Gå til innhold

iQ9450 - blir det noe av?


Anbefalte innlegg

skjønner ikke hva du mener. Det er X på alle disse, og ja, de er dyre, og selvfølgelig er de dyrere enn andre modeller på ebay! Det er fordi de er priset så høyt ut, men i forhold til norsk pris er de ganske mye til varp. Størsteparten av de andre prosessorene du finner på ebay holder omtrent samme prisnivå som i norge, inkludert den beryktede 9450'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NEWEGG har X3350 på lager.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16819117167

Dette er vel den samme som Q9450. Jeg vurderer nå å kjøpe denne istedet for å vente på Q9450.Noen som har noen erfaring med denne webshoppen?

 

Virker som halve USA handler fra newegg, så det er nok en trygg plass å handle fra. Om de sender til norge, er jeg jammen ikkje sikker på. Hvis de sender til Norge, så er det jo bare å kjøre på!! :thumbup:

Lenke til kommentar
nei newegg sender ikke til norge...

 

jeg kjennte skatte pengene brenne i lommen så jeg slo til på en sånn qx9650, 950 dollar levert. skrev beskjed til sselger at han skulle merke som presang og verdi 180 dollar. håper det funker

 

Er tollerene virkelig noobs enda? Det tror jammen med ikkje jeg. Håper pakken din glir lett gjennom tollen da! Er jo snall om en 1000ing ekstra om tollerene er vrange :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nei newegg sender ikke til norge...

 

jeg kjennte skatte pengene brenne i lommen så jeg slo til på en sånn qx9650, 950 dollar levert. skrev beskjed til sselger at han skulle merke som presang og verdi 180 dollar. håper det funker

 

Er tollerene virkelig noobs enda? Det tror jammen med ikkje jeg. Håper pakken din glir lett gjennom tollen da! Er jo snall om en 1000ing ekstra om tollerene er vrange :)

 

Nei, de er ikke "noobs", men man kan være heldig med at pakken kommer i ett "rush" og noen av tollerne liker en rolig vakt (late tollere altså). :)

 

Det hjelper også at den som sender varen (privatperson helst, Newegg, andre aktører) har emballert varen nøytralt, med rett merking/vedlagt deklarasjon.

Da kan man spare noen kroner.

I de aller fleste tilfelle (for meg da) så er pakka åpna og innholdet kontrollert med faktura/deklarasjon.

Og da kommer'n i oppkrav på mitt lokale postkontor.

(Og da blir det fort noen kroner om innholdet har en faktisk verdi på 10k.)

Lenke til kommentar
Har bestemt å vente fram til tidlig mai. Om ikke Q9450 er ute innen da så bestiller jeg en E8400 så holder jeg meg til den en stund, fram til feriepenger ;D

 

Jeg dropper å fortsette ventingen. La inn en bestilling på E8400 hos Amentio nå, så oppgraderer jeg til Q9450/Q9550 til sensommeren/høst. En 2 kjerners E8400 på 4ghz+ burde være holdbar i forhold til Age of Conan og litt redigering av video i Pinnacle Studio, tror og håper jeg.

 

Tror samtidig jeg kommer til å angre som en hund hvis Q9450 oversvømmer butikkene iløpet av neste uke, etter å ha ventet på den i 2 måneder hos komplett.... men men, sånn er livet

Lenke til kommentar
Til alle dere som venter på Q9450/9300 -- hvorfor ikke bare kjøpe en Q6600 og overklokke?? Den yter (max!!) 10% dårligere klokke for klokke, og er som kjent meget klokkevennlig, så ytelsesmessig gjør den det jo veldig bra i sammenlikning..? Skjønner det ikke..

 

For det første så har Q6600 for lav cache og standard FSB for min smak.

I tillegg er den bygd på 65nm teknikk... Ergo så er den mindre interesant for meg i eldre enkeltrådete programmer i forhold til min E6750 som jeg har akkurat nå.

Skal også ha en oppgradering til flere kjerner og samtidig høyere hastighet og da faller Q6600 utenfor mine krav.

Lenke til kommentar
Til alle dere som venter på Q9450/9300 -- hvorfor ikke bare kjøpe en Q6600 og overklokke?? Den yter (max!!) 10% dårligere klokke for klokke, og er som kjent meget klokkevennlig, så ytelsesmessig gjør den det jo veldig bra i sammenlikning..? Skjønner det ikke..

 

For det første så har Q6600 for lav cache og standard FSB for min smak.

I tillegg er den bygd på 65nm teknikk... Ergo så er den mindre interesant for meg i eldre enkeltrådete programmer i forhold til min E6750 som jeg har akkurat nå.

Skal også ha en oppgradering til flere kjerner og samtidig høyere hastighet og da faller Q6600 utenfor mine krav.

 

 

En q9450 blir en fryktelig dårlig "oppgradering" i forhold til en q6600 hvis man klokker cpu. Harn man en q6600 @ 3,8 ghz og man ikkje får klokka en q9450 til mere enn 3,6 ghz pga. lav multiplayer, så kan man faktisk ende opp med dårligere ytelse med q9450. Regner med at noen overklokkere som tenker det samme som meg.

 

Dermed blir q9550 det laveste valget for min del. Knapt nok den. Neste valg blir da qx9650 som koster enda mere. Konklusjonen blir da:

 

q6600 gir fryktelig mye for pengene hvis man overklokker den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Til alle dere som venter på Q9450/9300 -- hvorfor ikke bare kjøpe en Q6600 og overklokke?? Den yter (max!!) 10% dårligere klokke for klokke, og er som kjent meget klokkevennlig, så ytelsesmessig gjør den det jo veldig bra i sammenlikning..? Skjønner det ikke..

