Laegraid Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Vi, jeg og min samboer, har tenkt å gå til innkjøp av vårt første speilreflekskamera. Vi bruker vårt digital kompaktkamera ganske mye og er ute etter et kamera som gir større "frihet" i bildene. Det vi har sett på er Olympus E-420 med den pancake linsen. Virker som et godt, nok, kamera som kan er lite nok til å "alltid" kunne ta det med. Er Olympus E-420 et godt kamera eller er forskjellen til broren så liten at man kan gå for E-410 heller? Er den pancake linsen noe å gå for? Er den lys sensitiv nok til å kunne ta bilder i et normalt opplyst rom om kvelden, uten blitz.? Endret 25. mars 2008 av amobilforum Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Vi, jeg og min samboer, har tenkt å gå til innkjøp av vårt første speilreflekskamera. Vi bruker vårt digital kompaktkamera ganske mye og er ute etter et kamera som gir større "frihet" i bildene. Det vi har sett på er Olympus E-420 med den pancake linsen. Virker som et godt, nok, kamera som kan er lite nok til å "alltid" kunne ta det med. Er Olympus E-420 et godt kamera eller er forskjellen til broren så liten at man kan gå for E-410 heller? Er den pancake linsen noe å gå for? Er den lys sensitiv nok til å kunne ta bilder i et normalt opplyst rom om kvelden, uten blitz.? No har ikkje eg kjennskap til forskjellen mellom dei to kamerane så eg vil ikkje utale meg om det, med unntak av at det er ett smekkert og flott turkamera. Når det gjeld pannekake objektivet er vel det nytt, og ikkje i salg enno, så det er vel litt for tidleg å seie kor bra det er, men Olympus er kjendt for god optikk så eg har tru på at dette er bra. Ser ein over til Pentax, som har 4 objektiver som kan katigoriserast under "pannekake" optikk, så leverer alle dei like godt eller betre resultat enn en dei beste zoomer på markedet, og eg vil tru at Olympus sin variant vil bli like bra eller betre. Lysstyrken er som på dei beste zoomobjektiver, dvs i grenseland når det gjeld inndørs fotografering på frihand i "koselys" Vil nok anbefale ein normalzoom i tillegg til fastobjektivet(pannekaka), då 25 mm kan bli både for trang og vid.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Jeg har sett bildeprøver fra E-420, det er en meget merkbar forbedring fra E-410. 25/2.8 er ikke et eksempel på det beste Olympus kan lage, men det holder likevel god standard i de prøvene jeg har sett til nå. Ellers har Kaffilars helt rett, kjøp både 25/2.8 og 14-42. 14-42 yter bra for en kitzoom, og det er fortsatt veldig kompakt. Endret 25. mars 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hei, E-420 med pancake er neppe nok til å ta stødige bilder innendørs. Jeg har 24mm f/1.8, som er ca 1.5 ganger mer lysfølsom enn f/2.8, og med ISO 400 og 1/15 sek blir det stort sett OK sålenge folka sitter noenlunde stille.. Om jeg skulle tatt det samme bildet med pancake, så hadde det blitt ISO1000 og 1/15 sek. Evt 1/30 sek og ISO 2000. Siden E-420 ikke har innebygget bildestabilisator, så må du helst opp i 1/50 sek, og da holder ISO 3200 såvidt. Men ISO 3200 er ikke pent, selv om den nye sensoren er et godt steg opp fra den gamle. Ellers ville jeg vurdert å starte med E-420 og pancake først, for siden å kjøpe en zoom. Det er lurt å få et godt forhold til å bevege seg når man tar bilder, istedet for å stå på samme stedet og vri på ringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå