Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilvifte - hvordan fungerer den?


Anbefalte innlegg

Min 92-modell Toyota har en vifte med 4 trinn.

 

For 3-4 år siden sluttet trinn 1 og 2 (de to med minste effekt) å virke.

 

For noen uker siden begynte trinn 3 å svikte. Den virker nå frem og tilbake. Når den står på, så fungerer den en stund, så slår den seg plutselig av, så begynner den igjen.

 

Trinn 4 virker ok fremdeles.

 

Hva er det som styrer dette? Er det noe som jeg må skifte?

 

I og med at bilen er så gammel, så gjør jeg ikke annet enn å levere den inn på Eu-kontroll, og fikse det som påpekes der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at vi her snakker om en motstandsenhet som er brent. Denne sitter sannsynligvis i forbindelse med selve viftemotoren - på såpass gammel toyota er gjerne dette oppunder fotbrønnen på passasjersiden, under hanskerommet.

 

Vifta fungerer slik at det sitter en motstandsenhet med 3(4) kretser, hvor motstanden i de fire er forskjellige. Når vifta står på 4 går all strøm rett igjennom og vifta går for fullt, så går det trinnvis ned til 1, hvor motstanden er så stor at vifta får lav fart.

 

I og med at motstanden er størst på trinn 1 er det her det utvikles mest varme - og dermed gjerne denne kretsen som ryker først.

 

Sannsynligvis er det her bare å klipse bort eventuelle tepper og matter, og løsne 1 eller 2 skruer og en ledning, og bytte modulen, som sikkert koster en drøy hundrelapp eller deromkring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...