Gå til innhold

Siviløkonom. Men hvilken skole?

Anbefalte innlegg

Så lenge du ikke bestrider at våre institutter er bedre får jeg anta at du er enig.

NHH har ikke obligatoriske kurs i viderekommen matematikk slik BI har.

Man skal ikke lete lenge for å finne bedre økonomiutdannelser enn både BI og NHH, men dine påstander om at vi på BI bare har kjøpt oss en utdannelse og at vi kvalitativt står tilbake for NHH er så tåpelige at jeg knapt finner ord.

Jeg er uenig med deg.

NHH gir Norges kvalitativt beste økonomiutdanning, noe også alle rangeringer viser.

Etter hva jeg ser av pensumet på dette avanserte matematiske faget enkelte av masterstudentene ved BI velger, så er dette faktisk dekket gjennom den obligatoriske undervisningen for samtlige studenter ved NHH.

Tror ellers jeg lar denne diskusjonen være nå. Din argumentasjon faller på sin egen urimelighet og da er det liten vits i å diskutere videre.

Kos deg med BI-graden din du.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge du ikke bestrider at våre institutter er bedre får jeg anta at du er enig.

NHH har ikke obligatoriske kurs i viderekommen matematikk slik BI har.

Man skal ikke lete lenge for å finne bedre økonomiutdannelser enn både BI og NHH, men dine påstander om at vi på BI bare har kjøpt oss en utdannelse og at vi kvalitativt står tilbake for NHH er så tåpelige at jeg knapt finner ord.

Jeg er uenig med deg.

NHH gir Norges kvalitativt beste økonomiutdanning, noe også alle rangeringer viser.

NHH's master er god, men at den er bedre enn BI's er ikke snakk om. Den er gratis, og det er kun derfor BI ikke ligger over NHH på rangeringene du omtaler. Kvaliteten på undervisningen er bedre grunnet institutter av internasjonal klasse, og studentmassen holder en særdeles høy kvalitet. At du føler et behov for å dra dette i tvil med dubiøse og flåsete kommentater av populistisk karakter tilsier vel at også at du ikke har skikkelige argumenter som holder vann.

Etter hva jeg ser av pensumet på dette avanserte matematiske faget enkelte av masterstudentene ved BI velger, så er dette faktisk dekket gjennom den obligatoriske undervisningen for samtlige studenter ved NHH.

Matematikkurset på master er ikke noe enkelte av studentene velger, det er obligatorisk for alle. Jeg har sett gjennom noen av de mest aktuelle kursene på NHH nå og finner ingen steder at disse fagområdene er godt nok dekket. Et dedikert matematikkurs vil nødvendigvis gå lengre enn man gjør som en del av andre kurs. Meg bekjent har heller ikke NHH de samme krav om forkurs for å dekke kvalitetsmessige hull i bachelorutdannelsen innen matematikk/økonometri som BI har for eksterne søkere (dog har jeg ikke sjekket).

Tror ellers jeg lar denne diskusjonen være nå. Din argumentasjon faller på sin egen urimelighet og da er det liten vits i å diskutere videre.

Jeg godtar ikke dette utsagnet. Du lar være å diskutere videre fordi dine argumenter ikke holder mål, og fordi dine flåsete utsagn er vanskelige å forsvare.

Kos deg med BI-graden din du.

Takk, det skal jeg gjøre. Jeg akter å bruke den når jeg begynner å jobbe til høsten. Jeg hadde det morsomt med å slå ut en NHH'er i gruppeintervju for å få jobben.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen begynner å bli veldig flåsete og senker seg nesten ned på nivå med det man ser på e24, etc.

De fleste aksepterer at det ikke helt objektivt er mulig å si noe bastant om hvilken mastergrad eller skole som er best, og argumentene i denne tråden er i beste fall velkvalifisert synsing. Dette er ikke tilstrekkelig for å komme til en konklusjon man kan slå i bordet med.

Det er også viktig å merke seg at nivået på den faglige staben/instituttene ikke alene predikerer hvor god skolen er, ei heller hvilke fag man har hatt eller antall nobelprisvinnere.

En siviløkonom burde fremfor de fleste vite at egne observasjoner ikke kan brukes som grunnlag for å konkludere, ei heller som argumenter til en konklusjon. Egne opplevelser er og blir ikke-representative, både fordi man har et smalt utvalg og fordi måten man plukker ut egne observasjoner på gjerne er farget av den meningen man måtte ha fra før.

Jeg vil legge til at de aller fleste bedrifter med en profesjonell rekrutteringstjeneste vurderer kandidater både fra NHH, BI, HHB osv. Det er kandidaten selv som avgjør valget. Sentrale punkter er karakterer, fagsammensetning og personlige egenskaper.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
lita90: Jeg vet ikke selv hva som er mest anerkjent, men du burde ikke stole blindt på rådgiverne dine. De fleste rådgivere har skummelt lite peiling på hva de snakker om.

Sant! Mange rådgivere er totalt inkompetente, og skulle aldri hatt den stillingen de har. Jeg satt av en kveld der jeg leste om hvordan man søkte, regnet ut karakterer, gammel vs. ny reform osv. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg da kunne mer rådgiveren jeg snakket med dagen før.

At universitetet i agder skulle stille likt med BI stiller jeg meg svært tvilende til. De har svake fagmiljøer som knapt produserer forskning og som ikke er anerkjente i det hele tatt, og det er nå engang slik at studentene derfra ikke er like attraktive til de virkelig bra jobbene. Jeg kjenner to stykker som har gått der, og de har lite bra å si. Bra jobber har de heller ikke fått.

Kravet for å komme inn på UiA er kommet opp på 50poeng, og jeg regner derfor med at dette kommer til å bli en mer ettertraktet skole for bedrifter og næringslivet i fremtiden. Men min bekymring er også UiA`s kontakt/relasjoner til næringslivet kontra BI og NHH sine. Dette gjelder både med tanke på undervisningen, og jobbmulighetene etter endt utdanning.

Føler dette blir veldig; Mitt studium er blant de beste og sånn er det bare.

Et studieløp kan i stor grad måles av inntakskravene.

(for) Store klasser = liten oppfølging til hver student = lave inntakskrav = stort frafall

Små klasser + lave inntakskrav = lite populært studium

generelt sett kan man nok si at vi har ett fullgodt studium i Norge og så røkla. men er søtt å se BI/bodø osv krangle om 2. 3. og 4. plassen

Du passer godt inn i det bildet vi på BI har av NHH'ere som en gjeng med oppblåste blærer. Du må gjerne føle deg sikker på egen overlegenhet, men slike egoer får seg erfaringsmessig en aldri så liten overraskelse når de begynner å jobbe. Videre kommer du med enda flere latterlige påstander. Å påstå at alle andre studier i Norge ikke er fullgode er patetisk, og å påstå at BI ikke er det blir enda mer idiotisk. Jeg tror ikke du finner en eneste student på masternivå som ikke hadde over 58 studiepoeng da han/hun begynte å studere, og kvaliteten på studiet har du ikke klart å angripe en eneste gang. Hva om du faktisk prøver å forklare hva det er du mener som gjør NHH overlegen BI på masternivå? Etter min mening har BI norges klart beste master i økonomi, hvis eneste minus er at den koster penger. Er man villig til å betale for det får man en utdannelse av internasjonal klasse. BI er attraktivt for utenlandske studenter og akademikere, mens NHH er begrenset til gutteklubben grei fra Bærum.

Hvor studentene på NHH kommer fra er vel heller uvesentlig med tanke på at de alle har jobbet for å få det snitt som gjør dem verdige NHH studenter :)

Til slutt lurer jeg litt på karakterkravet for å komme inn på BI. Under et informasjonsmøte på skolen mener jeg å huske at det var mellom 4,5 og 5. stemmer dette ?

