Gå til innhold

Max value inni et input field?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan f.eks. sette en maxlength på input-felter slik som dette: <input type="text" maxlength="5">. Dette feltet vil kun tillate fem tegn.

Generelt bør du heller kjøre en validering av dataene på serversiden. Du kan aldri regne med at en klient sender inn bud eller annen informasjon innenfor grensene du setter (det er f.eks. veldig enkelt å sende et bud på en milliard kroner, selv om du bruker maxlength eller javascript for å forhindre det). Eksempel i PHP:

<?php if($_POST['bud'] > 1000000) { echo 'Du kan ikke legge inn bud på mer enn en million kroner.'; } ?>

Lenke til kommentar
Du kan f.eks. sette en maxlength på input-felter slik som dette: <input type="text" maxlength="5">. Dette feltet vil kun tillate fem tegn.

Generelt bør du heller kjøre en validering av dataene på serversiden. Du kan aldri regne med at en klient sender inn bud eller annen informasjon innenfor grensene du setter (det er f.eks. veldig enkelt å sende et bud på en milliard kroner, selv om du bruker maxlength eller javascript for å forhindre det). Eksempel i PHP:

<?php if($_POST['bud'] > 1000000) { echo 'Du kan ikke legge inn bud på mer enn en million kroner.'; } ?>

Funka som bare det den :) men hvordan skriver jeg om jeg vil ha 2 if samtidig?

if($_POST['utrop'] > 50000) { echo 'Auksjonen kan ikke være høyere en 50 000kr'; }

if($_POST['sluttdato'] > 365) { echo 'Auksjonen kan ikke vare i lengre enn 1 år'; }

else{ }

Takker for svar

Lenke til kommentar

Funka som bare det den :) men hvordan skriver jeg om jeg vil ha 2 if samtidig?

if($_POST['utrop'] > 50000) { echo 'Auksjonen kan ikke være høyere en 50 000kr'; }

if($_POST['sluttdato'] > 365) { echo 'Auksjonen kan ikke vare i lengre enn 1 år'; }

else{ }

Takker for svar

anyone?

Lenke til kommentar

Om du hadde prøvd, hadde du sett at dette går.

Det er ikke noe poeng å ha en tom else i slutten heller. If setningen hoppes bare over om sjekken er false.

Om du vil ha flere sjekker på en ting kan du feks. skrive:

if($_POST['sluttdato'] > 365) { echo "Auksjonen kan ikke vare i lengre enn 1 år"; }
else if ($_POST['sluttdato'] < 1) { echo "Auksjonen kan ikke vare kortere enn 1 dag"; }

Bruk også " istedet for ' når du skriver ut via echo da dette er strenger.

Håper det hjalp deg litt.

Lenke til kommentar
Bruk også " istedet for ' når du skriver ut via echo da dette er strenger.

Um... hvorfor mener du at man bør bruke " istedenfor ' når man bruker echo? Det er ingen variabler i tekststrengene, så jeg ser ikke poenget med å bruke vanlige anførselstegn. Hvorfor påpeker du det som om det var en feil i koden til trådstarter?

Lenke til kommentar

Beklager, kanskje jeg som er veldig vant til java. Fant dette som viser at det er riktig slik det var.

Strings in PHP can either be quoted with single quotes ('') or double quotes (""). The difference between the two is that the parser will use variable-interpolation in double-quoted strings, but not with single-quoted strings. So if your string contains no variables, use single quotes and save the parser the trouble of attempting to interpolate the string for variables, like so:

<?php
$str = "Avoid this - it just makes more work for the parser."; // Double quotes
$str = 'This is much better.' // Single quotes
?>

Lenke til kommentar
Beklager, kanskje jeg som er veldig vant til java. Fant dette som viser at det er riktig slik det var.

Strings in PHP can either be quoted with single quotes ('') or double quotes (""). The difference between the two is that the parser will use variable-interpolation in double-quoted strings, but not with single-quoted strings. So if your string contains no variables, use single quotes and save the parser the trouble of attempting to interpolate the string for variables, like so:

<?php
$str = "Avoid this - it just makes more work for the parser."; // Double quotes
$str = 'This is much better.' // Single quotes
?>

Takker nå for svar anyway :)

Funker fett dette :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...