Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*LØST* Får 'unmountable boot volume' ved forsøk på installering av xp på S-ATA-disk


Anbefalte innlegg

Har en gammel pc stående som jeg tenkte jeg skulle fyre opp igjen med en nyere disk. PCen består av blant annet en AMD athlon xp2100+, og et Abit NF7-S V2.0 nforce2 hovedkort. Dette hk'et har støtte for S-ATA gjennom en Silicon Image-brikke (SIL3112), det har 2 S-ATA-porter.

 

Jeg har en nyere S-ATA-disk (Seagate barracuda 7200.10, 320 GB) som jeg tenkte å bruke til os-disk. Når jeg booter finner SIL-kontrolleren disken, så den booter fint. Men når jeg skal til å installere windows oppstår problemet. Jeg booter fra windows-CD-en, laster inn drivere og alt, men så får jeg Blue Screen Of Death med feilmeldingen 'unmountable boot volume'. Hva er feil?

 

Problemet må vel være relatert til S-ATA-kontrolleren eller hvordan windows-installasjonen behandler denne. Noen forslag?

Endret av Mongster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan tenkes at du må preinstallere S-ATA/RAID-driverne for S-ATA kontrolleren når du installerer Windows. Vanlig prosedyre er å trykke F6 under oppstart av Windows-installasjonen.

 

 

Takk for svar. Men jeg er allerede klar over dette, har diskett med s-ata-driverne og laster inn disse først (ved å trykke F6 under oppstarten av installasjonen). Så alt skulle egentlig være etter boka...derfor jeg ikke skjønner helt hva som er feil.

 

Disken er det ingenting feil med, jeg har sjekka den ved å koble den til et eksternt hd-kabinett, og den funker fint da (kjørt chkdsk). Men, har altså brukt den litt før som ekstern disk til en bærbar, og formaterte den på denne måten da den var ny. Kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
...Men jeg er allerede klar over dette, har diskett med s-ata-driverne og laster inn disse først (ved å trykke F6 under oppstarten av installasjonen).

 

 

Jeg får altså BSOD med 'unmountable boot volume' selv om jeg har trykt f6 og lasta inn driverne for SIL3112-kontrollern. Det samme skjer om jeg prøver å ikke laste disse driverne.

Lenke til kommentar

Fant det ut...det er noe feil med dvd-spillern. BEGGE dvd-spillerne faktisk (en dvd-spiller og en brenner). Testa med en kamerat sin dvd-spiller og alt funka fint med s-ata disken og alt der. Det mystiske er hvorfor plutselig begge dvd-spillerene mine har klikka...

Endret av Mongster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...