 

For det første så har Q6600 for lav cache og standard FSB for min smak.

I tillegg er den bygd på 65nm teknikk... Ergo så er den mindre interesant for meg i eldre enkeltrådete programmer i forhold til min E6750 som jeg har akkurat nå.

Skal også ha en oppgradering til flere kjerner og samtidig høyere hastighet og da faller Q6600 utenfor mine krav.

 

Det må du gjerne mene, og Nizzen har jo allerede prøvd å svare deg.

(Det med "liten" L2-cache er vel ren synsing og temmelig irrelevant mtp ytelse, bare se tester av Q9300. Den "lille" cachen slår ikke ut i dårligere ytelse i forhold til sine "storesøsken").

 

Jeg gjentar likevel:

 

Q6600 er ett langt bedre valg enn Q9450 mtp pris vs. ytelse. Speseielt når vi tar klokkbarhet med i betraktningen.

Det er egentlig bare en grunn til å velge Q9450, og det er effektforbruk.

 

Jeg ser jo nå med fornøyelse at mange velger å følge mitt råd og gå for en "interim-CPU".

Til tross for en del (delvis velfortjent) "pepper" på måten jeg sa det på. :)

 

Er også enig med Nizzen i at noe "mindre" enn Q9550 er uaktuelt mtp å oppgradere fra en G0 Q6600.

Lenke til kommentar
Til alle dere som venter på Q9450/9300 -- hvorfor ikke bare kjøpe en Q6600 og overklokke?? Den yter (max!!) 10% dårligere klokke for klokke, og er som kjent meget klokkevennlig, så ytelsesmessig gjør den det jo veldig bra i sammenlikning..? Skjønner det ikke..

 

For det første så har Q6600 for lav cache og standard FSB for min smak.

I tillegg er den bygd på 65nm teknikk... Ergo så er den mindre interesant for meg i eldre enkeltrådete programmer i forhold til min E6750 som jeg har akkurat nå.

Skal også ha en oppgradering til flere kjerner og samtidig høyere hastighet og da faller Q6600 utenfor mine krav.

 

 

En q9450 blir en fryktelig dårlig "oppgradering" i forhold til en q6600 hvis man klokker cpu. Harn man en q6600 @ 3,8 ghz og man ikkje får klokka en q9450 til mere enn 3,6 ghz pga. lav multiplayer, så kan man faktisk ende opp med dårligere ytelse med q9450. Regner med at noen overklokkere som tenker det samme som meg.

 

Dermed blir q9550 det laveste valget for min del. Knapt nok den. Neste valg blir da qx9650 som koster enda mere. Konklusjonen blir da:

 

q6600 gir fryktelig mye for pengene hvis man overklokker den.

 

Det kan nok stemme det her, men min post gikk ut ifra mine behov og matcher naturligvis ikke alle.

Satt faktisk og tittet på en litt dyrere ES av CPU'en før jeg til slutt endte på Q9450 selv ganske enkelt fordi jeg har nok innsett at jeg er ingen "hardcore" overklokker som presser det til grensa for å si det sånn.

 

Som med min XP 2500+ Mobile jeg hadde før så kjørte jeg bare på 400 FSB og gikk ikke lenger, akkurat nå kjører jeg på 3 GHz på min E6750 og det er plenty raskt nok for meg.

Det jeg ville generelt ha var flere kjerner og litt bedre ytelse per kjerne (Gamle programmer) enn min E6750 pluss en lavere temp.

Har hatt litt for mange hete sommere som har gjort det vanskelig å holde PC-en kjølig, min E6750 drar opp til 40 grader nå som jeg har sett under load og jeg ville anta at en Q6600 hadde dratt den enda lengere og med en høy romtemp som jeg har hatt disse her siste sommerene så hadde jeg nok nådd 60 graders grensa rimelig fort.

Har vurdert vannkjøling men budsjettet holder ikke enda, får ta det neste gang i så fall.

 

Jeg tenker også å bare hente ut rundt 3 GHz ut av CPU'en før jeg må begynne å stabilitets teste osv for å få det hele tweaket så det fungerer og dessverre jeg er nok ikke så "hardcore" lengere.

Hadde jeg hatt denne PC-en noen år tidligere så tror jeg nok at det hele hadde stillt seg annerledes, men akkurat nå føler jeg ikke noe større behov for en "ekstrem" luft klokk og 8x multiplier er jeg allerede vant med, hadde den vært på 6x så hadde jeg nok sagt stopp ja ;)

 

I tillegg får jeg CPU'en billigere enn hva tilsvarende ville kostet meg å innhente en Q6600 siden jeg for tiden er i Sverige så kan jeg ikke dra prisguiden til hjelp med den saken.

Litt mer minne nå og 64 Bit OS så har jeg allerede en PC som er overdimensjonert for mitt bruk, og som kommer til å holde i noen år før jeg må vurdere ett nytt PC bygg.

Men som jeg sa, dette er en vurdering jeg har gjort ut ifra mine behov og mitt ståsted og gjelder ikke andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

PS.no/PS-Data har Q9450 på lager.

Jeg har kjøpt. Så får vi se om den duger. Til å klokke med. :D

 

PS/Edit:

Dette er *ikke* en oppgradering fra Q6600 (bare så det er heeelt klart).

"måtte bare" teste ut en slik. :blush:

 

PS2.

De få som var på lager er nå borte. Er ikke sikker på om min ordre faktisk blir levert (står til plukk nå).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...