Gå til innhold

Hvor bør jeg begynne å se Star Wars?

Anbefalte innlegg

Jar Jar Binks og hans store tilstedeværelse er vel det mange vil karakterisere som det store barnslige elementet ved filmen, i henhold til hans slapsticknatur. Jeg syns ikke det er så ille selv, og mistenker at den negative hypen rundt den nye trilogien forsterker folks oppfatning av hvilken barnslighetsgrad filmen har (hvis det går an å si noe sånt). Selv syns jeg det ikke er så barnslig med invasjoner, henvisninger til konsentrasjonsleire, slaveri og krig, men hver sin smak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men synes jeg har sett at det skal komme en annen film og, og også en serie, som ikke omhandler akkurat den historien, men som er i samme univers?

Det med film var nok ganske far fetched så jeg nå, var bare noe jeg skumleste gjennom, var muligens det nye Star Wars spillet.

Jo hadde visst rett likevel, en animert Star Wars, kommer senere i år. IMDB: http://imdb.com/title/tt1185834/

Og her er serien på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars_live-action_TV_series

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Selv syns jeg det ikke er så barnslig med invasjoner, henvisninger til konsentrasjonsleire, slaveri og krig, men hver sin smak.

Problemet er jo at det er fremstilt på en utrolig glattpolert og kunstig måte. Forventer ingen "Schindler's Liste"-brutalitet, men barnsligheten ellers i The Phantom Menace ødelegger for min del mye av hva som ellers kunne vært et spennende eventyr.

Men så skal det sies at jeg stort sett alltid er skeptisk til for mye barnslige komiske innslag i filmer som prøver å være smått seriøse, enten det gjelder Jaws i Moonraker, rakett-pingvinger i Batman Returns eller Jar-Jar i Ep 1.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar

Er jo vanskelig å sette fingeren på det, men jar-jar var mest irriterende og var altfor barnslig. Er sikkert noen som likte det, men etter min mening ble det altfor tragisk i den settinga. Satt hele tiden og håpet han ikke skulle dukke opp mer.

Dialogen generelt synes jeg har en veldig barnslig tone også.

Så mye fokus rundt det pod-racing opplegget gjorde også at jeg synes den virket barnslig.

Dessuten var ting så over-animert så lignet veldig på toy story egentlig.

Men som sagt det er vanskelig å sette fingeren på det, er bare hele atmosfæren som jeg føltes som var barnslig. Er jo ikke akkurat den eneste heller, filmen har tross alt fått veldig mye kritikk for nettopp å være for barnslig.

Lenke til kommentar

Jeg så 4-5-6 for lenge siden, og syntes (selvsagt) det var knallfilmer. Blir aldri lei av de "gamle".

Så kjøpte jeg 1-2-3 for ikke lenge siden, hadde kun sett nr. 1 på kino. Selv om de nye ikke står seg spesielt bra mot de gamle, var det skikkelig interessant å endelig få med seg forhistorien. Nr. 3 var muligens den jeg syntes var best av de nye.

Lenke til kommentar

Jeg elsker episode 4-6, men kan gjerne klare meg unna resten. En ting er at historien er så latterlig kjedelig i forhold til Ep 4-6, spesielt om man faktisk har sett dem. I 4-6 handler alt om rebellenes kamp mot det onde imperiet, Luke som prøver å forstå hva en jedi er og bli en av dem, trekantdramaet mellom Luke, Han Solo og Leia og slike ting. Episode 1-3 handler delvis om Anakin som prøver å styre unna den mørke siden (som er svært forutsigbart om vi vet hvem han "egentlig" er) og kampen mot klonene. Problemet er at om vi har sett episode 4-6 vet vi alt som skjer i episode 1-3, nettopp fordi det er prequels. Når folkene i tillegg er så kjedelige blir det bare for dumt.

En annen ting er at vi har hatt et fanskapt Extended Universe helt siden de første filmene kom for nesten tredve år siden, og om vi følger det vet vi en masse om alle folkene fra episode 4-6 både før og etter filmene. Greit nok er det skapt av fans, men George Lucas klarte på et eller annet vis å bevisst unngå alt sammen. Igjen, det er ikke et offisielt univers og han hadde "lov" til det, men å bevisst styre unna det viser bare at han har null respekt for fansen og driter dem.

For øvrig kommer spillet Star Wars: The Force Unleashed om en stund til PS3, Xbox360 og Wii og er regnet som den offisielle Episode 3.5. Det sier jo sitt. Vi som elsker spill kan ha det moro en stund og få vite mer av historien, men hva med alle dere som ikke gidder spille noe særlig eller har konsoller? Jeg liker ikke helt retningen Star Wars har tatt... :(

Lenke til kommentar
En annen ting er at vi har hatt et fanskapt Extended Universe helt siden de første filmene kom for nesten tredve år siden, og om vi følger det vet vi en masse om alle folkene fra episode 4-6 både før og etter filmene. Greit nok er det skapt av fans, men George Lucas klarte på et eller annet vis å bevisst unngå alt sammen. Igjen, det er ikke et offisielt univers og han hadde "lov" til det, men å bevisst styre unna det viser bare at han har null respekt for fansen og driter dem.

Hva er det du snakker om? Det har ikke vært noe særlig EU rundt de store hendelsene i EpI-III fra før, noe som er koordinert av Lucas og selskapet hans. Noen feil finnes, men det gjør det jo i alle mytologier.

Lenke til kommentar

@thecrow77: Ja denne gangen er jeg nok litt enig med deg. Til forskjell fra vår lille krangel om SW: Empire at War. :p

Men jeg synes alikevel at det er noen interessante ting med Episode 2 og 3 men spesielt 3. Scenen før de skal arrestere Palpatine av Anakin og Padme og scenen der Anakin har blitt bekjempet av Obi-Wan er rørende, synes jeg.

Lenke til kommentar

Hva oppnår man med å starte med film 4? Blir ikke det som å starte midt i en bok og lese til slutten (eller til den siste 3dje-delen), for så å lese den første delen? Det er vel bare tull vel?

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar
Hva oppnår man med å starte med film 4? Blir ikke det som å starte midt i en bok og lese til slutten, for så å lese den første halvdelen? Det er vel bare tull vel?

Fordi 1, 2 og 3 handler om ting man ikke vet om enda i 4, 5 og 6.

Man bør derfor ha sett 4, 5 og 6 før man ser 1, 2 og 3 eller så vil enkelte ting i 4, 5 og 6 ikke være så "overraskende" lenger.

Endret av RogueAlien
Lenke til kommentar
Hva oppnår man med å starte med film 4? Blir ikke det som å starte midt i en bok og lese til slutten, for så å lese den første halvdelen? Det er vel bare tull vel?

Fordi 1, 2 og 3 handler om ting man ikke vet om enda i 4, 5 og 6.

Man bør derfor ha sett 4, 5 og 6 før man ser 1, 2 og 3 eller så vil enkelte ting i 4, 5 og 6 ikke være så "overraskende" lenger.

Jo, kommer vel an på hva man er ute etter. Jeg så de nettopp, og da begynte jeg på 1. Nå gikk jeg ikke glipp av noen overraskelser for jeg har jo sett alle filmene tidligere, men jeg fikk en sammenhengende historie og synes det var oppklarende å se de slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...