Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

To boot-relaterte problemer

Anbefalte innlegg

Jess, jeg har litt trøbbel med to pc-er her, den ene er min og den andre er broren min sin, og jeg aner ikke hva årsaken er. All hjelp settes pris på.

Problem 1:

Dette gjelder min egen PC. Hver gang jeg slår på maskinen er det ikke sikkert jeg kommer meg forbi BIOS-skjermen som kommer opp. Den ser ut til å stoppe når den skal oppdage harddiskene/DVD-brenneren og jeg må vanligvis trykke reset et par ganger før jeg kommer forbi, og da funker alt knirkefritt. Dette er ikke bare irriterende, men gjør også installasjon av greier vanskelig hvis de krever reboot ettersom hvis jeg da må restarte maskinen og så resette greia flere ganger får jeg beskjed når jeg omsider kommer inn i Windows at det har oppstått en alvorlig feil(dette skjer ikke så ofte at det gjør noe, men er jo uheldig uansett). For to dager siden ville ikke maskinen vise skjermbilde en gang, men jeg kom frem til at det var rambrikkene(hadde 4 stk. 1GB 800MHz-brikker fra OCZ, og hovedkortet har en liten skjerm bakpå som viser hvor feilen ligger sånnsett). Byttet til backup-brikkene mine og da gikk det bra.

Specs på kassa:

CPU: Core 2 Q6600(uklokket, kjøles av en ASUS Silent Knight 2)

RAM: 2GB Twinmos DDR2 PC4300(et par billige backup-brikker jeg har liggende)

Harddisk(er): to Samsung SpinPoint T166 500GB(SATA)

Skjermkort: Radeon HD2900PRO

Lyd: X-Fi Xtrememusic

Hovedkort: Asus Commando(P965, oppdaterte BIOS da 1333FSB-linja til Intel kom ut siden jeg da hadde en E6750)

DVD-drev: Samsung DVD-brenner(også SATA)

PSU: Corsair HX620

Problem 2:

Broren min ringer meg og forteller at maskinen hans ikke vil starte den heller. Problemet hans er at når loadeskjermen til XP dukker opp blir den stående der uten å komme videre, resetting av maskinen hjelper heller ikke. Han hadde samme problemet en gang jeg var hjemme hos ham og hjalp ham med installasjon av noen nye komponenter, men det løste seg da jeg tok ut Battlefield 2-cden hans som lå i DVD-brenneren, da fungerte alt som det skulle. Denne gangen er det ikke tilfelle, men problemet har gjenoppstått. Jeg har ikke fått sett på maskinen selv og kommer ikke til å få gjort det før i morgen, men jeg spør her fordi jeg ikke aner hva problemet kan være.

Specs:

CPU: Core 2 E6750(uklokket, kjøles av en ASUS Silent Knight 2)

RAM: 2GB Corsair XMS2 DDR2 PC6400

Harddisk(er): en Western Digital 200GB og en Samsung 250GB(IDE)

Skjermkort: Radeon HD2900PRO

Lyd: X-Fi Xtrememusic

Hovedkort: Asus P5N-E(nForce 650i)

DVD-drev: NEC DVD-brenner(også IDE)

PSU: Aerocool 580W modulær(jeg hadde en slik før men den streiket fort, broren min har ikke hatt noen problemer)

Så, hvis noen har noen innspill/tips som kan være til hjelp er jeg meget takknemlig. Jeg har ingen andre steder å henvende meg annet enn kundesupport til de forskjellige stedene jeg kjøpte delene fra og siden jeg ikke er sikker på hvor problemet ligger blir jo det et urealistisk alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...