Gå til innhold

Kombinere styrketrening og gerilja Kardio?

Anbefalte innlegg

Jeg er i jobb og har unger og kjerring og har ikke tid til å trene hver dag. Har dog trent en del på SATS siden januar, men innser nå at jeg må øke kvaliteten på treninga.

For det første har jeg vel 5-6 kilo for mye fett på kroppen jeg vil ha bort samtidig som jeg vil øke styrken. Har siden januar svetta bort 3-4 kilo fett de den siste tiden. Fant en tråd på forumet med link til et 12 minutters Gerilja Cardio (heretter GC) program. Er det en ide å kjøre dette GC programmet etter den vanlige styrketreningsøkten? Mener å ha lest et annet sted her at man har mulighet til å forbrenne mye fett etter å ha kjørt styrke.

Problemer mitt er antall dager jeg har til rådighet for trening. Jeg har rett og slett ikke tid til å trene hver eneste dag og må få maksimalt ut av de dagene jeg har til rådighet.

GC programmet er på 12 minutter og er som følger:

TABELL 1

Minutter 1-4

Oppvarming:50 prosent av maks fulgt av:

Minutt 5

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 6

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 7

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 8

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutter 9-12

Nedtrapping 50 % av maks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

umulig er det så absolutt ikke. men man må regne med at muskelvekst reduseres kraftig når man ligger på kaloriunderskudd.

kjør på du, styrke og kardio flere ganger i uka. skal du se det blir resultater. riktig kosthold er viktig for mer effektiv fremgang

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
umulig er det så absolutt ikke. men man må regne med at muskelvekst reduseres kraftig når man ligger på kaloriunderskudd.

kjør på du, styrke og kardio flere ganger i uka. skal du se det blir resultater. riktig kosthold er viktig for mer effektiv fremgang

Jeg er litt grønn på dette her så det er derfor jeg spør. Det dere sier er at jeg ikke kan brenne mye fett og bygge muskler samtidig. Bør jeg derfor kun fokusere på mest mulig cardio og litt styrke til jeg er kvitt noen flere kilo med fett og så gå over på mest styrke mindre kardio?

Er det ikke sånn at når man trener styrke så forbrenner man også fett/kalorier?

Har kjøpt proteinpulver i dag så planen min var å kyle ned på litt kaffe vente en time varme opp, trene styrke, kjøre 12 min cardio avslutte med en proteinshake. Bør jeg også ha noen karbo etter trening? Funker banan greit til dette?

Blir det jeg har skissert over fullstendig feil treningsopplegg?

Her også printa ut noe kostplangreier og ser vel at jeg eter for mye brød og drikker alt for lite vann. Eller spiser jeg sund mat men bør nok kutte ned mengden.

Er svak for sjokolade, men knasker Krom for å døyve søtsuget.

Lenke til kommentar

Såklart forbrenner du kcl på vanlig styrketrening også, kroppen forbrenner det utrolige, selv ved liten/ingen aktivitet.....Så lenge du beveger deg så forbrenner du kcl, kjøp deg en pulsklokke som du kan følge med på, hjelper litt på motivasjonen... ;)

Lenke til kommentar

Etter litt prøving har jeg funnet ut at det kan lønne seg med styrke/kardio i perioder.

Hvis du skal øke i masse/styrke, kjør flest styrketreningsøkter, og litt færre kardioøkter, husk kcal overskudd (spis mer).

Hvis du skal gå ned i fettprosent, legg vekten av treningen på kardio, men pass på å få med et fullt styrkeprogram, da det i stor grad hindrer/minker muskelsvinn som følge av kcal underskudd (spis mindre).

I korte trekk......

Så går da dette i faser, en fase med deff, en fase med bulk osv.

Hvis du har litt til overs, er det kanskje greit å få bort det først. Da ser du raskere resultat av styrketreninga... :thumbup:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...