Gå til innhold

Siviløkonom. Men hvilken skole?

Anbefalte innlegg

Hei. Da nærmer søkefristen seg med stormskitt.

Har bestemt meg for å gå for Siviløkonom. I førte omgang blir det å gjennomføre

en 3 årig bachelor innenfor økonomi og adm/ledelse.

Ettersom jeg ikke har noe mer enn 45 poeng kan jeg ikke velge å vrake mellom skoler.

Sliter med å bestemme meg for hvilken skole jeg skal søke/gå på. Det jeg spør om her er

deres erfaringer og meninger om hvordan de forskjellige skolene er oppmot hverandre. Gjerne fra arb.givers perspektiv.

Typ BI, NHH, høgskolene rundt omkring i landet.

Mvh Mats.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går 1. året på Handelshøgskolen i Bodø, men det er vel en kjent sak at BI og NHH regnes som de beste, selv om det ikke ser ut til å være noe problem å få jobb uansett. KPMG, Deloitte, PwC, EY, First Securities, er noen av bedriftene som har vært på jakt etter folk her.

Er vel om lag 10 forskjellige skoler som deler ut siviløkonomtittelen nå - sjekk ut www.okadm.info.

Lenke til kommentar

Arbeidsgivers perspektiv:

Du trenger sannsynligvis ikke å bekymre deg så veldig for hvilken skole du skal velge så lenge det er gode tider og de fleste kandidater får jobb. Forskjeller kan imidlertid gjøre seg til kjenne ved dårligere konjunkturer.

Kommer du inn på en skole med litt lave inntakskrav så bør du ha gode resultater på den aktuelle skolen for å bli vurdert på lik linje med gjennomsnittlige kandidater fra skoler med høyere krav. Engasjer deg i studentforeningsarbeid og/eller en deltidsjobb så har du en litt mer attraktiv profil.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Men når man sier at BI regnes som en av de beste skolene, tenker man da

på de åpene studiene som f.eks Bachelor i økonomi og adm? Jeg er ikke så sterk i matte som jeg burde være. Burde jeg ha det i bakhodet når jeg velger skole, eller er fagene og skolene veldig like?

Har veldig lyst å studiere i tr.heim, og da er BI eneste alternativet. Og da kommer jeg ikke fram til om BI er så moderne og bra at de er verdt pengene.

Skal ikke være lett!!

Oniko : Hvordan er student miljøet i Bodø? Ligger skolen sentralt?

Lenke til kommentar
Har veldig lyst å studiere i tr.heim, og da er BI eneste alternativet. Og da kommer jeg ikke fram til om BI er så moderne og bra at de er verdt pengene.

Eneste alternativ BI? Hvis du ønsker å være i Trondheim og studere fulltid så vil jeg påstå at BI er et godt stykke ned på listen. Hvis Industriell økonomi er uaktuelt så ville jeg fortsatt ha valgt HiST foran BI i Trondheim:

http://www.hist.no/content.ap?thisId=135

Så kan du evt. bygge på med en master fra NTNU i Trondheim hvis du vil fortsatt være i Trondheim:

http://www.ntnu.no/studier/finansiell-okonomi/master

Du kan også gå videre til BI/NHH etter bachelor på HiST.

Lenke til kommentar

Med 45 poeng er vel både BI og NHH utelukket. BI Trondheim har bare det åpne økadm-studiet, men du blir ikke siviløkonom. Isåfall må du søke deg videre til siviløkonom-masteren, og det er ikke lett å komme inn på masteren på en god skole.

Hva med UMB eller HHB? Er ikke i Trondheim, men studiested bør ikke bety så mye.

Lenke til kommentar

Tenker bacheloren i første omgang. Er vel C for å komme inn i tromsø, og B for å komme inn på handelhøgskolen BI og NHH. Men da blir det jo utifra snittet etter 3årig økonomi og adm / økonomi og ledelse.

Sitter å vurderer BHH. Har hørt mye bra om den. Selv om plassen er mindre attraktiv.

Står mellom Tromsø, bodø, kristiansand eller BI trondheim.

Lenke til kommentar

Evt. viser det at man er villig til å betale for kvalitet. Da snakker jeg ikke om BI Trondheim men de tyngre studiene i Oslo. Faglig tyngde, god kvalitet på undervisningen og jobbmuligheter som er bedre enn på de fleste offentlige skolene. Jeg angrer ikke på at jeg betalte skolepenger for å få meg en god utdannelse og en bra jobb ihvertfall ;)

Lenke til kommentar

Pjotrik: Det er snakk om BI i Trondheim, og da er saken litt annerledes.