Ellers må jeg si at BI virker veldig spennende mtp deres kontakt med næringslivet, og skolens beliggenhet. Og å si at Siviløkonomstudentene på BI har kjøpt seg en utdannelse viser vel egentlig bare egen uvitenhet. Minuset er selvfølgelig kostnadene for hvert semester, men jeg oppfordrer alle til å tenke over hvor lite et studielån på 2-3-400 000 er hvis du virkelig vil opp og frem her i verden. Siviløkonomstudiet gir deg enorme muligheter, og din egen lønn om 10-20 år kan være veldig bra om du gjør en skikkelig innsats. Kan vel også rekke frem pilotutdanningen som svært kostbar, men den er også overkommelig mtp. deres lønninger. Vurderer du derimot jobb som lærer vil jeg oppfordre deg til å ta opp minimalt med studielån ;)

Helt til slutt lurer jeg litt på finans-linja på BI. Blir nok ikke aktuelt å ta den, selv om den virker veldig interresant. Er det derimot "valgfag" under siviløkonomstudiet som peiler seg inn på finans?

Fy Feite jeg gleder meg til Videregående er over og jeg kan begynne å studere noe som virkelig er noe for meg. :)

Edit: et siste spm :p hvordan er alderen på studentene? Begynner de fleste rett etter videregående, eller venter de 1-2-3 år?

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Påstanden om at det er et dårlig økonomisk valg å studere på BI (i Oslo) er vel ikke helt riktig, spesielt ikke med tanke på siviløkonomutdanningen. Det virker som dette blir brukt som argument for å bevise at BI-studenter har dårlig økonomisk kløkt. Likevel er BI-studenter ettertraktet i finansbransjen og av meglerhusene, mens ved studenter fra NHH er tendensen ofte at de er mer opptatt av ryktet og har en jobb deretter. Kostnadene ved å studere på BI kan regnes som en god investering om du drar nytte av mulighetene. I tillegg kan det jo hende at de trangere økonomiske kårene for BI-studenter gjør studentene mer økonomiske bevisste i hverdagen.

Det er klart at ved NHH kan du få en noenlunde lik utdannelse gratis*, men avhengig av personlige faktorer og fremtidsplaner kan det likevel hende at BI er det beste valget. BI er dessuten ledende på finans, slik at du har gode muligheter til å fordype deg i de tyngre økonomiske fagene som jo nettopp er de fagene jeg vil si det er viktigst å kunne (litt avhengig av hva du har tenkt å gjøre videre selvfølgelig).

Selv er jeg i tvil om jeg skal studere på NHH eller BI nå til høsten. Jeg ligger an til å få rundt 65 poeng etter sisteåret på vgs, så det er ikke slik at alle BI-studenter har dårligere snitt enn andre. Mange studenter føler en stolthet overfor NHH, som jeg kan tenke meg at for noen fører til en slags overlegenhet. Etter min oppfatning er ikke nødvendigvis en slik holdning bra hvis målet er å være best.

*regnvær følger med.

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar
For de fleste er det vel slik at "mams og paps betaler".. Hvilken 19-åring er det som har 60-50 000 kr liggende rundt, med mindre de er skikkelig bortskjemte?

Så nei, jeg ville ikke takket nei til BI om jeg fikk det spandert.

Sommerjobb, konf.penger, deltidsjobb osv. osv. Ikke alle som bare bruker penger for å ha noe å gjøre ;)

Lenke til kommentar

Det er svært uvanlig med foreldrebetaling av studier på BI. Mer vanlig er det derimot å bo hjemme og på den måten bruke pengene man normalt bruker på bolig på skolepenger. BI-studenter er ikke rikere enn andre studenter, og de fleste tar dermed opp ekstra lån gjennom lånekassen for å betale skolepenger.

Fornyet EQUIS-akkreditering med toppscore:

http://e24.no/det-skjer/article2365687.ece

Lenke til kommentar
(...) Likevel er BI-studenter ettertraktet i finansbransjen og av meglerhusene, mens ved studenter fra NHH er tendensen ofte at de er mer opptatt av ryktet og har en jobb deretter.

Jeg skjønner ikke hva du forsøker å fortelle her. Dyktige siviløkonomer fra BI og NHH er ettertraktede i blant annet finansbransjen, men hva ligger bak at utsagnet om at studenter fra NHH er mer opptatt av ryktet og har en jobb deretter? Hva slags jobb mener du det er?

