saturnia Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hei, Lurer bare hva slags erfaring dere har med Aperture og Iphoto når det gjelder fotoredigering og organisering. Hva er enklest? Hva er mest oversiktlig, med tanke på album og redigeringsvalgene? Hva synes dere at dere får best resultat med, og hvorfor? Lenke til kommentar
gormley Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 iPhoto er på alle måter enklere, altså både på redigering og organisering. iPhoto er veldig lett forståelig og enkelt, og det er både dets styrke og dets svakhet. Aperture er mye mer avansert og det tar lengre tid å sette seg inn i. Aperture har også flere redigeringsfunksjoner enn iPhoto, det er som en slags mellomting av iPhoto og Adobe photoshop. Enkelt sagt; er du nybegynner og vil ha det rett frem og enkelt - velg iPhoto. Er du ute etter mer avanserte løsninger og er villig til å bruke litt tid på å lære deg disse - velg Aperture. På sikt vil nok Aperture gi best resultater, først og fremst pga. flere valgmuligheter - for ikke å snakke om støtte for raw-format. iPhoto følger gratis med mac-en din. Jeg foreslår at du forsøker å bruke det litt før du bestemmer deg for evt. å kjøpe Aperture. (Ellers synes jeg Adobe Lightroom er bedre enn Aperture igjen. Og de programmene har sånn noenlunde samme egenskaper. Men man mister en del mac-funksjonalitet ved å velge Adobe Lightroom, f.eks. integrering av bildebiblioteket ditt i iWork-programmene og visning av bildebiblioteket ditt i Frontrow.) Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Har brukt iphoto i snart 6mnd, men siden macbooken er solgt og ny mbp er på vei så frister det litt med noe nytt å.. Kansje gresset er grønnere på den andre siden? Får kikke litt rundt på nettet, men aperture2 ser veldig brukervennlig ut da. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Aperture er et workflowverktøy for proffer og "fotoentusiaster" mens iPhoto er et leketøy. Personlig foretrekker jeg Aperture foran Lightroom, men Aperture har en stor svakhet... Det er alt for ressurskrevende. Nå sitter jeg for tiden bare med en ynkelig MacBook, det er mulig det fungerer bedre på en MB Pro, men jeg vurderer overgang til Lightroom grunnet ytelsen til Aperture. Men dette kan du teste selv, både Aperture og Lightroom har gratis 30-dagers prøveversjoner fra henholdvis Apple og Adobe sine hjemmesider. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Har brukt iphoto i snart 6mnd, men siden macbooken er solgt og ny mbp er på vei så frister det litt med noe nytt å..Kansje gresset er grønnere på den andre siden? Får kikke litt rundt på nettet, men aperture2 ser veldig brukervennlig ut da. Tja. Det er jo bare å prøve. Aperture har 30 dagers gratis trial. Om du ikke liker aperture eller ikke synes det er verdt penga, så er det jo bare å gå tilbake til iPhoto. Du bør også sjekke Lightroom. 30 dager gratis trial der dogså. Liker Lightroom godt, men har ikke testa Aperture 2 så jeg vet ikke hva som er best for tiden.. men Aperture har en stor svakhet... Det er alt for ressurskrevende. Nå sitter jeg for tiden bare med en ynkelig MacBook, Hvor mye RAM har du? Maks ut. Det koster bare noen få hundringser, og gjør en merkbar forskjell omtrent uansett hva du driver med. (Om du ikke bruker alt minnet med programmene dine, så bruker OSX det istedet til å redusere aktiviteten på harddisken) Lenke til kommentar
SRD Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg vil si at begge programmene er veldig enkle å bruke, men iPhoto er kanskje bittlitt enklere. Jeg brukte iPhoto før, men oppgraderte til Aperture, og nå synes jeg iPhoto blir alt for pinglete. Prøv 30-dagersversjonen Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Har lastet det ned, men cd-key´en er ugyldig.. Men jeg vet de har Aperture installert på en Mac Pro på eplehuset, så jeg får prøvd det der iløpet av uka. Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Fra min Canon 400D tatt med raw filer fjerner IPhoto 08 EXIF ved eksport til JPEG. Greit å vite og tror det er en bug. Gjør IPhoto ubrukelig for min del Lenke til kommentar
kris33 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg bruker både iPhoto og Aperture. iPhoto bruker jeg til fotografering av familie, venner, ferie og slikt. Aperture bruker jeg til "kunst"fotografier, altså fotografier som tar man tar for fotografiets skyld. Ofte er bilder av famile, venner og slikt utrolig dårlige som fotografier, men gode minner. Selv hvor dårlige fotografiene er, vil man ikke slette dem. I Aperture har jeg derimot bilder jeg ikke har tatt i forbindelse med venner og familie. Her har jeg istedet bilder som jeg selv regner som gode fotografier. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg bruker både iPhoto og Aperture. iPhoto bruker jeg til fotografering av familie, venner, ferie og slikt. Aperture bruker jeg til "kunst"fotografier, altså fotografier som tar man tar for fotografiets skyld. Ofte er bilder av famile, venner og slikt utrolig dårlige som fotografier, men gode minner. Selv hvor dårlige fotografiene er, vil man ikke slette dem. I Aperture har jeg derimot bilder jeg ikke har tatt i forbindelse med venner og familie. Her har jeg istedet bilder som jeg selv regner som gode fotografier. Er det ikke bare å lage to prosjekter i Aperture? En for familie, venner osv, og ett for "kunst"? Så kan du i i tillegg legge til keyword til en av gruppene slik at de blir lett å inkludere/ekskludere fra søk Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 I Aperture har jeg derimot bilder jeg ikke har tatt i forbindelse med venner og familie. Her har jeg istedet bilder som jeg selv regner som gode fotografier. Om du legger alt i Aperture kan du bruke rating til å angi hvor gode fotografier det er. Lenke til kommentar
kris33 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jo, kan jo selvfølgelig det, men jeg foretrekker å holde det totalt avskilt. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Fra min Canon 400D tatt med raw filer fjerner IPhoto 08 EXIF ved eksport til JPEG. Greit å vite og tror det er en bug. Gjør IPhoto ubrukelig for min del Hmm. Ja, det skal ihvertfall ikke være slik... Tok en test nå nettopp og EXIF ble ivaretatt hos meg, iPhoto 08 og D80. Fant egentlig ikke noen innstillinger på dette heller, men for å være ærlig lette jeg ikke så veldig nøye heller... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå