Gå til innhold

Siviløkonom. Men hvilken skole?

Anbefalte innlegg

BI har lite spesialisering på bachelornivå. Det er mer en bred økonomiutdannelse som legger grunnlaget for spesialisering på masternivå. Man har noen valgfag på andre og tredjeåret, men de er etter min mening bare shait med unntak av valgfag matematikk. Når det gjelder finans så satser BI hardt på dette, og de obligatoriske finansfagene på bachelor går temmelig dypt og er veldig gode.

BI's utvekslingspartnere: http://www.bi.no/Content/Article____66644.aspx

Det er noen virkelig kjente og gode skoler på listen, og mange andre man knapt har hørt om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger selvsagt av hvilke skoler de har utvekslingsavtale med. Dersom de har avtale med gode skoler i USA kommer man inn såfremt det ikke er mer kvalifiserte kandidater som ønsker utveksling. Man søker ikke hos skolene i USA, man søker gjennom utvekslingskontoret på skolen i Norge.

Lenke til kommentar
hvor stor valgfrihet er det på siv-øk. linja a? Tenker da på spesielle retninger innenfor studiet, f.eks. finans.

Kan noen også fortelle meg litt om hvor stor vekt det er på finans på siv.øk. Har veldig lyst til å studere det, selv om jeg vet at det er noe av det hardeste du kan ta.

Til slutt. Hvor stor valgfrieht har du når du skal være utvekslingsstudent? ser at du på NHH kan velge UCLA, men regner med at ikke alle kan komme dit...

Som Pjotrik skrev så er det relativt liten valgfrihet på bachelordelen, relativt stor valgfrihet på masterdelen. På NHH, sannsynligvis BI også, kan man velge kun finansfag på masterdelen. Egentlig skal man velge en major og en minor, der minor er fag utenfor retningen man tar major i, men finansfagene på NHH finnes også innenfor andre fagretninger som økonomisk analyse og regnskap.

Finans er ikke noe å bekymre seg for dersom du er glad i å regne og å tolke formler.

Lenke til kommentar

Det er vel såvidt jeg vet ingen linjer på BI som krever mattekunskaper utover 2MX, så det skal gå greit.

I fjor var kravet 47 poeng for de som kom rett fra vgs. Såvidt jeg har fått med meg er det rimelig stor økning i antall søkere i år, men jeg har vanskelig for å tro at grensen skal hoppe med 5 poeng så jeg tror nok det skal gå greit.

Lenke til kommentar

Takk for svar Thoz! Jeg er faktisk ganske flink i matte og er ferdig med VGS kurs i Russland, men tokk den her i Norge for å bli bedre i norsk og komme in i norsk utdanning system=) Men det trekker mye fra karakterene mine at jeg snakker og skriver... hm, hvert fall ikke perfekt. Det er umulig å lære perfekt norsk på 3 år… Derfor har jeg ikke muligheter for å komme inn på NHH og da blir BI ganske god alternativ for meg…

Endret av Chechen
Lenke til kommentar

Vurderer BI sjæl. Jeg har akkurat samme poengsum som var grensen på NHH i fjor, så med årets økning kommer jeg nok ikke inn der. Mulig jeg hadde valgt BI uansett faktisk, bl.a. beliggenhet, også har jeg hørt en del bra om siv.øk. der hvertfall. ;)

Har en kompis og en venninne som begynte på siv.øk. i fjor, og de er hvertfall veldig fornøyde. :)

Lenke til kommentar

BI's studier på masternivå går på engelsk og det er en del utlendinger som kommer på stipend (spesielt fra kina og øst-europa), men jeg ville nok kanskje ikke tatt akkurat den undersøkelsen så veldig seriøst. Jeg har aldri hørt om den, og den virker ikke så voldsomt toneangivende. Media har virkelig tatt tak i den, men Financial Times' undersøkelse er nok en mer omfattende og prestisjetung kåring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan er det å komme inn på master etter 3 år økonomi og administrasjon? Må man ha veldig gode karakterer, eller er det ganske lett å få seg en mastergrad?

Et annet spm er litt OT, men er det mulig å gå f.eks. 1 år i Bodø, for så å ta andreåret i trondheim eller ved UIA osv?

Lenke til kommentar

Må minst ha C i snitt for å komme inn på master, men vanlig bachelor i øk/adm har vanligvis ikke riktig fagkombinasjon.

Det er mulig å bytte skole. Da må du søke på nytt gjennom SO, for så å søke for fritak for de fagene du allerede har tatt.

Lenke til kommentar

Hva mener du jeg skal gjøre for å komme inn på master da? har søkt på økonomi og administrasjon i Trondheim. og på skolen deres var det ikke mulig å søke seg rett på siviløkonom. men de har 3 åring bachelorstudie, og et 2 årig masterstudie. på sidene deres står:

Etter bachelorstudiet på TØH, kan du bygge på med to- årig masterstudium som gir sidetittelen: Siviløkonom.

Lenke til kommentar

Ja, noen skoler gjør det sånn. Bl.a. TØH og NHH. BI og de fleste andre har økonomi og ledelse som bachelordelen av siviløkonomstudiet, og økonomi og administrasjon med en litt annen fagsammensetning.

Altså: søker du på TØH, er dette ikke noe problem. :thumbs:

Lenke til kommentar

Er 89 modell:P så stresser! klarer ikke velge mellom Bodø og Tondheim. (Ikke sikkert jeg kommer inn i trondheim da, men tror det).

Har bodd i nærheten. Teller det? :grin:

Vet igrunn lite om opplegget der.

Kanskje du vet om et bra sted å bo da?:p

Lenke til kommentar

Heisann!

Skal inn på UiA nå etter sommeren. Noen som har noen gode tips av diverse slag til en ny student som vil bli siviløkonom? Hoppet på bacheloren nå først, men vurderer å hoppe over til den 5 årige varianten neste år. Skolen virker bra ifølge kjæresten som går der allerede, er vist mye sammarbeid med NHH?!

Ser også at UiA har utveksling til prestisjeskoler som ble nevnt tidligere i tråden her, University of St.Galle i Sveits og en HEC skole - Institut hautes Etudes économiques et commerciales i Frankrike. Førstnevnte står det bilateral på, og den andre står oppført som ERASMUS. Hva vil dette si? Er det vannskelig med engelsken?

Takk på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...