Mange studenter føler en stolthet overfor NHH, som jeg kan tenke meg at for noen fører til en slags overlegenhet. Etter min oppfatning er ikke nødvendigvis en slik holdning bra hvis målet er å være best.

*regnvær følger med.

Du spekulerer i at studentene på NHH er mer overlegne, deg om det. Jeg synes det blir mye synsing og kunne gjerne kommet med en kommentar som sier akkurat det motsatte, men som det er like mye hold i. Det er riktig at studentene er mer opptatt av status, men det er ikke påvist kausalitet mellom status og overlegenhet. Mine ikke-representative opplevelser er at man finner den typen studenter på begge steder. Jeg kan dessverre ikke si noe sikkert om fordelingen da det etter min smak blir spekulasjoner.

Universum sine undersøkelser har gitt støtte for følgende kommentarer:

"BI-studentene vil hurtigst mulig komme raskt til høye lønninger, innflytelse og personlig rikdom. En riktig balanse mellom privatliv og karriere betyr lite for dem, jakten mot godt betalte sjefsjobber teller mer.

Å bidra til samfunnet betyr svært lite for BI-studentene, og å jobbe for en bedrift som tar sosialt ansvar blir lavt prioritert i klatringen mot toppen."

og

"NHH-studentene virker trygge, tålmodige og opptatt av eget rykte, ifølge undersøkelsen.

Det er viktig for dem å ha en god balanse mellom karrieren og privatlivet. Mer enn andre er de sikre på å få jobber som gir dem høy lønn og en spennende jobb med inspirerende kolleger. I motsetning til kollegene fra BI har de slett ingen hastverk med å bli sjefer.

NHH-studentene er opptatt av status. I større grad enn de andre vil de velge arbeidsgivere de vet har godt rykte på skolen og som kun velger de beste studentene."

Angående finans, som BI har som hovedsatsningsområde, så fikk faktisk instituttet ikke noe bedre rating enn Institutt for Finansiell Økonomi på NHH (http://e24.no/oppogfrem/article2162329.ece). Påstanden om at finans på BI er sterkest, er i beste fall er omstridt. Tyngre økonomiske fag er forresten ikke bare finans. På NHH er en stor del av fagene innen økonomisk analyse (ECO: spesialisering på master som passer godt til doktorgradsarbeid) ansett som tyngre enn de fleste finansfagene.

Til slutt skal jeg si meg veldig enig i at BI har en svært god siviløkonomutdannelse (og Msc Finans) som ikke står tilbake for det NHH kan tilby. Står valget mellom disse skolene så kan man ikke velge feil. Jeg nyter å arbeide med folk både fra NHH, BI, NTNU og utenlandske skoler - uten å se distinkte forskjeller på hvor flinke de er som et resultat av skolen de gikk på.

Regn følger med og er faktisk er godt nok argument for å velge seg bort fra NHH om du spør meg. Hadde BI vært gratis så hadde det etter mine personlige preferanser tippet mot Oslo.

Håper dette var en nyttig og noe balansert fremstilling for de av dere som er heldige nok til å kunne velge helt fritt.

Lenke til kommentar
(...) Likevel er BI-studenter ettertraktet i finansbransjen og av meglerhusene, mens ved studenter fra NHH er tendensen ofte at de er mer opptatt av ryktet og har en jobb deretter.

Jeg skjønner ikke hva du forsøker å fortelle her. Dyktige siviløkonomer fra BI og NHH er ettertraktede i blant annet finansbransjen, men hva ligger bak at utsagnet om at studenter fra NHH er mer opptatt av ryktet og har en jobb deretter? Hva slags jobb mener du det er?

Det har du vel besvart selv. Det var ikke noen negative baktanker.

Du spekulerer i at studentene på NHH er mer overlegne, deg om det. Jeg synes det blir mye synsing og kunne gjerne kommet med en kommentar som sier akkurat det motsatte, men som det er like mye hold i. Det er riktig at studentene er mer opptatt av status, men det er ikke påvist kausalitet mellom status og overlegenhet. Mine ikke-representative opplevelser er at man finner den typen studenter på begge steder. Jeg kan dessverre ikke si noe sikkert om fordelingen da det etter min smak blir spekulasjoner.

For å si det på en annen måte så tror jeg at statusen man får ved å gå på NHH i forhold til andre skoler kan føre til at man ser ned på studentene ved de andre skolene (som det jo til dels kan være grunn til). Det var ikke meningen å gi uttrykk for at alle NHH studenter er overlegne, men at de gjerne er stolte over skolen sin. Og ja, dette er bare spekulasjoner:P

Angående finans, som BI har som hovedsatsningsområde, så fikk faktisk instituttet ikke noe bedre rating enn Institutt for Finansiell Økonomi på NHH (http://e24.no/oppogfrem/article2162329.ece). Påstanden om at finans på BI er sterkest, er i beste fall er omstridt. Tyngre økonomiske fag er forresten ikke bare finans. På NHH er en stor del av fagene innen økonomisk analyse (ECO: spesialisering på master som passer godt til doktorgradsarbeid) ansett som tyngre enn de fleste finansfagene.

Til slutt skal jeg si meg veldig enig i at BI har en svært god siviløkonomutdannelse (og Msc Finans) som ikke står tilbake for det NHH kan tilby. Står valget mellom disse skolene så kan man ikke velge feil. Jeg nyter å arbeide med folk både fra NHH, BI, NTNU og utenlandske skoler - uten å se distinkte forskjeller på hvor flinke de er som et resultat av skolen de gikk på.

Regn følger med og er faktisk er godt nok argument for å velge seg bort fra NHH om du spør meg. Hadde BI vært gratis så hadde det etter mine personlige preferanser tippet mot Oslo.

Håper dette var en nyttig og noe balansert fremstilling for de av dere som er heldige nok til å kunne velge helt fritt.

Å si at BI er ledende på finans er vel ikke helt urimelig, om det så er sammen med NHH. Uansett så var poenget at du har gode muligheter til å fordype deg i finans (som du sier er BIs hovedsatsningsområde) og at dette er blant de tyngre økonomiske fagene det er viktig å kunne.

Jeg synes du kommer med mye nyttig informasjon, og føler egentlig det samme. Hadde BI vært gratis, eller NHH ligget i Oslo, hadde valget falt nettopp på det.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at du stiller sterkere med en eller helst to utvekslingsopphold forutsatt at det er til en anerkjent skole, dette gjelder selvfølgelig uansett hvilken skole du velger.

Opphold på stranden i Thailand er ikke å forakte, men et opphold på LSE, HEC-skoler, HSG, etc blir lagt merke til.

Lenke til kommentar

Hvordan stiller de forskjellige skolene med tanke på utvekslingsmuligheter og hvor vanskelig er det å få et opphold på de anerkjente skolene? Når er det vanlig å ta utvekslingsoppholdene hvis man skal ha to?

Hvordan er det forresten med språkkunskaper?

Lenke til kommentar
For de fleste er det vel slik at "mams og paps betaler".. Hvilken 19-åring er det som har 60-50 000 kr liggende rundt, med mindre de er skikkelig bortskjemte?

Sommerjobb, konf.penger, deltidsjobb osv. osv. Ikke alle som bare bruker penger for å ha noe å gjøre ;)

Og du tror flesteparten av studentene på BI har spart opp dette selv? Hvordan skal en person rett fra videregående ha så mye penger da? Jeg tenker nok majoriteten får det av familien..

Lenke til kommentar

Og du tror flesteparten av studentene på BI har spart opp dette selv? Hvordan skal en person rett fra videregående ha så mye penger da? Jeg tenker nok majoriteten får det av familien..

Det tror ikke jeg. Det dekkes av det jeg har nevnt + evt. lån/stipend. Men jeg snakker nå om siv.øk. linja der det kreves et burkbart snitt for å gå, og dermed består av flinke og anstendige mennesker. På de andre linjene der det er åpne studier kan det godt hende at det flyter over av foreldre finansierte pappa-gutter ;)

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Lånekassen...

Lenke til kommentar

Lånekassen - de som går på private skoler kan ta opp høyre lån i lånekassen (inntil 50.000 ekstra i året tror jeg) for å dekke skolepenger.

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...