Gå til innhold

Operativsystem - XP 32 bit eller XP 64 bit?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg har ikke videre sansen for Vista og velger XP, service pack 3 er jo rett rundt hjørnet nå også, men bør jeg velge 64 eller 32 bit?

Jeg har intel core 2 duo og 4 gig med ram.

eg har prøvd det begge, å det er vel minimal forsjell på xp 64 og xp 32, litt færre drivere til 64 bit`en eneste.

men til din hardware, så trenger du ikke 64 versjonen.

32 bit støtter vel bare opptill, tror eg fikk oppgitt 3.48 gb ram å eg hadde 8gb ram i pc`en. så eg kjører 64 per dags dato, for å utnytte alt.

men kommer du til å putte mere ram i pc`en, så kan du gå for 64 bit versjonen(64 bit støtter 128Gb ram viss det er aktuelt)

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/default.mspx

her kan du lesa litt om 64 bitten..

Lenke til kommentar

XP64 har en voldsomt mye mindre brukerbase en både XP32 og Vista 32/64 - derfor blir supporten deretter, selv om du får tak i drivere til det meste er det ikke dermed sagt at de er like bra som i sine litt mer vanlige slektninger, det har i alle fall jeg og mange andre erfart. Kan nok ikke forvente noe bedring heller.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har ikke videre sansen for Vista og velger XP, service pack 3 er jo rett rundt hjørnet nå også, men bør jeg velge 64 eller 32 bit?

Jeg har intel core 2 duo og 4 gig med ram.

eg har prøvd det begge, å det er vel minimal forsjell på xp 64 og xp 32, litt færre drivere til 64 bit`en eneste.

men til din hardware, så trenger du ikke 64 versjonen.

32 bit støtter vel bare opptill, tror eg fikk oppgitt 3.48 gb ram å eg hadde 8gb ram i pc`en. så eg kjører 64 per dags dato, for å utnytte alt.

men kommer du til å putte mere ram i pc`en, så kan du gå for 64 bit versjonen(64 bit støtter 128Gb ram viss det er aktuelt)

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/default.mspx

her kan du lesa litt om 64 bitten..

edit: Eg va kansje litt kjapp me å skriva, til mitt bruk så har det funka heilt toppers, men har sett at folk har klagt en del på det, så vil du gå for 64 bit, å kjøra safe, gå for vista, å like du ikkje utseende på det, last ned ein transformation pack, å jørr an om til xp...

Lenke til kommentar

Med din maskin vil Vista 64 fungere helt ypperlig, jeg hadde heller ikke særlig sansen for Vista for bare et halvt år tilbake - nå har jeg Vista64 bit på alle desktop/laptops i huset - 4 maskiner.

Det viktigste er at man har hardware til det, de fleste som syter over Vista sitter som regel med en singelcore Athlon eller P4 og 1gb ram med ett litt utdatert skjermkort, da er XP bedre.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha 64bit Windows bør du velge Vista. XP 64bit er nermest lagt på is pga det har fungert dårlig og ingen som utvikler drivere til det.

Med all respekt, dette er vrøvl. XP x64 Edition lever i beste velgående. Stadig flere produsenter lager drivere til det, særlig nå etter Vista x64 Edition har fått fart på bruken av AMD64-instruksjonene. Drivere til Vista x64 og XP x64 er såpass like at det er en enkel jobb å lage drivere til begge deler samtidig. Derfor gjøres det ofte samtidig.

XP X64 hadde dårlig med drivere det første året sitt men er nå et av de beste OSene Microsoft har til privatbrukere med hauger av drivere. Drivere har kommet både gjennom Microsoft og gjennom 3. parts leverandører. Jeg har slengt inn XP x64 på en rekke maskiner de siste par årene uten nevneverdig driverproblemer:

- Norman antivirus ville ikke fungere og ble byttet ut med Avast. Norman fikk vistnok orden på programmet sitt i slutten av 2005 uten at det fikk meg til å bytte tilbake

- Driver til integrert lyd (ALC8..) på et av hovedkortene fungerte dårlig inntil våren 2006

- En fingeravtrykksleser på en bærbar manglet driver frem til våren 2007

XP x64 er etter min erfaring det mest stabile OSet Microsoft har å tilby til privatkunder. Grunnen er at det er basert på Windows Server 2003 x64 Edition. Ytelsen er også sterkt forbedret ettersom x64-programmer har modnet seg de siste årene. Dessverre er det alt for få som har bitt seg merke i hvordan XP x64 var når det ble lansert for 3 år siden og har vært blendet av forventningene til Vista siden den gang.

Skal man først velge et av microsofts OS så vil jeg anbefale XP x64 Edition.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Skal man først velge et av microsofts OS så vil jeg anbefale XP x64 Edition.

Tilbøyelig til å være enig, ingen nevneverdige problemer med XPx64 her i heimen heller.

Lenke til kommentar

Hvorfor XP ? Vista nærmer seg veldig stabilt nå med SP1, og det er ikke lenge til før Microsoft slutter å støtte XP.

Freddy:

Spørs ganske mye hva du mener med "alle programmer og spill" ... Revurder den posten du.

Endret av ThomasT-93
Lenke til kommentar
Hvorfor XP ? Vista nærmer seg veldig stabilt nå med SP1, og det er ikke lenge til før Microsoft slutter å støtte XP.

Freddy:

Spørs ganske mye hva du mener med "alle programmer og spill" ... Revurder den posten du.

Har enda ikke vert borti et spill eller program som jeg har hatt noe som helst problem med.

Lenke til kommentar

Man kan jo snu på flisa og spørre seg: Hvorfor Vista? XP x64 er basert på et meget stabilt server-OS, var meget stabilt allerede fra starten og har bare blitt ennå bedre. Jeg tør påstå at ingen av Vista-OSene er like stabile som det XP x64 var i 2005. Som sagt har det bare blitt ennå stødigere med tida så man kan jo lure på om Vista noen gang vil bli så stabilt som XP x64 er nå.

XP (32 og 64) er ikke på helt slutten av sin livssyklus ennå. MS sier nå at de kommer til å selge nye lisenser til 31. januar 2009, men mye tyder på at de vil selge lisenser også etter det. Generell support kommer neppe til å ende allerede i april 2009. Utvidet support skal etter planen stoppes i 2014, men det er jo muligheter for forlengelse der også.

http://support.microsoft.com/lifecycle/?LN...=12&C2=1173

SP3 for XP 32bit-versjonen gir i hvert et sterkt signal om forlengelse.

Microsoft har strengt tatt ikke så mye valg med det sviktende salget av Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...