Gå til innhold

Hva var best, Atari eller Amiga?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var i tiden da jeg sto komfirmasjon. Mamma og Pappa skulle kjøpe meg min første datamaskin. På den tiden var det to maskiner som var aktuelle : Atari og Amiga . Valget endte på Amiga, men den andre "leiren" mente at deres maskin ,Atari, var best. Hva synes dere?

Amiga var bedre enn Atari, bare atari-fanboys som mente noe annet.

AtW

Lenke til kommentar

Amiga var nok hardwaremessig litt bedre enn Atari'en, men av en eller annen grunn hadde Atari ST fått rykte på seg for å være den beste maskinen til å lage musikk med. I virkeligheten var det ikke noen forskjell mellom de to makinenes "musikalske egenskaper".

Omtrent det samme ser vi idag merkelig nok: Mac er forbikjørt av PC på alle nivå, men likevel er det veldig mange som tror og påstår at Mac'en er en overlegen maskin når det gjelder grafisk behandling.... :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg synes nå at Amiga hadde den beste hardwaren ja.. Definitivt best på software vaffal;) Atari var ingen dårlig maskin og den hadde bedre lyd kretser enn amiga, men det var alt. Chipset'et i amiga med 'agnus' i spissen var jo bare knall:p Atari ble nok mere brukt i henhold til musikk o.l. pga. den nevnte bedre lydchip (den hadde MIDI som standard)

ahh.. det var tider dere!!

Hadde en A500 med Action Replay III husker jeg, før jeg kjøpte en A1200 etter konfirmasjonen (som faktisk funker en dag i dag)

Last ned WinUAE og en assembler (ASMOne feks.)

og skriv inn følgende kode og opplev RETRO effekten;)

init:

moveq #0,d0

loop:

bsr.s waitsync

move.w d0,$dff0180

add.w #1,d0

btst.b #7,$bfe001

bne.s loop

rts

waitsync:

cmp.w #$ff,$dff006

bne.s waitsync

rts

...lenge siden gitt;) hehe

Lenke til kommentar
 Atari var ingen dårlig maskin og den hadde bedre lyd kretser enn amiga... (den hadde MIDI som standard)

Ikke helt riktig, lydkretsene til Atari ST var spinkle greier. Derimot var MIDI-porter/kontroller standard og maskinen fikk derfor raskt en fot innenfor musikkbransjen.

Utover dette var Amigaen totalt overlegen. Den hadde, i motsetning til AtariST, flere spesialdesignede kretser. Atari ST ble satt sammen i hui og hast av Atari da de faktisk tapte drakampen om Amigahardwaren til Commodore.

Synes også det er verdt å nevne Workbench (OS'et) det første flerfargede gui, med multitasking, allerede i 1985(?). Altså 10 år før MS kunne skryte av det samme...

(Riktignok var nok ikke Amigaens multitasking like avansert som i dagens OS'er).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...