trettifire Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Heisann Jeg har en HTPC hvor jeg har endel problemer med hakking i enkelte tilfeller. Oppsettet er: Asrock Conroe 945G-DVI 2 GB (2x1GB) Kingston KVR-533 C2D E6600 @ 2.4GHz ATI x300 m/128MB RAM D-link DWL-510 (802.11g) Hauppauge PVR-150 En eller annen 430W PSU Vista Home Premium ffdshow codec pack Jeg kjører video ut over S-video kontakt til en 32" Phillips CRT med oppløsning 720x576. Når jeg spiller av video (og noen ganger når jeg spiller av lyd) synes jeg det hakker fælt, akkurat som om maskinene ikke har "bufret" videoen skikkelig. Dette er spesielt framtredende ved avspilling av HD-innhold (naturlig nok), men også ved avspilling av mindre videofiler. Er det noen som vet hva snagget er? Regner med at det ikke er prosessoren eller RAM'en men jeg vet virkelig ikke. Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Høres ut som dekoder-problemer. Jeg sverger til ffdshow, med CoreAVC til H.264-innhold. Prøv gjerne en annen avspiller enn Windows Media Player også- som f.eks. ZoomPlayer eller Media Player Classic. Bruker selv ZP. Det skal være relativt enkelt å sjekke prosessorbruk og minnebruk under avspilling vha. Task Manager. Uansett kjører jeg 1080p-innhold på en Athlon 64 X2 4200+ med 2GB minne. Så det du har burde holde i lange baner. Men må si at jeg lurer litt på hvorfor du kjører HD-innhold i en oppløsning på 720x576. Det har vel ikke så mye for seg? Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Uansett kjører jeg 1080p-innhold på en Athlon 64 X2 4200+ med 2GB minne. Så det du har burde holde i lange baner. Men må si at jeg lurer litt på hvorfor du kjører HD-innhold i en oppløsning på 720x576. Det har vel ikke så mye for seg? Ja, burde hatt full-HD LCD-TV, ikke sant? Kan ikke du sende en mail til kona og si det samme Kan det tenkes at nedskaleringen er et problem? Men når jeg har problemer med hakking på lyden også så kan det vel ikke være kodek-problemer? Er det nok med et 802.11g-kort eller burde jeg ha n-draft for å få streamet fort nok? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Prøv en stadalone player som vlc. http://www.videolan.org/vlc/ Se litt her hva som kjører er mer nøyaktig enn taskmanager. Process Explorer Rydde litt. Last ned kjør CCleaner Gå til 'Valg'->'Avansert'. Fjern avkryssingen framfor: "bare slett midlertidige filer som er eldere xx. Kjør register-renser "svar ja til og reparere" Defragmering kan være greit og gjøre. Auslogics Disk Defrag + Free Registry Defrag Er det ingen forbedring får vi feilsøke mere. Spørsmål:har det vært bra før? Endret 25. mars 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) @ Snippsat Har en så og si clean install av Vista på maskinen, det eneste i tillegg er VLC og ffdshow. Så i utgangspunktet er det ikke noe slik det står på. Er vel også litt skeptisk til X300 som grafikk-kort, kan det være flaskehalsen? Endret 25. mars 2008 av trettifire Lenke til kommentar
Royal Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Uansett kjører jeg 1080p-innhold på en Athlon 64 X2 4200+ med 2GB minne. Så det du har burde holde i lange baner. Men må si at jeg lurer litt på hvorfor du kjører HD-innhold i en oppløsning på 720x576. Det har vel ikke så mye for seg? Ja, burde hatt full-HD LCD-TV, ikke sant? Kan ikke du sende en mail til kona og si det samme Kan det tenkes at nedskaleringen er et problem? Men når jeg har problemer med hakking på lyden også så kan det vel ikke være kodek-problemer? Er det nok med et 802.11g-kort eller burde jeg ha n-draft for å få streamet fort nok? Streamer du 1080p over wlan? Så tipper jeg problemet ditt ligger der, er det x264 du spiller av er det sikkert cpu som står for dekodingen og ikke skjermkortet, så da spiller det ingen rolle åssen skjermkort du bruker. Endret 25. mars 2008 av Royal Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Skal ikke se bort fra at problemet ligger i WLANet nei. Selv bare med musikk, hvis det er dårlige forhold. Prøvd med kabel? Skjermkortet skal heller ikke ha noe å si så lenge prosessoren er kraftig nok til å gjøre jobben alene. Og den skal den være såvidt jeg kan forstå. Endret 25. mars 2008 av tormoddf Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Ante meg at det kunne være det som var problemet ja. Da blir det fort en oppgradering til DSL-2740B og DWL-547 med mindre noen har bedre forslag. Forøvrig litt morsomt at de annonserer WLAN-hastigheter på 300mbps når de kun har 100mbps LAN-porter (er vel ikke mange private i Norge som har over 100mbps på DSL'en sin) Regner med at 300mbps skal klare å dra 1080p? Lenke til kommentar
Royal Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Ante meg at det kunne være det som var problemet ja. Da blir det fort en oppgradering til DSL-2740B og DWL-547 med mindre noen har bedre forslag. Forøvrig litt morsomt at de annonserer WLAN-hastigheter på 300mbps når de kun har 100mbps LAN-porter (er vel ikke mange private i Norge som har over 100mbps på DSL'en sin) Regner med at 300mbps skal klare å dra 1080p? Har ikke testet dette , men har du mulighet ville jeg strekt kabel Endret 25. mars 2008 av Royal Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Har ikke testet dette , men har du mulighet ville jeg strekt kabel Kunne selvfølgelig gjort det, men hull i gulvet + kabel over halve stua har lav kone-faktor. Lenke til kommentar
nets Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 720x576 er vell 576i oppløsning. Og ikke 720p, så du får vertfall ikke utnyttet tven fullt ut med for dårlig signaloverføring fra pc til tv. Anbefaler deg å kjøre komponentoverføring om du har mulighet for det fra VGA kontakten. Hr du prøvd å gi mediavspilleren høyere prosessorprioritet ? Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Ante meg at det kunne være det som var problemet ja. Da blir det fort en oppgradering til DSL-2740B og DWL-547 med mindre noen har bedre forslag. Forøvrig litt morsomt at de annonserer WLAN-hastigheter på 300mbps når de kun har 100mbps LAN-porter (er vel ikke mange private i Norge som har over 100mbps på DSL'en sin) Regner med at 300mbps skal klare å dra 1080p? De kaller det 300mbps, men det er ikke det du får. Med gode forhold kanskje halvparten. Med dårlige langt mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå