Gå til innhold

**LØST** Tips til ultrazoomkamera, Z10 oppgradering

Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Sitter og vurderer nytt kamera. Har et 5 år gammelt konica minolta Z10 kamera som jeg i bunn og grunn er utrolig fornøyd med, men det begynner å dra på årene og jeg kunne godt tenkt meg høyere oppløsning. 6-8 mpix, 10x zoom, manuelle innstillinger (det er det vel på alle slike...), og ikke verre bildekvalitet enn det jeg er vant med fra Z10. Skulle ikke tro det er så vanskelig å gjøre meg fornøyd når et 5 år gammelt kamera til 2200 klarer det.

Har sett på en del tester etc, synes akam anmelderne klager på bildestøy og ISO problemer på hvert eneste kamera i den klassen. Har sett på fujifilm s5700 siden det var såpass billig (1600,-), men nå er jeg samtidig ute etter noe som holder en stund. Samtidig har jeg ikke lyst til å bruke mer enn 3000, og helst merkbart mindre. Sony S5, Panasonic ZF8 (el hva det het) er noen andre jeg har kikket på.

Noen tips?

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle du komme over et Fujifilm S6500fd på et restlager, kostet det sist det var å oppdrive i nettsjapper rundt 2.2K, altså samme som du ga for ditt. Da får du fysiske ringer på objektiver for zoom og fokus, ansiktsgjenkjenning, 28-300mm (10.7x optisk zoom), 6 MP (som faktisk er mer enn nok for de aller fleste normale brukere), selvsagt mulighet for fulle manuelle muligheter og i det hele tatt et meet godt kamera til en latterlig lav pris. I tillegg er nettopp Fujifilm klassens desidert beste på lite støy/grums ved økende ISO takket være deres geniale Super-CCD-brikke. Jeg har selv sett prøvebilder tatt innendørs uten blits ved alle ISO-valg, og 200, 400 og 800 var særdeles imponerende, og praktisk talt støyfrie. Det var fullt på høyde med mitt Olympus E-400 speilrefleks, hvilket burde si en god del. Selv ISO 1600 kan fint brukes til nød. Først ved 3200 begynner støy å bli fremtredende, om enn ikke perverst dårlig. Vis meg noe som helst annet fabrikat i kompaktklassen som kan fremvise liknende resultater på dette feltet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det så fint ut, men nettsjapper har det ikke, og lokale fotobutiukker er heler tragiske. Kan jo ta en titt, men tviler på at de har noe der :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Noen som har erfaring med Canon PowerShot S5 IS eller Panasonic FZ8? Disse ser interessante ut, men akam testene er ikke helt fornøyde med bildekvaliteten. Er akam testene i det hele tatt noe å bry seg om? Ser i galleriet at de fleste testbildene likner på noe tatt av tiåringer, så da begynner man å tvile. Leste noen andre anmeldelser der de faktisk hadde brukbare testbilder, og S5 IS er veldig fristende.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med Canon PowerShot S5 IS eller Panasonic FZ8? Disse ser interessante ut, men akam testene er ikke helt fornøyde med bildekvaliteten. Er akam testene i det hele tatt noe å bry seg om? Ser i galleriet at de fleste testbildene likner på noe tatt av tiåringer, så da begynner man å tvile. Leste noen andre anmeldelser der de faktisk hadde brukbare testbilder, og S5 IS er veldig fristende.

Ingen av de to er noe drittkamera. Og ja, Akams tester er slett ikke dårlige. Vedr. testbildene er ikke de alltid å betrakte som turbilder, men se heller på dem som noe Hvermannsen kanskje tar på egenhånd og derfor litt representative for den uproffe bruker.

Når det gjelder S5 IS er det flere steder som hevder at forgjengeren S3 var bedre på flere felt, men jeg tviler på om S5 er direkte dårlig av den grunn. Jeg har klådd litt på S5 i fotosjappa selv, og synes det virket meget solid og godt. Grepet var godt, betjeningen grei og det er forholdsvis kompakt. En detalj er at det har vridbar skjerm i alle retninger, som muliggjør opptak over hodet i folkemengder, og lav vinkel langs bakken uten å legge seg i våt mose. I tillegg kan du også vri skjermen helt rundt slik at den er beskyttet utenfor bruk.

FZ 8 har på sin side ikke vridbar skjerm, det ser jeg på som et handicap, da jeg selv har storebror FZ30 med vridbar. Ellers er FZ8 funksjonsmessig svært likt mitt, og er da heller intet dårlig valg om man ser bort fra skjermløsningen. Panasonics bildestablisator er av typen optisk, og gjør en meget god jobb. Canons variant kjenner jeg ikke til, men S3/S5 har iallfall stabilisator.

Men kikk gjerne på andre testsider også. Norske digit.no, samt utenlandske Steves Digican, dpReview m.fl. kan også ha gode tester av de to.

Men igjen: alle unntatt Fujifilm sliter når ISO settes på 200 og oppover. Mitt også, men jeg låser på ISO 100 og klarer meg fint....

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ingen av de to er noe drittkamera. Og ja, Akams tester er slett ikke dårlige. Vedr. testbildene er ikke de alltid å betrakte som turbilder, men se heller på dem som noe Hvermannsen kanskje tar på egenhånd og derfor litt representative for den uproffe bruker.

Når det gjelder S5 IS er det flere steder som hevder at forgjengeren S3 var bedre på flere felt, men jeg tviler på om S5 er direkte dårlig av den grunn. Jeg har klådd litt på S5 i fotosjappa selv, og synes det virket meget solid og godt. Grepet var godt, betjeningen grei og det er forholdsvis kompakt. En detalj er at det har vridbar skjerm i alle retninger, som muliggjør opptak over hodet i folkemengder, og lav vinkel langs bakken uten å legge seg i våt mose. I tillegg kan du også vri skjermen helt rundt slik at den er beskyttet utenfor bruk.

FZ 8 har på sin side ikke vridbar skjerm, det ser jeg på som et handicap, da jeg selv har storebror FZ30 med vridbar. Ellers er FZ8 funksjonsmessig svært likt mitt, og er da heller intet dårlig valg om man ser bort fra skjermløsningen. Panasonics bildestablisator er av typen optisk, og gjør en meget god jobb. Canons variant kjenner jeg ikke til, men S3/S5 har iallfall stabilisator.

Men kikk gjerne på andre testsider også. Norske digit.no, samt utenlandske Steves Digican, dpReview m.fl. kan også ha gode tester av de to.

Takk for svar :D

Driver og ser på A650IS nå pga komplett sitt tilbud, det er jo nedsatt 700 motfor nest billigste nettpris. 12 megapiksler på en liten sensor høres litt bob/bob ut, men samtidig så ser ikke testbildene ille ut - og 6x optisk zoom på 12mpix vil jo si 12x zoom på 6 mpix, det er slettes ikke ille. Men var lite tester av det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

A650IS bestilt... leste anmeldelser og sjekket testbilder både av det og forgjengeren, A640, og likte virkelig det jeg så. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
6x optisk zoom på 12mpix vil jo si 12x zoom på 6 mpix
Nei. Det vil si 8,5x zoom hvis vi går ut fra at alt annet er likt. Dobbelt så mange piksler gir ikke dobbelt så høy oppløsning.

Godt mulig, uansett mer enn nok for mine behov, er vant til 3 megapiksler og da kan man glemme crop tool i photoshop. Eneste nedturen fra det kamerat jeg har blir hastigheten, da z10 klarer 17 bilder på 10 sek

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...