Gå til innhold

[LØST]Funksjonshjelp med Spill i javascript


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg begynte å øve litt javascripting i går, siden jeg har fint lite erfaring innenfor dette! Derfor kan nok dette være ekstrem nybegynnerfeil, og beklager dette, men ett sted må man begynne! :)

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage ett veldig enkelt tripp-trapp-tresko-spill, hvor man enkelt plasserer brikker (2 menneskelige spillere, dette inkluderer ikke computeren) på et spillebrett av 3 * 3 ruter.

 

Så langt er jeg i gang, og jeg har lekt litt med funksjoner og arrayer for å få til dette. Det som fungerer så langt, er at man kan klikke på ett tomt felt, og deretter markeres feltet med spillerens tegn. Men, dette går første klikket som gjøres i spillet, deretter blir siden stående og loade, og flere klikk blir umulig.

 

Det jeg ønsker svar på, er hvorfor siden kun blir stående og loade, og ikke gjør det mulig å fortsette spillingen etter første tegnet er satt? Jeg har funnet mange tutorials til avanserte TTT-spill, men siden jeg prøver å lære setter jeg pris på om svarene ikke består av linker dit, heller til "educational" stuff eller brukernes egne erfaringer, de pleier å være mer enn gode nok :)

 

Håper noen gidder og ta en titt, for jeg står fast! Har lagt ved filen ttt.html som inneholder hele koden, samt enkle forklaringer på mine forsøk!

Takk på forhånd!

ttt.html

Endret av djus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror document.write lager krøll for deg. Prøv å lag en div tag i html koden som du kan skrive til. Samle all html koden du lager i displayBoard i en string og skriv denne til div taggen med f.eks. innerHTML.

 

I html...
<div id="game"></div>

I kode...
			var html = "<table><tbody><tr>";
			for(i = 0; i < positions.length; i++) {
				if(positions[i] == "") { //Hvis position som sjekkes er uten verdi, skrives en knapp ut
					html += "<td><input type='submit' 
....
var element = document.getElementById("game");
element.innerHTML = html;

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Tror document.write lager krøll for deg. Prøv å lag en div tag i html koden som du kan skrive til. Samle all html koden du lager i displayBoard i en string og skriv denne til div taggen med f.eks. innerHTML.

 

I html...
<div id="game"></div>

I kode...
			var html = "<table><tbody><tr>";
			for(i = 0; i < positions.length; i++) {
				if(positions[i] == "") { //Hvis position som sjekkes er uten verdi, skrives en knapp ut
					html += "<td><input type='submit' 
....
var element = document.getElementById("game");
element.innerHTML = html;

 

 

Briljant! Mange tusen takk!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...