Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ang. leieøkning ved leie

Zemeckis

Anbefalte innlegg

Fikk i dag et brev i posten i dag om at leien skal økes fra 1.mai 2008.

Siterer fra brevet:

" I tillegg betales differansen i leiepris for februar-april 2008 (3mnd). Differsensen bes innbetalt innen 1.mai 2008"

Har husverten rett til å gjøre dette? For meg som virker det som om husleien allerede har gått opp når vi skal betale differansen for de 3 mnd som har vært og kommer.

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ikke noen expert på lover og regler, og jeg skal innrømme at jeg er noe usikker på det jeg har funnet. Men etter hva jeg kan forstå så kan ikke huseier gjøre det som sies her.

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

kilde: LOV 1999-03-26 nr 17: Lov om husleieavtaler (husleieloven)

Lenke til kommentar

Ble usikker jeg også, men mener at han ikke kan gjøre det. Min stefar jobber i politiet og han skal ta kontakt med noe jurist kompiser som kan hjelpe meg. Så skal jeg få det svart på hvit om det er feil at han kan kreve det han krever. Dette finner jeg meg ikke i rett og slett.

Lenke til kommentar

nei jeg vil tro at skriftlig varsel MINST en måned i forveien burde være en gjeldende regel, men som jeg sier, jeg er usikker selv. Men for meg ser det ut som det er det som står der.

etter hva jeg kan se kan han ikke øke prisen før 1. mai, slik som han sier han gjør, og han kan definitivt ikke kreve deg for husleie som du ikke har blitt varslet om for en periode som du allerede er inne i.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at han kan ha lov til å kreve betalt for allerede forfalt periode.

Man KAN øke leien ihht KSI hvert år (i år er det 3.7%), og jeg tror man kan foreta en justering ihht markedsverdi hvert 3. år eller noe slikt.

Men som det står i loven må det være 1 mnd varsel, og han kan da ikke kreve for allerede forfalt beløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...