Gå til innhold

Klattlading av batteri?

Anbefalte innlegg

Hallo

er det nokon som har gått på Elektro på GK eller.no som kan hjelpe meg?

Kva slags batteri kan eg klattlade og kva kan eg ikkje?

Lithium?

zink?

kva salgs?

såg at batteriet til Canon Ixus V3 kameraet blei anbefalt å klattlade =/

-Kim-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trudde det var noko fleir visste kva var men:

det er når du allerede har litt strøm, og lader litt.. kansje ikkje heilt opp osv..

tar med deg tlf og bruker den litt før du lader litt til seinare..

Skjønner du?

Altså: det motsatte av å bare lade opp når den er heilt tom..

blei vel litt invikla forklart..

Lenke til kommentar

Klattlade:: Å lade litt, kanskje lade mobilen i et par minutter før du stikker ut, slik at den holder til å skrive en melding eller to. Klattlading er kjent for å ødelegge batteri i lengden, men jeg er ikke helt sikker på om dette er faktum.

EDIT: Du kom før meg, Kaksa..

Lenke til kommentar

begge var visst skrevet 23:45, første gangen eg har opplevd det.. :p

ok, OT men.. :p

men batteriet på kameraet våra blei anbefalt å ikkje ladast heilt ut da, ein eg kjenner som går på GK EL sa der va ein type som kunne ha "klattlading" og ein som ikkje kunne, men at han blandet saman kva som var kva. =/

-Kim-

Lenke til kommentar

Gamle NiCd og NiMH er ikke særlig glade i klattlading.

Nyere LiIon takler det bedre.

Tror det er enda nyere batterier på markedet nå, men de vet jeg ikke noe om.

Er uansett viktig å tappe helt ut og lade helt opp de første gangene, og å gjøre dette inimellom senere.

Lenke til kommentar
Definer "dei første gangane"

sitter med ein heilt ny Motorola T-720 =)

er det dei første 3 gangane? 5 gangane? 10 Gangane osv? :p

-Kim-

Så mange som du klarer? :)

Dagens SMS generasjon må vel ha mobilen på hele tia :lol:

Hehe, var akkurat det jeg skulle si. Mobiltelefonen lar jeg omtrent altid stå på til den selv slår seg av, før jeg stimer den opp.

Lenke til kommentar

Her har jeg henta litt info fra

Resource 800?

What is the difference between Nickel Cadmium (NiCd) batteries, Nickel Metal Hydride (NiMh) batteries and Lithium Ion (LiIon) batteries?

Nickel Cadmium (NiCd)

Nickel Cadmium (NiCd) batteries are the oldest and most economical battery chemistry. To maximize the efficiency of these batteries, they must be fully discharged before recharging. Otherwise, they will be prone to "memory effect" - a gradual reduction in capacity caused by repeated charging before the battery has been completely discharged.

Nickel Metal Hydride (NiMh)

Nickel Metal Hydride (NiMh) batteries are becoming much more tolerant that either Nickel Cadmium (NiCd) or Lithium Ion (LiIon) types. They can be recharged quickly and easily, do not suffer from "memory effect" and do not need to be fully discharged before recharging. Nickel Metal Hydride (NiMH) batteries will run longer on each charge providing longer talk and standby time than an equivalent NiCd battery.

Lithium Ion (LiIon)

Lithium Ion (Li-Ion) batteries are the most advanced technology and offer the greatest energy density of the three chemistries. These batteries do not suffer from "memory effect", do not have to be fully discharged before recharging, and deliver more energy per charge than NiMH or NiCd chemistry batteries. They offer maximum talk and standby times combined with the lightest weight chemistry commercially available today. As a result, Lithium Ion (LiIon) batteries are significantly more expensive than either Nickel Cadmium (NiCd) or Nickel Metal Hydride (NiMH).

Håper dette kan hjelpe litt, sjekk ut siden for mer info.

SpN

Lenke til kommentar
Headshot"]ojj ojj, har du en tempo tiger kaksa? wey, tempo ruler gata  :smile:  

Har en tempo corvette 380, 86mod, ny oppussa, utrolig schtili moped ass  :woot:

*Kremt* Tempo Panther 1981, ingen en gang i nærheten, boret sylinder til 85cc, kjempemessig! Men den avgikk med døden for et par år tilbake :(

Lenke til kommentar

Vedr. Li-Ion batterier så står det også i manualen til mitt Canon Digital Ixus v2 (som har et slikt batteri) at det ALDRI skal lades helt ut, men helst "toppes opp" mellom hver bruk. Altså skal det behandles mer som en blyakkumulator (bilbatteri).

Siden jeg nettopp har kjøpt et Li-Ion batteri til min Siemens M35i (den gamle originale Ni-Mh driten konka til slutt ut selv om jeg ALLTID ladet det helt ut og opp igjen) og selgeren sa at det helst skulle lades helt ut de første par gangene vil jeg også gjerne vite hvem som har rett. Canons brukerhåndbok eller betjeningen på Claes Olsson. Noen som har definitiv peiling her? En annen ting som får meg til å tvile på CO-betjeningen er det faktum at da jeg satte det nye Li-Ion batteriet i mobilen viste det 25% ladning i motsetning til Ni-Mh'et som kom med 0% da det var nytt.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...