre systemer har den samme funksjonalitet. Desverre får man med seg solaris på kjøpet . Men vi får se, i første omgang er det bare noe jeg driver å tester. AtW Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 ZFS er uansett tilgjengelig for BSD'ene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 ZFS er uansett tilgjengelig for BSD'ene. Joa, men såvidt jeg har forstått er det ikke 100% implmentert(?) og kan like gjerne lære meg solaris som FreeBSD AtW Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 100% er det ikke enda, men så veldig lang tid tar det nok ikke før det er på høyde med Solaris. Men hvis du ikke greier å vente skader det ikke å lære seg Solaris Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 ZFS er absolutt funksjonelt på FreeBSD. Det er dog ikke særlig stabilt på systemer som ikke er 64-bit, og som har mindre enn 1GB RAM. (Kernel panics osv, etter det jeg har hørt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå