Gå til innhold

LØST: Maskinen starter av og til, ellers ingen POST eller videosignal. HK defekt.

lars_e

Anbefalte innlegg

Hei!

Velger å poste her, ettersom jeg mistenker hovedkortet mitt er ugreit.

La oss begynne fra starten, kjøpte for en stund siden en HTPC til LCD-TVen min bestående av følgende komponenter:

Kabinett: Antec Fusion (inkl. PSU)

CPU: Intel Core 2 Duo E4400

Hovedkort: MSI 945GM3

RAM: APACER Memory Retail Dual-KIT 2048MB (2x1024MB) PC-667 DDR2 PC5300

Skjermkort: MSI Radeon HD 2600 XT 512 MB

HDD: Hitachi Deskstar 7K80 80 GB S-ATA

Slang dette sammen og alt fungerte med en gang. Systemet kjører Windows Vista. En dag opplevde jeg at maskinen ikke startet opp, komponentene fikk strøm da vifter startet, disken spant opp og powerled lyste. Rebootet maskinen uten hell. Lot den stå i fred en liten stund mens jeg funderte på hva dette kunne skyldes og når jeg prøvde å starte igjen fungerte alt fint.

Etter omtrent åtte måneders problemfri bruk skjedde dette igjen. Derimot fikk jeg ikke liv i maskina igjen. Plukket fra maskina satt sammen igjen i utallige kombinasjoner uten hell. Jeg gav opp for kvelden og dagen etter fungerte den helt fint igjen og det har den gjort den siste måneden. Så skjedde dette nok en gang og maskinen fungerer bare den får nok "hvile", altså at den får stå i fred uten at jeg prøver å starte den (gjerne over natta da jeg ikke har hatt tolmodighet til å vente i fler timer ;)). Etter mye søking på nett kunne det tyde mye på at PSUen begynte og dø og dermed hadde skyld i dette problemet. Jeg prøvde med et annet PSU (MIST 500W) og det fungerte fremdeles ikke.

Følgende ting har blitt testet:

- Annet PSU

- Montert alt på nytt (inkl. reseating av CPU)

- Sett etter kortslutinger

- Startet opp maskina med alle mulige kombinasjoner av hardware

- Reset av BIOS

Jeg ser det fler som har problemer med kombinasjonen ingen POST og videosignal, derimot har jeg bare funnet ett tilfelle der maskinen har fungert tidligere/av og til, og da var bytte av PSU løsningen.

Mine mistanker rettes nå altså mot hovedkortet. Maskinen er ikke overklokket eller forsøkt overklokket og det har ikke blitt foretatt noen BIOS oppgraderinger.

Det jeg lurer på nå er om noen har noen forslag til hva jeg kan prøve, før jeg kjøper et nytt hovedkort. Heldigvis er ikke mATX-korta så dyre.

På forhånd takk :)

Lars

EDIT: Ymse typos.

Endret av lars_e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde noenlunde samme symptomer med ett Epox RDAE kort som startet når det passet seg, nektet å gi skjerminput etc.. Viste seg å være defekt etter ett kort service-opphold :) Ser du har montert alt flere ganger og sikkert testet med minimalt av komponenter i maskinen. Krysstesting av resterende komponenter kan du jo gjøre men det høres klart ut som PSU eller HK problem og du har vel utelukket førstnevnte.. Ville satset på at HK sliter og skaffet ett nytt :)

Lenke til kommentar

Denne skal jeg følge med på.. Har samme problemet jeg også.. Får ikke noe output på skjerm.. Men starter opp av og til.

Jeg tror at PSU er problemet mitt.. Da pcen fungerer med en Hiper Type-R 580W.. Har sendt PSU på service, så får se hva dem sier..

Lenke til kommentar

Endelig kom greiene i posten. Mens jeg har ventet har maskinen startet et par ganger, første gangen var det fem dager siden sist den klarte å komme i gang. Maskinen gikk når jeg kom hjem i dag og jeg prøvde å boote den. Den kom ikke opp. Byttet hovedkort og vips, den kom opp på første forsøk. Så jeg vil tro det er løsningen, sier ifra om jeg skulle møte på problemet igjen, men jeg tviler :)

Endret av lars_e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...