Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bryter som avgjør hvilken disk jeg booter på?

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg er sånn nogenlunde oppe å gå på bygging og teknikk. Jeg har sef googlet litt rundt for å finne ut av dette, men ønsker å høre om det er noen her som har noe kunnskap/erfaring rundt temaet.

Kjører på en Intel dual core quad (vannkjølt).

Tanken er å installere MAC leopard på en egen harddisk, for så å ha en knapp/bryter på kabinettet som avgjør hvilken harddisk/opertativ system (leopard/vista) jeg skal boote.

Tilbakemeldinger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

jeg er sånn nogenlunde oppe å gå på bygging og teknikk. Jeg har sef googlet litt rundt for å finne ut av dette, men ønsker å høre om det er noen her som har noe kunnskap/erfaring rundt temaet.

Kjører på en Intel dual core quad (vannkjølt).

Tanken er å installere MAC leopard på en egen harddisk, for så å ha en knapp/bryter på kabinettet som avgjør hvilken harddisk/opertativ system (leopard/vista) jeg skal boote.

Tilbakemeldinger mottas med takk!

Hvis du kjøper to systemdisker uten annet innhold som du mekker en bryter selv på sata-kabelen vil nok ikke PC-en se forskjell på hvilken disk du booter fra.

Edtit: Om du har andre filer på skulle ikke det gjøre noe forskjell, skaff deg bare ett loddesett to sata-kabler og en bryter med nok poler

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Det høres ut som en plan. Har ikke loddet mye før, men alltid gøy å lære seg noe nytt :dribble:

Når det gjelder bryter har du noen forslag og ev hvor kan den kjøpes?

Hehe, vet ikke hvor mange ledninger det er i en sata men går du en tur på biltema skulle de nok ha noe brukbart der. Ellers kan du jo ta en tur på Elfa.no :)

PS! Er jo ikke sikker på at den planen virker men ser ingen grunn til at den ikke skulle gjøre det.

Edit:

Blingser litt her, det du trenger er en bryter med både NO og NC element med felles punkt.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Blingser litt her, det du trenger er en bryter med både NO og NC element med felles punkt. :hmm:

Der nådde vi over mitt kompetansenivå....

Har du en link til noe som kan duge på Elfa.no

Ikke tid med en gang, skal se om jeg får gjort det i løpet av dagen ;)

Lenke til kommentar

Lodding av sata-kabler er noe svineri! Spleiset en esata og en vanlig satakabel engang jeg, for å spare en hundrelapp - fysj for ett arbeid!

Mange tynne ledere, ekkel å avisolere, ekstremt med skjerming(på esata), og hele greia krever god lodding for at det ikke skal påvirke hastighet, evt. unngå korrupsjon.

Selv ville jeg løst det enkelt, kjørt opp med en bootloader på en tredje disk som booter mbr-en på en av de to andre, slik at man kan holde diskene isolerte under instalasjon etc.

Lenke til kommentar

Vil du ha en utvendig fysisk bryter, eller går det greit å velge OS under oppstart? Å velge OS under oppstart var ialflall ikke vanskelig å få til når jeg kjørt XP og Ubuntu på samme tisk. En utvendig bryter hadde jo vært fett!

Om en har to disker med ulikt operativsystem - går det ikke da an å bare ha en bryter som velger hvilken av diskene som skal få strøm? Slik at de aldri har strøm samtidig ...? Kanskje jeg som er dum nå ... :p

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

kjøpt meg to nye disker.

Plannen er å putte dual boot på den ene og leopard på den andre. Har jo vista fra før.

Håper å boote opp på disken som har dual bott for så å vlege melleom vista og leopard.

Noen som her noen tanker?

skal komme med update...

Lenke til kommentar

Dersom du skal bruke denne bryteren til å velge et alternativ i bootloaderen er nok det beste alternativet å plukke ut kontrolleren i et gammelt keyboard. Og så lage en liten krets uttav dette som trykker feks "pil ned" og så "enter".

Du er jo på et stadie før lasting av operativsystem, dermed ser jeg få andre muligheter.

Synes nå det hørtes ut som et stort prosjekt for så lite, men det er vel bare meg. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Her kan du med fordel lage en enkel bryter som enten slutter eller kutter en krets og koble den til ground og data inn på en serieport. Neste steg er å modifisere et oppstartsprogram (eksempelvis GRUB) slik at det leser status på serieporten og starter rett operativsystem ut fra det. Dette kan du også bygge ut med to påknapper; en for hvert OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...