Per-O-M Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hallo, Jeg vurderer å kjøpe meg et SLR (digital) kamera og lurer litt på Leica Digilux3 eller tilsvarende kamera i Panasonic versjon som heter Lumix L1. Er det noen har på forumet som har erfaringer med disse to kameraene? (Ja, jeg vet det finnes flere mer kurante merker enn Leica og Panasonic ) Jeg må også si jeg har blitt litt hekta etter at jeg kjøpte det vesle Leica D-LUX 3 kompaktkameraet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Det er jo mildest talt sære kameraer du vurderer, så jeg tviler sterkt på at du finner mange med erfaringer. Mtp. at Four Thirds er det minste systemet på forumet (se den stickye pollen), så har du spesielt små sjanser her. (dog ville det vært moro om en lurker kom ut fra buskene...) Fotografi var fra seg av begeistring i sin test av Panasonicen, mens svenske Foto var mer reserverte. Kitobjektivet er i det minste det beste på markedet - så mye er sikkert. Ellers ligner de jo mye (men ikke helt) på Olympus E330, som har minst en fornøyd eier her på bruket. Lenke til kommentar
Per-O-M Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Det er jo mildest talt sære kameraer du vurderer, så jeg tviler sterkt på at du finner mange med erfaringer. Mtp. at Four Thirds er det minste systemet på forumet (se den stickye pollen), så har du spesielt små sjanser her. (dog ville det vært moro om en lurker kom ut fra buskene...) Fotografi var fra seg av begeistring i sin test av Panasonicen, mens svenske Foto var mer reserverte. Kitobjektivet er i det minste det beste på markedet - så mye er sikkert. Ellers ligner de jo mye (men ikke helt) på Olympus E330, som har minst en fornøyd eier her på bruket. Jeg hadde en aning om at dette var litt sære kameraer men at de var så sære viste jeg ikke :!: . Hva med og heller kjøpe Canon 40D eller Pentax K20D da? Det er vel kanskje flere som har erfaringer med disse. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg hadde en aning om at dette var litt sære kameraer men at de var så sære viste jeg ikke :!: .Hva med og heller kjøpe Canon 40D eller Pentax K20D da? Det er vel kanskje flere som har erfaringer med disse. Misforstå rett, det er ikke dårlige kameraer, men de selger ikke akkurat mye i Norge - bl.a. fordi importørene ikke markedsfører dem spesielt godt og de heller ikke har noe rykte å leve på. Både Canon 40D og K20D er svært gode alternativer. Selv har jeg Samsung-utgaven av forgjengeren til K20D, GX10/K10D, og er svært godt fornøyd. Kjøper du f.eks. K20D (eller GX-20 fra Samsung - identiske kameraer) med DA16-45mm f/4 eller DA* 16-50 f/2.8, har du svært bra utstyr for en nokså anstendig sum. Klarer du deg uten liveview, er også GX10/K10D med skikkelig optikk meget bra. Uansett hva du velger - prioritér skikkelig optikk. Det får du mer igjen for enn å legge noen tusen ekstra i kamerahuset. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg hadde en aning om at dette var litt sære kameraer men at de var så sære viste jeg ikke :!: .Hva med og heller kjøpe Canon 40D eller Pentax K20D da? Det er vel kanskje flere som har erfaringer med disse. Som Hr. Ryeng sier - misforstå meg rett! Sært er ikke det samme som dårlig, men de er ikke noen konkurrenter 40D ekker K20D - de har nesten diametralt motsatt designfilosofi. L1/DL3 er ikke for dem som bryr seg om seriebildehastighet. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Siden du tilsynelatende famler litt i villrede, kan det være greit om du sier litt hva og hvordan du tenker å benytte kamera. Det kan godt tenkes at Digilux/Lumix er det riktige for deg. Det avhenger av dine behov og hvilke funksjoner du vil prioritere. Lenke til kommentar
Per-O-M Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Siden du tilsynelatende famler litt i villrede, kan det være greit om du sier litt hva og hvordan du tenker å benytte kamera. Det kan godt tenkes at Digilux/Lumix er det riktige for deg. Det avhenger av dine behov og hvilke funksjoner du vil prioritere. Grunnen til at jeg vurderer Leica Digilux3 eller Panasonic Lumix L1 er at jeg har lest mange lovord om disse kameraene med dette Leica objektivet på noen utenlandske Leica forumer. At jeg er veldig fornøyd med kompaktkameraet Leica D-LUX 3 spiller vel også inn. Jeg synes jo selvfølgelig Leica Digilux3 er noe dyr, har sett de til salgs for 16500,- og opp til 23000,-. Men når det gjelder Panasonic Lumix L1 (som har samme objektiv og er ellers så å si helt lik) så ser jeg at dette er til salgs hos Scandinavian Photo for 6795,- noe som må være billig (http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemID=4796464). For å være ærlig så liker jeg faktisk utseende/designet på disse kameraene, man har også muligheten til å ta bilder i 16:9 format med disse slik som med den vesle Leica D-LUX 3. Jeg har ikke noen erfaringer med SLR kameraer så det er grunnen til at jeg spør dere her på forumet, jeg skjønner at det er mange her med peiling på kamera/fotografering. Jeg kan være villig til å bruke opp til ca. 15000,- på et SLR kamera. Bruken av dette kameraet vil vel bli alt fra innendørs fotografering til natur fotografering. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Det at du har mulighet til å ta i 16:9 format er bare tøys i mine øyne, det tar 2 sekunder å croppe bildet i etterkant, og om du tar direkte i 16:9 har du ikke mulighet til å angre deg. Men det er jo fine kameraer, og hvis du er vant med å bruke gamle analoge speilreflekskamera vil du nok kjenne igjen blenderringen på objektivet. Jeg ville nok heller ha valgt et annet kamera om jeg var deg, og ville sannsynligvis endt opp med Pentax K20D om det passet mine hender. Forgjengeren har fått skryt over alt, og objektivparken til Pentax er veldig fin om man er glad i kompakte og lyssterke objektiver. Og bildestabilisering i huset er heller ingen ulempe. Endret 26. mars 2008 av erlingba Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Grunnen til at jeg vurderer Leica Digilux3 eller Panasonic Lumix L1 er at jeg har lest mange lovord om disse kameraene med dette Leica objektivet på noen utenlandske Leica forumer. At jeg er veldig fornøyd med kompaktkameraet Leica D-LUX 3 spiller vel også inn. Jeg synes jo selvfølgelig Leica Digilux3 er noe dyr, har sett de til salgs for 16500,- og opp til 23000,-. Men når det gjelder Panasonic Lumix L1 (som har samme objektiv og er ellers så å si helt lik) så ser jeg at dette er til salgs hos Scandinavian Photo for 6795,- noe som må være billig (http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemID=4796464). For å være ærlig så liker jeg faktisk utseende/designet på disse kameraene, man har også muligheten til å ta bilder i 16:9 format med disse slik som med den vesle Leica D-LUX 3. Jeg har ikke noen erfaringer med SLR kameraer så det er grunnen til at jeg spør dere her på forumet, jeg skjønner at det er mange her med peiling på kamera/fotografering. Jeg kan være villig til å bruke opp til ca. 15000,- på et SLR kamera. Bruken av dette kameraet vil vel bli alt fra innendørs fotografering til natur fotografering. Les gjerne en nøytral test av Panasonic kameraet du har sett på. Jeg linket til siste siden av denne testen hvor du kan se en oppsummering av styrker, svakheter og konklusjonen av Panasonic Lumix L1 testen. Jeg hadde ikke brukt kr 7000.- på et 4/3 format kamera som nå er blitt ca to år gammelt. Det å ta bilder i 16/9 er vel heller ikke nødvendig. Du kan lett beskjære bildene til ønsket format i ettertid. (Dessuten det å ta bilder i et slikt format gir en del bortkastede pixler. For å utnytte optikken maximalt burde bildebrikken vært rund eller i det minste kvadratisk.....) Men om du absolutt vil beskjære bildene til 16/9 formatet så vil det være en fordel med mer enn de 7,5Mpix som det Panasonic kameraet du har sett på har å bruke av. Jeg ville ikke nøyd meg med mindre enn 10Mpix om jeg skulle finne på noe slikt.... Olympus tilhører 4/3 formatet og har f. eks E510 10Mpix har Live View og innebygd antishake; disse kan bruke den samme gode Leica optikken som du har sett på Panasonic kameraet. Olympus har ellers også mye fin optikk. Men 4/3 systemet bruker en bildesensor på 17,3 x 13,0mm dvs at sensoren er litt mer kvadratisk enn den som sitter tilsvarende kamera fra f.eks Sony, Pentax og Nikon som har sensor på 23.5 x 15.7mm dvs 3/2 format. En større bildebrikke gir mer plass til hver enkel pixel (gir større pixler) og det igjen resulterer normalt i mindre støy på høyere ISO og større dynamiske bredde. Det er mye å sette seg inn i før man kjøper seg DSLR, eller man bør jo det. De fleste kameraene i dag gir veldig gode bilder under de fleste forhold. Men de er likevel forskjellige. Canon 40D 10Mpix har Live View; er veldig rask på seriebilder og AF samt god på høy ISO. Canon har veldig godt utvalg i optikk samt det finnes mye brukt å få kjøpt. 40D er rett og slett et veldig bra kamera.. Nikon D80 10Mpix for tiden relativt billig (noget alderstegen modell) er en veldig god allrounder samt at Nikon antagelig er best på blits. Det er mye å få på bruktmarkedet til Nikon også... Sony A700 12Mpix er rask og god på alle områder samt har innebygd antishake, men optikken er dyr. Huset mangler en liten info LCD oppå huset som hvertfall jeg hadde savnet, men mye kamera er det likevel for pengene. Pentax K10D 10Mpix er for tiden billig (pga ny modell er kommet) har innebygd antishake og er vær & støvtettet. Den nyeste Pentax modellen er K20D har Live View og hele 14,2 Mpix samt er forbedret på alle måter siden K10D bortsett fra seriebildehastigheten. Til Pentax finnes det uhorvelige mengder med gammel god manuell opptikk å få tak i på EBAY billig også. Innebygd antishake er en fordel fordi det virker på alle objektiver. Canon og Nikon har særskilte IS/VR objektiver dvs at antishaken sitter innebygd i objektivet (til dels veldig dyr løsning). Tilslutt en gjenganger her i forumet; ergonomi. Om mulig sørg for å få kjent på flere kameraer hvordan de du liker å holde i det. Det er ganske individuelt hva man liker av størrelse og vekt. PS; det finnes en del andre kameraer f.eks Nikon D300 og Olympus E3, disse to har jeg ikke nevnt pga et vel høyt prisnivå. De billigste har jeg også hoppa over...man får vanligvis uansett det man er villig til å betale for... PPS: denne bør du se nærmere på en filmsnutt om antishake effekten innebygd i E510 og i det gode leica objektivet Edit: leif Endret 26. mars 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
kimare Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Grunnen til at jeg vurderer Leica Digilux3 eller Panasonic Lumix L1 er at jeg har lest mange lovord om disse kameraene med dette Leica objektivet på noen utenlandske Leica forumer. At jeg er veldig fornøyd med kompaktkameraet Leica D-LUX 3 spiller vel også inn. Jeg synes jo selvfølgelig Leica Digilux3 er noe dyr, har sett de til salgs for 16500,- og opp til 23000,-. Men når det gjelder Panasonic Lumix L1 (som har samme objektiv og er ellers så å si helt lik) så ser jeg at dette er til salgs hos Scandinavian Photo for 6795,- noe som må være billig (http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemID=4796464). For å være ærlig så liker jeg faktisk utseende/designet på disse kameraene, man har også muligheten til å ta bilder i 16:9 format med disse slik som med den vesle Leica D-LUX 3. Jeg har ikke noen erfaringer med SLR kameraer så det er grunnen til at jeg spør dere her på forumet, jeg skjønner at det er mange her med peiling på kamera/fotografering. Jeg kan være villig til å bruke opp til ca. 15000,- på et SLR kamera. Bruken av dette kameraet vil vel bli alt fra innendørs fotografering til natur fotografering. Til 7000,- får du med Leica 14-50mm/F2,8-F3,5 som ser ut til å yte veldig bra. Da synes jeg ikke prisen er veldig gal. I forhold til utseende så er det vel bar Olympus E-410/420 som er i nærheten. Når det gjelder 16:9 formatet så er det som de fleste nevner et ikke tema, mtp at det er svært enkelt å ordne dette etterpå. Nå er det listet opp flere alternativer til deg av andre. Men utfra det du skriver har jeg inntrykk av at du har planer om å ta bilder i jpg og ikke raw. Du skal være oppmerksom på at bildene som det dSLR "produserer" i det store og hele er litt mer "uferdige" enn dem som kommer fra kompaktkamera. Derfor bør du være forberedt på å drive litt etterbehandling for å få resultatene du er vant til fra kompakt. Kamerakjøp handler i stor grad om følelser (jeg vil sammenligne det med bilkjøp), hvor forskjellige leirer har fine synspunkter på eget og andre system. Synspunktene kan være være både velbegrunnede og ubegrunnede. Stort sett alle dSLR produserer gode bilder, men ingen kamera er perfekte, det handler om å finne det kameraet som har de egenskapene som ligger nærmest dine behov. Da er det disse tingene du bør vurdere: Ergonomi: Hvordan ligger kamera å hånda, føles det bra å holde over tid? Sitter knapper enkelt til i forhold til din bruk. Er menyene lettfattlige. Alt dette handler om personlige preferanser og hva forskjellige anmeldere sier om dette bør ha lite å si. De har alle sine forskjellige preferanser på forhånd uansett. Funksjoner: Hvilke funksjoner er viktige for deg. Rask autofokus, autofokus i lite lys, stabilisator, iso-egenskaper, bilder i jpg hvordan ser de ut, med mye mer. Når det gjelder mitt system som er Sony er det 2 kamera som kan være aktuelle for deg. A700: Det har rask af og 5 fps (nesten på nivå med 40D), god høy-iso ytelse, innebygd stabilisator. Det har ikke liveview dersom det er viktig for deg. I det store og hele et svært godt allroundkamera. Når det gjelder mangelen på toppplate har jeg aldri skjønt greia, jeg har aldri hatt kamera med det, men jeg har prøvd kamera som har det, og synes faktisk det er tungvindt på bruke i forhold til Sonys løsning hvor man får all informasjon man trenger i den ypperlige skjermen bak på kamera, mao er viktigheten av dette subjektivt. Hva synes DU er viktig. A350: Helt nytt og derav er det få tester. Det har pt markedet beste liveview løsning. Napoleon påstår at optikken er dyr, jeg har undersøkt dette og funnet ut at den stort sett ligger på samme prisnivå med Nikons optikk. Med Sony har du mulighet til å kjøpe Carl Zeiss optikk med af. I mitt hode står Zeiss og Leica side ved side mtp prestisje (i forhold til bil blir det Toyota/Honda vs Mercedes/BMW). A350 med CZ 16-80mm koster 11500,- A700 med CZ 16-80mm koster 14000,- Oppgitt pris er 15600, men Sony har cashback kampanje på A700 med objektiv, i praksis betalter du da bare 4000,- for dette objektivet. Endret 27. mars 2008 av kimare Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 De to aktuelle modellene er i alle fall forlengst forbigått av den nye kongen på fourthirds-haugen, Olympus E-3. Lenke til kommentar
Per-O-M Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Da takker jeg så mye for alle gode råd og veileding. Jeg skal tenke godt igjennom alt dere har skrevet før jeg bestemmer meg for hvilke kamera jeg skal kjøpe. Lenke til kommentar
NilsN Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Har sjølv Digilux 3 og er svært godt fornøgd med kameraet. Storleiken (som er ein del større enn mindre dei fleste "vanlege" speilrefleksane) passar både kona og meg ypperleg. Kameraet er solid og stødig og gjev svært gode bilete. Har tatt både bilete i berre JPG og JPG og RAW. RAW bileta treng noko bearbeiding mens JPG bileta er svært gode utan bearbeiding. Kameraets autovalde innstillingar gjev som oftast betre resultat enn etterarbeidet (noko som sikkert og har ein del med mine ferdighetar i PS å gjere). Kameraet er ikkje av dei rskaste og autofokusen tar noko lang tid. Så lenge du berre tar JPG er "burst" funksjonen meir enn rask nok med mindre du ikkje har heilt spesielle behov. Personleg set eg stor pris på at kameraet faktisk har funksjonalitet som eit tradisjonelt kamera (finn ikkje "japanske" funksjonar som portrett, landskap osv på dreiehjul på dette kameraet). Har samanlikna det med både Pentax K10D, Canon 30D og Nikon D3. Den subjektive opplevde kvaliteten på kameraet er i alle fall betre (for meg) enn dei to første. Nikonen kostar med skikkeleg optikk det doble og er ein del hakk vassare. Kameraet har to små ulemper: Det eine er at det ikkje har fukt- eller støvtettningar og må behandlast der etter (men det må nok dei fleste andre kamera og). Det andre er at dersom du vil ha fleire objektiv med same kvaliteten som standardobjektivet må du kjøpe ganske så dyr optikk. Du er neppe interessert å kjøpe ekstra objektiv med dårlegare kvalitet enn kittobjektivet (som definitivt ikkje må samanliknast med objekttivet som står på den nyaste Panasonicen). Eg kjøpte kameraet for 9999kr på Japanphoto.no i nov/des. Såg at dei annonserte det i Bergens Tidende med eit par overliggarar veka etter. Om kameraet er verdt 24000kr (fullpris) tvilar eg på, men med ein pris levert på døra til under 10100kr er det definitivt verdt pengane. Panasonicen som er til sals i Sverige er eit rimeleg godt kjøp. Berre objektivet kosta det doble i laussal då kameraet kom. Ulempen med Panasonicen samanlikna med Leicaen er nok at fargetonen er noko meir "kulørt"/prangande. Akkurat fargetonen i Leicaen er eit av tinga eg likar best med heile kameraet og som eg meiner at det er vert å betale litt for. Likar du designet og estetikken til kameraet og er litt merkebevist er Leica Digilux 3 eit svært godt kjøp dersom du kjem over eit kamera som er sett ned ein del i forhald til ordinær pris frå importør. Sjekk med Japanphoto om det finst eit eksemplar igjen. Mange av kommentarane til spørsmåla dine er gitt av folk som heilt sikkert kan meir om kamera enn meg, men kanskje har eit litt anna forhald til kameraet enn det eg har. Det blir gjerne som å samanlikne ein Mercedes til 500000kr med ein Skoda til 300000kr. Sjølvsagt er Skodaen eit betre kjøp reint økonomisk, men det er kanskje ikkje det beste kjøpet ut i frå dine prioriteringar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå