Swolebraham Lincoln Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Hei Skal nå velge fag for VG2, og har bestemt meg for R1, fysikk og internasjonal engelsk. Men så er det det siste faget, og der er jeg litt usikker. Det står mellom kjemi, biologi og informasjonsteknologi. Har planer om å bli sivilingeniør, og lurer da på hvilket av disse fagene som er mest relevant i forhold til det? Endret 25. mars 2008 av DeathCab Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Hvilken bransje skal du bli ingeniør i? Vanskelig å svare uten å vite det. Endret 25. mars 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Er vel elektronikk eller teknisk kybernetikk som er mest aktuelt tenker jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Kjemi kanskje? Om ikke annet fordi da holder du alle muligheter åpne hele veien. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Er vel elektronikk eller teknisk kybernetikk som er mest aktuelt tenker jeg. Både kjemi og IT er jo noe du vil få bruk for innen elektronikk, men hvis du allerede kan mye om IT ville jeg nok valgt kjemi. Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Tror rett og slett jeg kjører på med R1, fysikk, kjemi og informasjonsteknologi. Må jeg velge bort et fag i VG3 da? Slik at jeg bare har 3 valgfag? Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Ryktene sier at IT er et massivt svadafag. Kjemi vil man møte i mange siving-retninger derimot, så jeg ville uten tvil valgt kjemi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Det spørs helt på skolens timeplan og din egen arbeidskapasitet. Det er ingen maxgrense for fag så lenge det går opp timeplansmessig, men du skal jo ha tid til å forhåpentligvis jobbe med fagene såpass at du får gode karakterer også, og da kan det være greit å prioritere, i hvertfall i 3. klasse. Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Har også et kort spørsmål angående realfagspoeng. Fysikk 2 gir 1 poeng, gir fysikk1 0,5 poeng? Hvis man da har fysikk 1+2 får man da totalt 1,5 poeng, eller er det bare fysikk 2 som teller slik at man har 1 poeng? Mulig det ble litt rotete, men men. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Fra skoleportalen: Tilleggspoeng for realfag: R2 matematikk og Fysikk 2 gir 1 poeng hver. De andre realfagene gir 0,5 poeng per 140-timersfag (5 t. per uke). Maksimalt 4 poeng. Det vil si at hvis du tar matte-fysikk-kjemi-Informasjonsteknologi har du 2 poeng fra første året, tar du matte-fysikk-kjemi neste år får du 1 p for matten 1p for fysikk og 0,5 for kjemi (de vil tydeligvis ha flere inn på fysikk og matte, med all mulig grunn) til sammen vil du da få 4.5 poeng, men siden 4p er max vil du få det. Du vil mao få full realfagsuttelling med full fordypning i matte og fysikk + et ekstra realfag Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Du får poeng både for første- og andreklassefaget, altså får du 1.5 poeng for matte og 1.5 poeng for fysikk. Jeg anbefaler å velge bort svadafaget Informasjonsteknologi, og så velger du Matematikk X i år i tillegg til R-matte, fysikk og kjemi Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Skolen min tlibyr dessverre ikke Matematikk X, men hvis den hadde gjort det hadde det vært et alternativ. Føler også at jeg trenger et "lett" fag, siden jeg valgte R1+fy+kj, så derfor valgte jeg informasjonsteknologi. Skjemaet med valg for VG2 ble forresten levert i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå