Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mest krefter - Rundt 350k - Nyere enn 2002


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags motor er det egentlig i en Mitsubishi Lancer Evo 8??? Er det en sånn type bil som fra fabrikk har 200 og noe hester, men man kan frigjøre mye mer på en enkel måte; som eks Honda NSX???

 

Hvis jeg ikke husker feil så er det en 2,0 turbo maskin med 280HK.

 

Den de brukte på Autofil var med 280hk ja, men du får den med 2.0 Turbo med 400hk også :thumbup:

Lenke til kommentar
Beklager hvis jeg virker som en festbrems her men tipset mitt er å kjøpe en Ok bil til 50 K ++ og spar resten.

 

Det anfrer du garantert ikke på om noen år når bolig -og studielån skal betales.

 

Får ikke noe ok bil for 50k for en som er bildilla.

og ikke alle som har bolig og studielån å betale.

Lenke til kommentar
Beklager hvis jeg virker som en festbrems her men tipset mitt er å kjøpe en Ok bil til 50 K ++ og spar resten.

 

Det anfrer du garantert ikke på om noen år når bolig -og studielån skal betales.

 

Får ikke noe ok bil for 50k for en som er bildilla.

og ikke alle som har bolig og studielån å betale.

Setter pris på omtanken men jeg er godt igang med å betale ned studielånet og å kjøpe bolig er uaktuellt med det første da jeg trives godt med å leie. Grei lønn og litt startkapital gjør at 350.000 til bil ikke gjør nevnverdig store innhogg i de månedlige utgiftene, hvertfall ikke sett opp imot gleden jeg har av å eie en skikkelig god bil :)

 

Den er høyst aktuell ja. Enda noen måneder til jeg skal kjøpe men disse import-gutta kan vel få tak i det meste når man først bestemmer seg :) Det er i tillegg en hel del forskjellige import-firma å velge mellom i området(Drammen/Oslo) så det burde være muligheter for en god deal!

 

Ellers takk for alle forslag! Ser det er en del gromme Audi'er som jeg ikke har sett så nøye på tidligere. Knallfornøyd med service fra Albjerk Auto på den nåværende bilen så en Audi hadde absolutt ikke vært å forakte. Noterer også at det er en del eldre og veldig artige biler i prisklassen, men jeg sliter nå fortsatt med denne frykten for å ende opp med en bil som det alltid er noe galt med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Setter pris på omtanken men jeg er godt igang med å betale ned studielånet og å kjøpe bolig er uaktuellt med det første da jeg trives godt med å leie. Grei lønn og litt startkapital gjør at 350.000 til bil ikke gjør nevnverdig store innhogg i de månedlige utgiftene, hvertfall ikke sett opp imot gleden jeg har av å eie en skikkelig god bil :)

 

Det er nettopp dette som kjennetegner en bilentusiast :D Her 110 % enig med deg! Jeg er så og si i samme situasjon som deg. Har vurdert mange alternativer, men foreløpig ligger det an til en RX-8 :) Mest fordi jeg liker bilen veldig godt, også finnes det jo ikke så mange av dem på veien heller. Litt moro å ha en bil som ikke "alle" har :)

Lenke til kommentar

Off-topic: At bil er det dummeste du kan "investere" i er jo kjent for alle, men å investere flere hundre tusen lånte penger med høy rente og med en helt ordinær lønn i en gammel bil p.g.a. stor motor ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Kriterier:
  • Nyere enn 2002
  • Bak eller firehjulsdrift
  • Godt med krefter, helst godt bunndrag fremfor turtallsmotor
  • Driftsikker, ønsker ikke en bil som tilbringer alle sine dager på verksted
  • Helst manuellt gir, men automat kan vurderes

Liten eller stor, 2 eller 5 seter, 2 eller 5 dører, gjør ingenting :)

 

Hadde jeg klart å rive meg vekk fra suget etter bakhjulsdreven bil så ville absolutt MINI vært et alternativ :) Motoren i Cooper S (den nye turboladede, den gamle med kompressor har jeg ikke prøvd) er hvertfall veldig morsom.

Lenke til kommentar
Off-topic: At bil er det dummeste du kan "investere" i er jo kjent for alle, men å investere flere hundre tusen lånte penger med høy rente og med en helt ordinær lønn i en gammel bil p.g.a. stor motor ?

Folk verdsetter forskjellige ting. Gleden jeg får av å eie en bil jeg virkelig liker å kjøre (og da trengs det god motorisering) er for meg mer verd enn de kronene jeg kunne spart ved å kjøpe Toyota Corolla eller noe liknende :)

Lenke til kommentar
Off-topic: At bil er det dummeste du kan "investere" i er jo kjent for alle, men å investere flere hundre tusen lånte penger med høy rente og med en helt ordinær lønn i en gammel bil p.g.a. stor motor ?

 

Folk har forskjellige interesser, du liker sikkert å drive på med data, så da drar du jo ikke til elkjøp og kjøper en 3000kr pc.

 

Samme med bil, drar jo ikke å kjøper en jalla bil når du liker å kjøre bil. Da kjøper man noe skikkelige greier.

 

350k er ikke mye penger i lån med en ordinær lønn. hadde 200k selv med lærling lønn og leier leilighet. hadde enda masse penger til overs hver måned.

 

Skal selv kjøpe ny bil snart i ca samme prisklasse som trådstarter, da jeg må ha noe å bruke pengene mine på.

og da jeg er veldig bil interresert så vil jeg bruke pengene på bil.

 

og hva mener du er ordinær lønn? selv ser jeg på ordinær lønn som 350-400k i året. Har man mindre enn det er det ikke ordinær lønn, gjennomsnittet i Norge er ca 380k.

klarte fint billån på 200k med lærling lønn, det handler om prioritering.

 

De fleste datageekene på forumet her bruker jo mer i måneden på datautstyr en et lån på 350k koster.

er det bra investering? det er vell egentlig værre en bil.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
De fleste datageekene på forumet her bruker jo mer i måneden på datautstyr en et lån på 350k koster. er det bra investering? det er vell egentlig værre en bil.

 

Rett skal være rett; datainvesteringer er i utgangspunktet enda dårligere enn bil da verditapet er formidabelt.

 

Men..

 

Et bilhold kan ikke alene vurderes ut i fra en engangskostnad som f.eks. et lån. Når du eier en bil (og spesielt eldre biler) så får man i tillegg mange variable og faste kostnader som datageekene slipper. Jeg nevner her en tenkt scenario:

 

- Verditap..minst 10 % i året...35 000 pr år

- Lån på bil...350 000 kr/5 års nedbetaling..10 % effektiv rente..105 000 (første året/faller litt for hvert år)

- Årsavgift....2 660

- Service (inkl. slitasjedeler som dekk/spyleveske/bremser osv).....10 000 pr år

- Bensin....1 l pr mil 15 000 km...1500 l x 13 kr literen....19 500 pr år

- Bompenger, parkering, piggdekkavg diverse andre utgifter...5 000 pr år

- Forsikring...10 000 pr år

- Diverse skader...(en tenkt pot fordelt over flere år)....5 000 pr år

 

Et slikt regnestykke viser en pen sum på over 190 000 per år. Tjener du en ordinær lønn så har du fint lite til overs.

 

Hadde du puttet pengene i banken til 6-7 % rente så hadde du klart å spare deg til din første million - 1 000 000 - i løpet av 5 år !!!!!!!

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
De fleste datageekene på forumet her bruker jo mer i måneden på datautstyr en et lån på 350k koster. er det bra investering? det er vell egentlig værre en bil.

 

Rett skal være rett; datainvesteringer er i utgangspunktet enda dårligere enn bil da verditapet er formidabelt.

 

Men..

 

Et bilhold kan ikke alene vurderes ut i fra en engangskostnad som f.eks. et lån. Når du eier en bil (og spesielt eldre biler) så får man i tillegg mange variable og faste kostnader som datageekene slipper. Jeg nevner her en tenkt scenario:

 

- Verditap..minst 10 % i året...35 000 pr år

- Lån på bil...350 000 kr/5 års nedbetaling..10 % effektiv rente..105 000 (første året/faller litt for hvert år)

- Årsavgift....2 660

- Service (inkl. slitasjedeler som dekk/spyleveske/bremser osv).....10 000 pr år

- Bensin....1 l pr mil 15 000 km...1500 l x 13 kr literen....19 500 pr år

- Bompenger, parkering, piggdekkavg diverse andre utgifter...5 000 pr år

- Forsikring...10 000 pr år

- Diverse skader...(en tenkt pot fordelt over flere år)....5 000 pr år

 

Et slikt regnestykke viser en pen sum på over 190 000 per år. Tjener du en ordinær lønn så har du fint lite til overs.

 

Hadde du puttet pengene i banken til 6-7 % rente så hadde du klart å spare deg til din første million - 1 000 000 - i løpet av 5 år !!!!!!!

 

Tror du er litt på jordet her. Ut i fra ditt regnestykke så bygger du deg opp kapital.

Og det vil ikke være den reelle kostnaden knyttet til bilen.

 

Du vil jo ikke selge bilen for kr.0 etter 5 år. Forhåpentligvis. ;)

 

Verdifalle + renter + faste og variable kostnader = Prisen du betaler for og ha bilen.

Du kan ikke plusse verdifall og lån.

Endret av Andy Dufresne
Lenke til kommentar
Kriterier:
  • Nyere enn 2002
  • Bak eller firehjulsdrift
  • Godt med krefter, helst godt bunndrag fremfor turtallsmotor
  • Driftsikker, ønsker ikke en bil som tilbringer alle sine dager på verksted
  • Helst manuellt gir, men automat kan vurderes

Liten eller stor, 2 eller 5 seter, 2 eller 5 dører, gjør ingenting :)

 

Hadde jeg klart å rive meg vekk fra suget etter bakhjulsdreven bil så ville absolutt MINI vært et alternativ :) Motoren i Cooper S (den nye turboladede, den gamle med kompressor har jeg ikke prøvd) er hvertfall veldig morsom.

 

Personlig kan jeg ikke se hva som er galt med forhjulsdrift så sant det er en moderat mengde krefter (under ca 250hk).

 

Kan foruten garantere deg at GP-en i fremtiden blir et samlerobjekt.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Verdifalle + renter + faste og variable kostnader = Prisen du betaler for og ha bilen.

Du kan ikke plusse verdifall og lån.

 

Er ikke lån og verdifall en kostnad ?

 

Lån over 5år. Kr 350.000

Total kredittkjøpspris: kr. 435.709

Skattefradrag Kr. -24.000

 

Kostnad etter skattefradrag. Kr. 411.000

 

Bilen selges etter 5 år for 175.000kr.

 

 

Kostnad 411.000

Salgspris -175.000

SUM 236.000/5år = 47200Kr

 

Faste/Variable kostnader ca.50.000

 

Så det blir ca 100.000kr i året og ikke 190.000kr.

 

Nå tror jeg at 50.000 i faste/variable kostnader er vel mye.

Endret av Andy Dufresne
Lenke til kommentar
og her kommer det beste :!:

 

runde tider på ACR

 

1. Ariel Atom 2008 1:04

2. Koenigsegg CCR 2006 1:05

3. Dodge Viper SRT-10 2005 1:05

4. BMW M5 2005 1:09

5. Morgan Aero 8 2004 1:09

6. BMW M6 2007 1:10

7. BMW Z8 2004 1:10

 

Tulleliste...? Uansett... Må nok en Rustad til for å kjøre så fort med en SRT-10 på ACR. Den har jo ikke akkurat moderne hjuloppheng, eller hva?

 

 

Og til trådstarter: Jeg ville gådd for en BMW 330i coupe med det rette utstyret/fargene. Pene biler! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...