Gå til innhold

Spørsmål vedrørende lærlingeplass i IKT drifstfaget

Umbrello

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i dag lærlingeplass i IKT driftsfaget som jeg mener tilfører meg lite. Arbeidsplassen har ikke råd til å sende meg på opplæring og sjefen min kan ikke stort hva teknisk angår, så jeg lærer ikke så mye. Et annet firma tar seg av alle våre servere og avanserte oppgaver og det er skjelden jeg får innblikk i installasjoner/oppgraderinger og repareringer der, spesielt for det er et privat firma som tar seg av det, og de vil jo tjene penger å gjøre det selv ikke sant.

Det det meste går i førstelinjesupport, passordbytte, brukerproblematikk, skriverproblematikk, koblinger til servere og nettverksdisker, dere vet, basic stuff. Jeg er litt inne i active directory i forbindelse med brukerknoting, samt filserver for mapperettigheter og midlertidige filer som omhandler det samme, men ingen øvrige applikasjoner eller litt dypere konfigurasjon/oppdatering/installasjon om dere skjønner. Skal det for eksempel installeres en service pack på server er det selvsagt en oppgave de skal utføre. De forrige lærlingene har hatt litt oppføling med at de har fulgt en "perm" der de skulle fylle ut utførte oppgaver etc., men etter er en god del måneder her har jeg ikke sett initsiativ eller vilje til å følge opp dette hos meg. Jeg bare jobber på en måte, og finner ut ting selv eller via firmaet som tar seg av mer avanserte ting når jeg står fast. Opplærlingen kommer med problemene, aldri opplæring før problemet om dere skjønner. Jeg har hintet litt frempå at jeg føler at opplæringen ikke har vært av det beste, og det har det vært forståelse for, men jeg tviler på at det blir stort bedre. Jeg skal få noe innsyn i litt mer avanserte operasjoner, men de tror jeg ikke kommer på strå akkurat.

Nå vet jeg ikke hvor lett/vanskelig fagbrevet i IKT er men frykten er jo å ikke klare det, for da må en vente to år ikke sant? Jeg føler altså at jeg er på en arbeidsplass der jeg er billig arbeidskraft i form av førstelinjesupport på ganske basic ting, og at alt som omhandler det litt mer avanserte blir stuet bort til et annet firma, med oppgaver jeg skjelden får innsyn i. Det er sikkert slik på andre arbeidsplasser også men jeg finner meg ikke komfortabel med det. Jeg kan sikkert selv lese og selvskolere meg til fagbrevet, men jeg synes at der er synd at det må være slik. Jeg har vært inne på tanken av å prøve å bytte lærlingeplass til en annen tilsvarende en, men jeg vet ikke hvor lett det er? Jeg gruer meg også til et eventuelt oppgjør med sjefen angående det.

Det er mulig jeg overdramatiserer, at IKT-driftsfaget med fagprøve går i førstelinjesupport og i basic stuff som å rette opp en profil, fikse koblinger og tilbakesette passord, og at serverrelaterte oppgaver egentlig er off-topic. Men får jeg for eksempel i oppgave å sette opp en server på fagprøven så sliter jeg. Jeg tok eksamen som privatist og har på en måte ikke mye peiling på hvordan det skal være. Har jeg en grunn til å klage, og er det mulig å bytte til en tilsvarende arbeidsplass tror dere?

Alle seriøse innlegg mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn fram opplæringsboka di, eller finn frem læringsmålene du skal igjennom. Finn så ut hva du har vert innom, og ikke.

Ta deg en tur til sjefen din, og si at du ikke har vert innom det, og det og det... Du skal vel ivvertfall ha muligheten til å komme innom de aller fleste punktene i bedriften du jobber i. Enten det er datasystemer de har, eller om det er oppgaver du får.

Bedriften du jobber i, får også en viss sum penger i året fordi de har en lærling.

Jeg foreslår at du tar dette opp med sjefen din. Du har mål du skal innom, har du ikke vert innom nok, tror jeg ikke du kan ta fagprøva.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ikke et krav at den skal fylles ut og greier (jeg gjør ikke det), men å gå igjennom den, for å få oversikt over relevante oppgaver og fagpunkter ser jeg på som nødvendig.

Er veldig synd å havne i en slik bedrift som ikke verdsetter lærlinger for det de faktisk kan være. Billig arbeidskraft, ja, men også god arbeidskraft. Selv er jeg litt heldigere med bedriften min (dvs. det var egentlig kun den bedriften jeg ville jobbe for) og nå sitter jeg i en grei posisjon med jobbtilbud fra flere kanter etter endt lærlingetid.

Jeg ville tatt opp situasjonen med sjefen din. Planlegg litt først, gå gjennom fagplanen på forhånd og vær godt forberedt. Ikke spør om han har fem minutter helt tilfeldig, men avtal/sett av en time eller to til en skikkelig lærlingsamtale. Har dere hatt det noen gang, forresten?

Hvor lenge har du vært der du er nå? Overgang til en annen bedrift er nok ikke bare-bare, særlig om du har vært der en stund.

Edit: Flere typoer.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Til høsten har jeg vært her i ett år. Rundt januar/februar i år hintet jeg litt fram på at læringsutbyttet for mitt vedkommende kanskje ikke var det beste, og til det har sjefen min svart at vi får sette oss ned å se på ansvarsfordeling. Har også tatt en kopi av lærlingepermen min. Nå har det kommet inn en ny ansatt, så nå er vi tre, og han nye ansatte får de fleste oppgavene, ser ikke så mye til at jeg får delegert så mye, til tross at jeg føler at jeg har kompetanse utover det som er normalt som lærling.

Skal prøve å forberede meg litt bedre ja.

I lærlingepermen står det flere mål som er litt diffuse, f.eks. "sette opp en enkel server" - Står det noen videre begrunnelse av disse målene en plass?

Endret av Umbrello
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De målene i læreplanen jeg ikke kommer innom ved normalt arbeid ved min bedrift, tar jeg som ekstraprosjekt på si i regi av enten sjefen eller noen av de andre på IT-avdelingen. Det er slik det skal gjøres, mener jeg.

Edit: Typo.

Endret av OML
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sett deg ned med lærlingpermen din. Er det noe i fagplanen bedriften ikke kan gi, så er dem pliktig til å finne noen som kan gi deg dette. Men etter hva du sier du gjør på, så virker som du jobber med mangen av punktene. IKT-Driftsfaget er ikke noe avanserte saker. Mye av planen er faktisk brukerstøtte, der man skal kunne forklare ting og tang til bedriftens ansatte. Det står at man skal kunne installere og sette opp ein windows server, men det sier ingenting om hvor mye du skal kunne per definasjon. Og det er jo kjempe dumt. Så du kan vere heldig å komme i en kjempe god bedrift som gir deg server sertifisering. Og du kan komme på en plass der man ikke har noe med servere å gjere. Her burde det ha vert en egen "IKT-Driftsfag" sertifisering. En egen prøve bare på den delen man må kunne for å ta fagbrevet.

Jeg synest at fagplanen er helt på trynet - om du gjør en oppgave, så har man plutslig gjort 3 til. Men jeg vet hva du, trådstarter mener. Jeg føler det slik selv. Føler ikke at jeg har lært noe, sitter masse i ro, får aldri noen konkrete arbeidsoppgaver(men man har ansvar for egen læring). Ting som man vil lære er det noen andre som styrer og du får ikke noe innblikk i det.

Lenke til kommentar
Føler ikke at jeg har lært noe, sitter masse i ro, får aldri noen konkrete arbeidsoppgaver(men man har ansvar for egen læring). Ting som man vil lære er det noen andre som styrer og du får ikke noe innblikk i det.

Her jeg jobber har det ikke vert noen problemer å bare lage ei oppgave selv, og få lov til å gjøre den hvis det er noe jeg vil lære.

Lenke til kommentar
Føler ikke at jeg har lært noe, sitter masse i ro, får aldri noen konkrete arbeidsoppgaver(men man har ansvar for egen læring). Ting som man vil lære er det noen andre som styrer og du får ikke noe innblikk i det.

Her jeg jobber har det ikke vert noen problemer å bare lage ei oppgave selv, og få lov til å gjøre den hvis det er noe jeg vil lære.

Å lage en oppgave selv er ikke så kjekt. Og få en oppgave der ein som er mer kvalifisert enn deg til å lage. Slik du har en utfordring er jo det beste når du er i lærings-fase. Og det jeg mente med ting som jeg vil lære og ikke får. Er fordi at det er styrt sentralt, og har ingen rundt meg på 120km avstand som kan hjelpe meg med.(Cisco programering av switcher accespunkt.)

Det jeg mener at læreplanen må bli bedre på og gi dei fleste lik utdanning, uansett læreplass. Må være mer konkret i punktene, og om du lærer mer er det bare et pluss.

Endret av Rartnamn
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var å bare sette i gang med noe, og vise at du tar initiativ.

Og ja, læreplanen burde kanskje bli bedre.

Men lærestedet burde nok også gå gjennom en ordentlig sjekk, over hva de har mulighet til å lære lærlingen.

Burde kanskje vert noen flere samlinger for lærlinger, ikke bare til info om fagprøve og rettigheter, men også faglig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle nesten tro at trådstarter var meg. Vi sitter i samme båt, bare at min er enda lengre under vann. Er nesten helt sikker på at sjefen min ikke hadde brydd seg om jeg var borte fra jobb i en uke (ja, helt seriøst). Opplæringen her er lik null og jeg kunne like greit vert hjemme og drevet selvstudie. Etter et år på denne gudsforlatte skolen vil jeg gjerne skifte lærlingplass. Det er vel ikke umulig?

Har søkt i militæret som lærling (en måned siden), men ikke fått svar. Sjefen har til og med glemt og informere meg om samtlige lærlingmøter, jeg har nevnt læreplanen opp til flere ganger uten resultat og hele greia er i grunn latterlig.

Lurer på å bare drite i hele greia å gå allmenn påbygg i stedet. Men det er vel forsent nå?

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Du har vel et opplæringskontor du kan klage til?

Hadde jeg vert i samme situasjon, kunne jeg kontaktet de, og sagt at jeg er missfornøyd med lærlingeplassen min. Da hadde de enten tatt et alvorsord, eller flyttet meg til et annet sted.

Men det er noe man må ta tak i selv, og ikke bare tro at det skal løse seg selv.

Lenke til kommentar
Du har vel et opplæringskontor du kan klage til?

Hadde jeg vert i samme situasjon, kunne jeg kontaktet de, og sagt at jeg er missfornøyd med lærlingeplassen min. Da hadde de enten tatt et alvorsord, eller flyttet meg til et annet sted.

Men det er noe man må ta tak i selv, og ikke bare tro at det skal løse seg selv.

Herregud ...:nei:

Lenke til kommentar

Heisann!

Vet akkurat hvordan trådstarter har det!

Uheldigvis er det noen av Ikt-driftslærlingene som kommer til arbeidsplasser der "it-ansvarlige/sjef" har mindre kunnskap enn det lærlingen har. Dette er jo selvfølgelig ett stort minus og kan gå utover arbeidsinnsats og moral.

Er meget urettferdig når man ser at forskjellige kompiser får ta microsoft-sertifisereringen og cisco ccna i lærlingetiden, mens man selv får = Null innsikt i dette på arbeidsplass, med mindre man gjør litt selvstudie.

Det jeg tror som man må gjøre er å si ifra til Lærlingekoordinator eller de på opplæringskontoret er at man ikke kan anbefale den bedriften man er i som en lærlingebedrift. Dette for å forhindre at mange kommer i samme situasjon som deg og meg.

Prøv å kom deg/dere inn på en privatisert bedrift der de de kan tilby forskjellige sertifiseringer. Der blir man faktisk verdsatt.

Bare stå på, og lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...