Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva kan forårsake brent lukt fra motoren ?


Anbefalte innlegg

For ¾ år siden, så kjørte jeg veldig lenge i en kø som gikk i oppoverbakke. Da ble det en del ”sluring” på clutchen/motoren. Motoren begynte å lukte brent, og jeg måtte kjøre den inn til en bensinstasjon. Der så jeg at det var for lite kjølevæske på. Jeg fylte opp med ny kjølevæske, og lot bilen stå og hvile seg i en times tid. Deretter kjørte jeg videre, og det gikk ok, men det virket som om lukten ble sittende i noen dager.

 

I går var jeg ute en liten tur til butikken. 2*5 kilometer. Da jeg kom hjem, kjente jeg at det var samme type ”brent” lukt som tidligere. Jeg sjekket kjølevæsken i radiatoren. Den lå rett over ”rillene”. Jeg fylte opp til nederste kant under påfyllingslokket. Jeg sjekket også oljen. Den lå cirka halvveis mellom null og minimum. Jeg fylte også opp denne, til nesten maks.

 

I morges kjørte jeg først cirka 5 kilometer. Pause på 10 minutter. Da var det ingen lukt. Så kjørte jeg 6 kilometer. Fremdeles ingen lukt. Pause på 10 minutter. Deretter kjørte jeg cirka 3 mil. Helt på slutten kjente jeg at den brente lukten kom tilbake igjen, men da var jeg fremme, så jeg stoppet bilen. Kan det være at det kanskje er noe som ”henger igjen” fra i går, som kommer frem når bilen blir godt varm?

 

Er det noe annet sannsynlig enn for lite kjølevæske og olje som kan forårsake dette?

 

Syntes at bremsene tok litt annerledes enn vanlig i går, men i dag virket de helt ok igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg tenkte at det er fra clutchen eller en gammal olje lekasje.. Da kan det lukte litt sånn innimellom..

 

Hmm..

Du sier at lukta kom etter den lengste turen din på 3 mil i går. Du nevner også at bremsene virka litt rare. Det kan være at bremsene ligger på et eller annet sted og jo lengre du kjører jo varmere blir dem. Det vil også lukte brent og du vil merke det på bremse effekten..

 

Neste gang det lukter brent så gå ut av bilen og kjenn på felgene. Hvis en/fler av dem er grisevarme tyder det på at bremsene ligger på.

Lenke til kommentar
Ja jeg tenkte at det er fra clutchen eller en gammal olje lekasje.. Da kan det lukte litt sånn innimellom..

 

Hmm..

Du sier at lukta kom etter den lengste turen din på 3 mil i går. Du nevner også at bremsene virka litt rare. Det kan være at bremsene ligger på et eller annet sted og jo lengre du kjører jo varmere blir dem. Det vil også lukte brent og du vil merke det på bremse effekten..

 

Neste gang det lukter brent så gå ut av bilen og kjenn på felgene. Hvis en/fler av dem er grisevarme tyder det på at bremsene ligger på.

 

Herlig. Gjorde som du sa. Når jeg hadde kjørt 1.9 mil av 2.3 mil hjem i ettermiddag, så kjente jeg at bilen begynte å stritte imot, akkurat som om jeg hadde hatt håndbrekket halvt på. Fikk ikke noe akselerasjon. Når jeg kom hjem, så kjente jeg på felgene. Bak, høyre venstre ok. Venstre foran ok. Høyre foran: BRENNHET, og faktisk smårøyk.

 

Da blir det vel verksted, antar jeg. Hvor meget koster det å fikse dette cirka? Noen som vet? 5000?

Lenke til kommentar

Avhengig av hva som er feilen, vil jeg tro.

Det trenger ikke bli så dyrt, men du har sikkert ujevn slitasje og må ha nye klosser og skiver fremme for at det skal bli symmetrisk.

I tillegg må årsaken til dette problemet finnes og løses. Skitt og rust kan hindre at stemplet går tilbake inn i sylinderen. Rens eller skifte.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar

4-5000 er vel ikke så langt unna det..

 

Koster vel rundt 3 lapper og bytte skiver og klosser og calliper pleier og ligge rundt 1-1500,-

 

Nå som du veit hva som er galt har du muligheten til og ringe rundt og presse ned prisen. Dette er en jobb alle verksteder tar!

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem på min Sebring nå nylig. Bremsecaliper (enkelt forklart, der bremseklossene sitter og gjør at de "klyper" på skiva) foran og bak på venstre side hang på - skikkelig. Felgene ble grisevarme. Fikk beskjed at jeg burde bytte på begge sider slik at det ikke ble noe sjangs for ujevn bremseeffekt. Skivene var rimelig nye, og de overlevde helt fint.

 

Nye calipere i Norge: 10.000,- inkl mva. for alle fire.

Nye calipere fra USA inkl bremseklosser: 5900,- inkl mva og frakt. :)

Lenke til kommentar

TomasK: Merkelig at du skulle si det nå, jeg skrev nettopp om det samme problemet i en annen tråd - på min 2002 Sebring.

 

Jeg trengte ikke å bytte calipere, bestilte bare et rep. sett med stempel, ny o-ring og støvhette. Polerte innsiden av sylindergangen i caliperen, satte inn det nye stempelet, og vips - nye bremser. Byttet skiver og klosser samtidig, men om man ser bort fra kostnadene med det ble det ikke på mer enn 1600 kr. pr. forhjul. Gjorde jobben selv.

Lenke til kommentar

Å fikse håndbrekk er ikke noe vanskelig, vil tro at du kan fikse det sjølv men bedre på verksted seff. :) Det er bare plastisken som e spist litt...Forresten ikke noe vits å fikse d hvis håndbrekket funker enda... Bor du i bergen så kan eg fikse det for deg for 500kr på vårt verksted.

Endret av Javad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...