At en studieby har bedre studentmiljø enn en annen burde en ikke bruke som argument når en skal velge mellom skoler. Faglig tyngde og kvalitet er iallfall et mye viktigere argument. Om en står mellom Siviløkonomutdanning på NHH og BI kan kanskje Oslo vs bergen ha noe for seg, men en bør ikke velge et annenrangs studie fordi det er i en mer spennende by.

Lenke til kommentar

Selv om man blir utdannet fra det som anses som et noe svakere læringssted, så vil man allikevel oppnå en meget god karrierer. Men det krever selvfølgelig at man jobber for å bli best. Da spesielt om man ikke har grunnlaget for å komme inn på de mer anerkjente skolene. Men har en avveining mellom en eller annen hs vs bi.

Selvfølgelig kan det være grunner til å betale for utdannelsen sin.

Men da skal man ha ganske sterke preferanser for pedagogikken.

Har man karakterene for å komme inn på NHH men heller velger BI Nydalen så gjør man det for at man så til de grader tror at metodikken til BI har sin overlegne styrke for å gjøre det man ønsker senere i arbeidslivet.

Mens 5 år fra NHH med støtte fra lånekassen ender opp med ca 240k i lån, så utgjør bare skolepengene til BI 254300 for de samme fem årene. Selvfølgelig får man mer i stipend, men prisen for å heller gjøre 5 år på BI med renter, er betydelig høyere enn en offentlig skole. Og man skal egentlig tjene endel mer per år for å dekke inn hva det koster.

Lenke til kommentar

Nå var det hverken NHH eller NTNU jeg tenkte på, men det er ingen vei utenom at det er lettere å få seg en bra jobb etter fem år på BI enn fem år på en mindre kjent skole. Verdien av å være lokalisert i Oslo er også stor, og man bygger seg opp et nettverk som kommer godt med i fremtiden. En undersøkelse utført av et par siviløkonomstudenter på høgskolen i agder for noen år siden viste at økonomer fra BI gjennom karrieren i snitt har mye høyere lønn enn økonomer fra mindre kjente skoler.

Lenke til kommentar
Nå var det hverken NHH eller NTNU jeg tenkte på, men det er ingen vei utenom at det er lettere å få seg en bra jobb etter fem år på BI enn fem år på en mindre kjent skole. Verdien av å være lokalisert i Oslo er også stor, og man bygger seg opp et nettverk som kommer godt med i fremtiden. En undersøkelse utført av et par siviløkonomstudenter på høgskolen i agder for noen år siden viste at økonomer fra BI gjennom karrieren i snitt har mye høyere lønn enn økonomer fra mindre kjente skoler.

Får de bedre betalt fordi de har gått BI eller fordi de er så bra motivert at de ønsker å betale for utdannelsen sin?

Lenke til kommentar
Pjotrik: er du sikker på at det er lettere å få seg jobb etter tre0 år på BI i Trondheim, enn tre år på BHH? For det er jo det problemstillingen i denne tråden er.

Det er ikke det jeg skriver om. Leser du innleggene mine ser du at jeg skriver om BI i Oslo. Når det gjelder småskolene til BI rundt omkring så anbefaler jeg som regel det offentlige alternativet.

Lenke til kommentar

Får de bedre betalt fordi de har gått BI eller fordi de er så bra motivert at de ønsker å betale for utdannelsen sin?

Det kan være mange grunner. Jeg nevner nettverk, som er viktig på BI. Vi tar vare på våre egne, og det er mange åpninger til gode jobber i attraktive selskaper som er der kun for BI-studenter. Spesielt ansetter man mange på deltid mot slutten av studiene for å "trene opp" mot fulltidsjobb. En slik fordel er geografisk betinget, og da har BI en fordel. Jeg har i mange tilfeller opplevd at det faktum at det står BI på vitnemålet har en stor egenverdi. Dette har en verdi da det gir et forsprang i kampen om de beste jobbene. Naturligvis opplever NHH'ere og NTNU'ere det samme, men jeg tror ikke så er tilfelle for de øvrige skolene. Den viktigste årsaken til at vi slår de mindre skolene på lønnsnivå tror jeg likevel er at det er flere dyktige studenter, og at arbeidsgivere vurderer den faglige tyngden som bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...