kristoao Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Leste et eller annet sted at det ikke var anbefalt med polafilter på skikkelig vidvinkel. Dette var vist pågrunn av "noe" som kunne skje med skyene på himmelen. husker ikke hvor jeg leste det, og husker heller ikke mer fra teksten. Noen med egne erfaringer? For min del er det snakk om å kjøpe til sigma 10-20 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Leste et eller annet sted at det ikke var anbefalt med polafilter på skikkelig vidvinkel. Dette var vist pågrunn av "noe" som kunne skje med skyene på himmelen. husker ikke hvor jeg leste det, og husker heller ikke mer fra teksten.Grunnen er at du risikerer at polafilteret "virker" forskjellig ute i kanten av bildesirkelen, fordi bildevinkelen er så vid, og lyset som treffer brikken i kantene har en helt annen innkomstvinkel enn lyset som treffer i senter. På tele er ikke dette noe problem, fordi alt som avbildes på sensoren treffer polafilteret med tilnærmet samme vinkel. Skyer er gjerne ute i kanten av bildet, og man vil ofte kunne se forskjellene tydelig her, spesielt dersom det ikke er overskyet, men bare lettskyet vær. Er det helt overskyet, vil skyene fungere som en gigantisk softbox for solen, lyset blir svært flatt og homogent, og det vil ikke være nødvendig med polafilter i det hele tatt. Hvorvidt det er et problem, er selvfølgelig situasjonsavhengig, og fotografavhengig. Lenke til kommentar
kristoao Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Ok! Denne beskrivelsen hørtes kjent ut fra teksten;) Takk. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Høres ut som et bilde jeg tok en gang. Pussig effekt, men litt sjarmerende på en måte. Edit: Sigma 10-20mm og pola-filter. Nå var det ikke noen skyer her, men det må vel være samme tingen? Endret 25. mars 2008 av pederk Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Edit: Sigma 10-20mm og pola-filter. Nå var det ikke noen skyer her, men det må vel være samme tingen?Jada, skyer vil bare gjøre det enda synligere i noen tilfeller... Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg ville ikke uroet meg for det. Har brukt pola-filter på min 5D med 28mm uten negativ effekt. Kanskje ikke den korteste vidvinkelen, men tror ikke det er noe problem. Jeg ser en del gode landskapsfotografer med kraftig vidvinkel bruke polarizer. Det du må huske på er å bruke filter utenfor solblender. På en del solblendere festes de samme sted som filtrene, kanskje ikke problematisk på 1,6 crop og har kanskje noe med tredje-parts solblendere. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg ville ikke uroet meg for det. Har brukt pola-filter på min 5D med 28mm uten negativ effekt. Kanskje ikke den korteste vidvinkelen, men tror ikke det er noe problem.En Sigma 10-20 tilsvarer 15-16mm på en 5D, det er ganske mye mer ekstremt enn 28mm. Der _vil_ du se effekten - som du ser på bildet i denne tråden... Lenke til kommentar
fnuffleh Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg har blitt realt glad i vignettering, så jeg vurderer faktisk å kjøpe et skikkelig billig polariseringfilter til min 10-20 som vil vignettere en del. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Jeg har blitt realt glad i vignettering, så jeg vurderer faktisk å kjøpe et skikkelig billig polariseringfilter til min 10-20 som vil vignettere en del.Bare å kjøpe 72mm og stepdownring det ;-) Uansett - det er svært enkelt å legge på i software i ettertid - og jeg vil påstå at det er et mye bedre alternativ enn billige filter! Endret 25. mars 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg har blitt realt glad i vignettering, så jeg vurderer faktisk å kjøpe et skikkelig billig polariseringfilter til min 10-20 som vil vignettere en del.Bare å kjøpe 72mm og stepdownring det ;-) Uansett - det er svært enkelt å legge på i software i ettertid - og jeg vil påstå at det er et mye bedre alternativ enn billige filter! Ja, men du får jo også andre effekter av det også. Mørkere himmel, ikke refleksjoner i vann og bedre farger i naturen (ikke så blasse). Lenke til kommentar
fnuffleh Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Meh, jo mindre etterarbeid i PS jo bedre, spør du meg. Og ja, jeg er også interessert i de tilsiktede effektene abbarve nevner. Endret 25. mars 2008 av fnuffleh Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Ja, men du får jo også andre effekter av det også. Mørkere himmel, ikke refleksjoner i vann og bedre farger i naturen (ikke så blasse).Av et billig polafilter? Er ikke i mot pola-filter - misforstå meg rett - men billige filtre gjør vondt verre... Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 ja, glemte å si det. kjøp circular polarizer med multi-coating. gjerne putt inn litt penger i det, hvis du er mye ut i naturen er det verdt det. hvis filterstørrelsen på linsen du har er stor, må du regne med å bevege deg over 500-1000 kroner (usikker på prisene på filter i Norge). sjekk ut B&Hphotovideo, der kjøper jeg mine filtre. Kanskje du også skal tenke litt over hvilket objektiv du kjøper det til. Personlig ville jeg kjøpt det til en ultravidvinkel-zoom. Jeg kjøper 17-40 om en stund, og på den skal jeg definitivt putte inn en del penger i polarizer. Lenke til kommentar
fnuffleh Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 For all del, jeg tenkte på noe rett i underkant av tusenlappen. Jeg ville bare ikke betale flerfoldige ganger den summen for å få det tynneste filteret mulig, som ga null vignettering. Lenke til kommentar
kristoao Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 ja, glemte å si det. kjøp circular polarizer med multi-coating. gjerne putt inn litt penger i det, hvis du er mye ut i naturen er det verdt det. hvis filterstørrelsen på linsen du har er stor, må du regne med å bevege deg over 500-1000 kroner (usikker på prisene på filter i Norge). sjekk ut B&Hphotovideo, der kjøper jeg mine filtre. Kanskje du også skal tenke litt over hvilket objektiv du kjøper det til. Personlig ville jeg kjøpt det til en ultravidvinkel-zoom. Jeg kjøper 17-40 om en stund, og på den skal jeg definitivt putte inn en del penger i polarizer. Tenker på å kjøpe EF 24-70 f2.8L eller 24-105 f4L og begge de har samme filterdim som min sigma 10-20 dvs 77mm... da kommer jeg selvsagt til å kjøpe et godt polafilter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå