Leeroymonster Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Jeg har en litt sliten HP Pavillion dv6410eo med 1GB RAM, og vil gjerne har litt mer for å få fart i sakene (Vista er ikke så glad i så lite minne). Hva skal jeg se etter, hvor får jeg tak i det og hva vil det koste? Edit: Lagt til "dv" i emnetittel og post. Endret 26. mars 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg fant den ikke ved hjelp av minnevelger, verken på Komplett eller Crucial, men det er kanskje denne maskinen? Specs; Minne:1024 MB Kan utvides til:2048 MB Minnetype:DDR2 SDRAM Støttet hastighet vet jeg ikke da, men du kan jo utvide med en brikke av samme type som du har, hvis du ikke finner ut mer. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Riktig maskin dette ja. Dette står om hardware på HP's hjemmesider. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Mulig jeg er blind om natta, men jeg ser fortsatt ikke noe om støttet RAM-hastighet Hvis du ikke vet hvilke minnebrikker du har; Last ned CPUZ og pakk ut de filene. Dobbeltklikk cpuz.exe fila så "leser" den av maskinvaren din, inkl hvilke RAM-brikker du har nå. Se på SPD-fanen -> Max Bandwith = hastighet på minnebrikkene. Hvis du ikke har spesielle behov (spill og andre tyngre oppgaver osv), så holder det sikkert å utvide med 1GB ekstra, m.a.o så er det ikke helt nødvendig å tenke maks støttet hastighet. Men det kan jo være greit når du først er i gang. Hvis vi finner den infoen et sted da Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Kjørte programmet. DRAM frequency = 266.1 Mhz, Max Bandwidth = PC2-5300 (333Mhz) på begge "slots". Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Hvis du ikke finner en tilsvarende den du har, kan du f.eks gå for disse brikkene. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Billige da. Du tror disse vil funke? 667 Mhz? Er dette for en av dem? Siden jeg fikk opp 333 Mhz mener jeg. Og en annen ting, jeg har jo ikke så mye greie på PC når det kommer til hardware, det jeg har nå er jo dual core. Vil det bare si at det er to brikker, eller vil det si at hver enkelt brikke har to kjerner? Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Må gange med 2 når det gjelder RAM, så 333x2=667, men på slike oversikter så vises altså tallet når det er delt på 2 (667/2=333). Dual Core, da mener du sikkert Dual Channel? Så da har du 2 x 512MB minnebrikker som kjører i Dual Channel. Kort fortalt så er det en teknologi som ligger i hovedkortet og som dobler hastigheten i minnet. Du kan Google Dual Channel hvis du vil lære mer om det. På stasjonære pc`er hvor det er 4 minnesloter må brikkene settes i en bestemt rekkefølge for å få Dual Channel-effekten, men det trenger ikke du å tenke på som bare har to slots. Men du må altså ha to brikker for å kjøre Dual Channel - det var vel en selvfølgelighet, men da er det iallfall nevnt Jeg er litt usikker på hva Generisk oppgraderingstype er for noe, så vi kan godt vente med de brikkene før du bestiller. Kan se etter noen andre. Edit ang generisk RAM (noe info jeg fant) Generic ram doesn't have any reputation per say. They range in quality from very good to terrible. Usually they're OK, but whether you should use it or not depends on what you plan on using it for. We dont recommend putting generic ram into a server, nor for a highend machine, but for a workstation it should be ok. Also generic ram is not an overclockers choice as they are usually pushed to the limit already. The pro of generic ram is that it's cheap. You dont pay for a brand name, but you don't get the reputation/guaranty of the brand either. Endret 26. mars 2008 av cheeba Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Beklager, jeg som blander begreper her. Er jo med prosessorer det er snakk om Dual Core er det ikke? Dual Channel er minne. Nå er jeg med. Edit: Så generisk er ikke noe å satse på? Endret 26. mars 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Stemmer Ang prisene så må du ikke la deg "lure" - RAM er billig for tiden Så uansett bør du gå for 2x1GB og ikke blande en brikke á 1GB med de gamle 512MB brikkene. Ang generisk så vet jeg ikke, men de jeg linket til lenger oppe fikk jo bra tilbakemeldinger iallfall. Endret 26. mars 2008 av cheeba Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Hva med disse? Men står jo ikke noe om spenning her. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Oi, oi, oi...snakk om å være i ørska her Jeg har klart det kunststykket å anbefale deg RAM for en stasjonær pc, så ikke kjøp de jeg har linket til, og selvsagt heller ikke de du selv linket til! Jøye meg, beklager! Vi begynner på nytt Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Heisann. Til laptopen din trenger du DDR2 PC5300 SO-DIMM. Du kan helt fint kjøpe minne som er godkjent for høyere frekvenser, men ikke for lavere frekvenser. Da du uansett sikkert ikke overklokker CPU'en i laptopen din holder det nok med PC5300. Jeg har kjøpt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331437, og disse fungerer utmerket. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Oi, oi, oi...snakk om å være i ørska her Jeg har klart det kunststykket å anbefale deg RAM for en stasjonær pc, så ikke kjøp de jeg har linket til, og selvsagt heller ikke de du selv linket til! Jøye meg, beklager! Vi begynner på nytt Såpass? Ja, jeg har som sagt lite greie på det her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå