Frankie_X Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men tror kanskje det passer bedre på juss forumet fremfor data forumet. Takk for svar -Har et litt kjedelig sak her. Kjøpte meg et nytt skjermkort til 2000kr. Etter ei uke, fikk jeg masse artifacts, bilde frøys og kortet tok kvelden. Jeg byttet det inn i et nytt av samme sort. Alt greit. Det nye kortet brukte jeg en liten stund, og nok en gang begynte jeg å få artifacts. Jeg slo av pc-en og kjøpte meg ny skjermkortvifte. Jeg så hvor det bar hen. Når den omsider var installert, koblet jeg inn kortet, men bildet uteble. Hva gjør jeg nå? Jeg har vært av med det originale kjøleopplegget og har lest at garantien da ryker. Som er forståelig. Jeg så hvordan dette kunne ende og valgte da og finne en bedre løsning(ny vifte). Noe som ikke gikk som planlagt siden kortet krasjet enten pga den nye viften eller pga artifacts. Nå skal jeg imidlertid si, at monteringen var noe knotete, og kortet tok kanskje skade av dette, men likevel var kortet ubrukelig uten nytt kjølesystem Hva kan jeg gjøre? Mvh Frankie. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Garantien har nok bortfalt når du selv har vært inne og byttet kjølesystem. Du kan sikkert prøve, men jeg har en mistanke om at de ikke vil ta det i retur, og da har du ikke så mye å komme med, egentlig. Mener jeg i alle fall. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Selv om garantien har bortfalt så må man vel kunne hevde at varen har en mangel og henvise til forbrukerkjøpsloven §16 eller hva? Jeg synes bare det virker rart om man skal miste rettigheter man har gjennom forbrukerkjøpsloven så lenge de som solgte deg skjermkortet ikke kan dokumentere at det er du som har ødelagt det, men på den annen side kan det jo hende du bør kunne dokumentere at det hadde en mangel da du fikk det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Korleis skal han dokumentere det og bevise at kortet ikkje fungerte før han tukla med det. Du har brote garantien og ikkje noko rettighetar igjen. Det du skulle gjort var å sendt det inn igjen og bedt om refusjon. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Korleis skal han dokumentere det og bevise at kortet ikkje fungerte før han tukla med det. Du har brote garantien og ikkje noko rettighetar igjen. Det du skulle gjort var å sendt det inn igjen og bedt om refusjon. Men sett at han har f.eks tatt opp på video at skjermkortet ikke fungerer. Vil han da ha rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven selv om garantien er brutt? Hva er det som gjør at eventuelt han må bevise at kortet ikke fungerte da han fikk det, og at det ikke er firmaet han kjøpte det fra som må bevise at det er hans tukling som har gjort at det har tatt kvelden? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Dersom kortet er under 6 måneder gammelt vil det være selger som har "bevisbyrden", altså må selger kunne sannsynliggjøre at tuklingen er det som har ødelagt kortet. Lenke til kommentar
Frankie_X Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Takk for svar:) Vurderer fortsatt hva jeg skal gjøre, men går nok for en oppriktig forklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå