Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kommer snart til å få ett CMDB-verktøy, men trenger krav til hva dette skal inneholde og hvordan dette skal fungere.

 

om ikke alt for lenge skal jeg i sende mine krav til verktøyet, det kommer enten til å bli utviklet nytt eller endret på eksisterende verktøy ut fra mine og andre sine krav.

men, hvilke krav burde jeg ha til CMDB?

 

jeg har tenkt litt på simulering av at noe går ned, altså at jeg kan sjekke hva som skjer hvis f.eks en switch går ned(hvilke tjenester som blir utilgjengelig, antall berørte personer, antall switcher nede osv), men det er egentlig alt jeg har funnet ut til nå.

 

hva mener dere jeg burde ha som krav i CMDB-verktøyet for at dette skal bli bra?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9812398713

Fikk en demo av CA sitt CMDB verktøy, og hittils virker det som det mest ferdige ut av esken. En større bedrift med 500 000 CI'er har fått 200 konsulenttimer som anslag for tilpasningen, mot vesentlig mange ganger mer med både HP, Avaya og Remedy sine verktøy..

Lenke til kommentar

har sett på CA sitt CMDB verktøy jeg også.

tror og håper det er det programmet det blir, selv om CA fyren vi snakket med ikke helt viste hvordan man løste enkelte problemer vi så kunne komme med det.

 

hva er forresten CI?

konsulenttimer er detaljer, om det er 200 eller 1000 så er det viktigste at det funker slik det skal.

har pr i dag ikke noe godt CMDB verktøy med komplett info.

ting ligger litt her og der, verktøyet skal ordne opp i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

CI er ITILsk for Configuration Item, og i CMDB sammenheng er det praktisk å veie verktøy opp mot hvor mange produsenten mener verktøyet skal støtte. Kjenner til en orgainsasjon som har valgt å registrere "alt" - fra NIC ned til detaljer som mus og tastatur. Ledninger var vel eneste som ikke var inkludert i basen, men selvsagt ble basen enorm. På det nivået var det mange verktøy som måtte melde pass.

 

Når leverandørene sier produktet er hyllevare, så går mange ut ifra at det er en rask prosess å få det til å virke etter organisasjonens behov. Med timepris på over 2000 er det klart interessant for mange mindre bedrifter at dette faktisk stemmer, så man slipper unødvendige budsjettsprekker.

Lenke til kommentar

er sånn halvveis det som er planen.

kanskje ikke ned til serienummer på tastatur og mus, men skjermer, pc`r, prosjektorer, alt av switche, server-utstyr osv.

 

konsulentpris på 2000kr/t er ikke så alt for avskrekkende, at det funker slik vi vil er viktigere enn prisen.

 

er ikke akkurat en liten bedrift dette, penger er det stort sett nok av til slike prosjekter.

men, man kan se konsekvensen av hva som skjer hvis f.eks 1 server går ned?

altså, simulere f.eks ett strømbrudd i ett server-rom for så se konsekvensen av dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Det du snakker om nå har ingenting med en CMDB å gjøre, å simulere avhengigheter gjør du på operasjonssentralen med et overvåkningsverktøy.

 

CMDBen skal inneholde hvordan ting er konfigurert, og det nærmeste du kommer; hvilke komponenter har hvilke avhengigheter. Du kan se at filserveren er avhengig av AD, DNS og DHCP, samt svitsjen den er koblet på, og UPSen. Men denne informasjonen vil kun dukke opp hvis du selv plotter det inn som avhengigheter for filserveren.

 

Tenk på CMDB som langtidseffekt - Problem/Change og Release management. Ikke primært Incident management.

Lenke til kommentar

skal i utgangspunktet ikke brukes som incident manager nei.

mer for å se konsekvens av hva som kan skje, f.eks så vet vi at en strømforsyning har gått på en DNS, hva er konsekvens av at denne går ned?

hvor mye skal vi jobbe for at denne strømforsyningen skal byttes med en gang?

 

er snakk om at man plotter inn at filserver er avhengig av DNS server, som er avhengig UPS, som er avhengig av strøm.

så har vi så klart switchen begge er koblet til, og strøm til disse.

så, om den andre strømforsyningen ryker er konsekvensen at DNS og filserver ikke funker for X antall brukere.

 

men, har snakket med ansvarlig for CMDB som skryter dette opp i skyene, han påstår at det blir slik jeg beskriver det.

 

skal så klart ha konfig og slikt på dette også, hva som synkroniserer med hva, hvem som snakker med hvem, hvilke programmer som kjører på hvilke servere og slikt standard saker.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9812398713

Jeg har ikke jobbet med Atrium, men etter hva jeg har hørt er den absolutt en av de bedre. Eneste jeg er usikker på er hvor lett den er å integrere i eksisterende miljø mot andre ITIL prosesser..

 

Men det kan jo du fortelle mer om etter hvert som prosessen går ;-)

Lenke til kommentar

er verken letthet eller pris det står på.

tar vel ca ett halvt år før det er ferdig integrert, jeg har blitt lovet at noe av det er ferdig før jul, men det er heller tvilsomt, så du får ha tålmodighet :p

 

ang det med konsulent-timer, så regner jeg med at det blir en del timer innleid og at det meste gjøres av egne utviklere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

har lite lyst til å gå i detaljer med budsjett, men har fått sett litt på det.

men bare for å gi deg ett lite hint om pengene involvert så er nok til å leie en konsulent på fulltid i 1 år for å sette det opp, enda er det nok til lisenser og slikt :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Er kjent med budsjetter fra 10 millioner og opp mot det største prosjektet for ITILifisering på en halv milliard.

 

Er ikke så ille priser om man ser hvilke komponenter det betales for, og hvilke alternativer man har.

 

Er ikke rart det er solide selgere inne i bildet, når man skal se kost/nytte effekten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...