Gå til innhold

Diverse spørsmål om økonomistudier


Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå som 15. april er rett rundt hjørnet, er jeg nødt til å finne ut hvilket lærested jeg skal søke innen kort tid. Jeg har bestemt meg for å studere økonomi. Å bli siviløkonom er det jeg satser på.

 

Slik jeg ser for meg mine studier per dags dato, er det en bachelor ved Høgskolen Stord/Haugesund(HSH) for så å ta en master ved et lærested som tilbyr dette. HSH er mitt foreløpige valg pga. økonomiske grunner, bare så det er sagt.

 

Jeg har forhørt meg litt rundt omkring, og det sies at enkelte av foreleserne på HSH ikke er av ypperste kvalitet. Vel, noen av dem skal visst være direkte dårlige. HSH har ingen poenggrenser, så det sier seg selv at prestisjen ikke er på NHH-nivå. Jeg lurer i bunn og grunn på hvor stor forskjell det er på en god foreleser kontra en av svakere kaliber. Er viktigheten av gode forelesere så tungtveiene at det ene og alene bør være en grunn til å avskrive et universitet eller en høgskole?

 

Profileringen på HSH(Finans- og økonomistyring og Ledelse, organisasjon og stategi) er midt i blinken for meg. Det er dette jeg vil spesialiseres i. Er det andre læresteder i Norge som har den samme profileringen som HSH? Hvilke?

 

Jeg har lest litt rundt på diverse nettsider for universiteter, og det står flere plasser at man må ha en gitt fagsammensetning for å kunne søke seg videre til en mastergrad. Studiemodellen til HSH ser slik ut: http://www.hsh.no/studier/okonomiske_og_ad...inistrasjon.htm

 

Jeg har ikke peiling på hvilke av fagene som går under hver kategori men ifølge NRØA-normen må man ha 30 studiepoeng innen bedriftsøkonomisk analyse, 24-25 studiepoeng innen administrasjonsfag, 15-20 studiepoeng innen samfunnsøkonomi og 15-20 studiepoeng innen metodefag for å kunne bli tatt som mastergradelev på f.eks. UiS(vet ikke om alle universiteter og høgskoler går etter denne normen). Er jeg kvalifisert for NRØA-normen med en bachelor fra HSH?

 

Til sist lurer jeg på om det kan være lurt å søke profesjonell hjelp, f.eks. fra en rådgiver, slik at jeg kan lettere finne ut hva som er riktig for meg.

 

Jeg er sikker på at de aller fleste kommer til å råde meg til og gå etter best mulig utdanning, men jeg gjentar at økonomiske grunner og fagprofileringen til HSH er to argumenter jeg veier veldig dypt. Det faktum at jeg etter tre års studier kan spare store summer mtp. gratis kost og losji og lite eller ingenting i studielån er spesielt en grunn jeg veier veldig tungt.

 

Håper virkelig noen er interessert i å hjelpe meg. Om ikke med alle mine spørsmål, så i hvert fall noen av dem. Det hadde jeg satt enorm pris på! Det er tross alt min fremtid det er snakk om :new_woot:

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH
Jeg har forhørt meg litt rundt omkring, og det sies at enkelte av foreleserne på HSH ikke er av ypperste kvalitet. Vel, noen av dem skal visst være direkte dårlige. HSH har ingen poenggrenser, så det sier seg selv at prestisjen ikke er på NHH-nivå. Jeg lurer i bunn og grunn på hvor stor forskjell det er på en god foreleser kontra en av svakere kaliber. Er viktigheten av gode forelesere så tungtveiene at det ene og alene bør være en grunn til å avskrive et universitet eller en høgskole?

Det spørs veldig. Enkelte forelesere er racere på forskning og liknende, men ikke like gode pedagoger. Det er forsåvidt greit. Men om foreleserne er faglig svake, vil det ikke bare ramme undervisningen, men hele opplegget. Hvis du i tillegg foretrekker å lære med å gå på forelesning etc. kan en dårlig foreleser ødelegge mye. Mindre problematisk hvis du lærer godt av å lese selv.

Profileringen på HSH(Finans- og økonomistyring og Ledelse, organisasjon og stategi) er midt i blinken for meg. Det er dette jeg vil spesialiseres i. Er det andre læresteder i Norge som har den samme profileringen som HSH? Hvilke?

Du har allerede svart på ditt eget spørsmål, da du sammenliknet det med en annen høyskole.

Jeg har lest litt rundt på diverse nettsider for universiteter, og det står flere plasser at man må ha en gitt fagsammensetning for å kunne søke seg videre til en mastergrad. Studiemodellen til HSH ser slik ut: http://www.hsh.no/studier/okonomiske_og_ad...inistrasjon.htm

 

Jeg har ikke peiling på hvilke av fagene som går under hver kategori men ifølge NRØA-normen må man ha 30 studiepoeng innen bedriftsøkonomisk analyse, 24-25 studiepoeng innen administrasjonsfag, 15-20 studiepoeng innen samfunnsøkonomi og 15-20 studiepoeng innen metodefag for å kunne bli tatt som mastergradelev på f.eks. UiS(vet ikke om alle universiteter og høgskoler går etter denne normen). Er jeg kvalifisert for NRØA-normen med en bachelor fra HSH?

Fra siden du linket til:

VIDARE STUDIUM: Fullført utdanning gir rett til å søkja opptak på mastergradar og vidareutdanning innan økonomi og administrasjon, både nasjonalt og internasjonalt.

Jeg tror ikke det hadde blitt skrevet hvis du ike fikk de studiepoengene de trengte.

 

Til sist lurer jeg på om det kan være lurt å søke profesjonell hjelp, f.eks. fra en rådgiver, slik at jeg kan lettere finne ut hva som er riktig for meg.

Jeg er sikker på at de aller fleste kommer til å råde meg til og gå etter best mulig utdanning, men jeg gjentar at økonomiske grunner og fagprofileringen til HSH er to argumenter jeg veier veldig dypt. Det faktum at jeg etter tre års studier kan spare store summer mtp. gratis kost og losji og lite eller ingenting i studielån er spesielt en grunn jeg veier veldig tungt.

Kanskje 3 år mindre lån virker fristene nå, men f.eks verdien av nettverksbygging du går glipp av på større høyskoler, faglig prestisje +++ har faktisk også en verdi. Det har også økt undervisningskvalitet. Kostnader er ikke nødvendigvis bare dem du må betale for fra måned til måned, men det får dere dunket inn på økonomistudiet også ;) Men det virker som du allerede har bestemt deg.

 

Håper virkelig noen er interessert i å hjelpe meg. Om ikke med alle mine spørsmål, så i hvert fall noen av dem. Det hadde jeg satt enorm pris på! Det er tross alt min fremtid det er snakk om :new_woot:

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Først og fremst tusen takk for svar.

 

Jeg vil ikke si at jeg allerede har bestemt meg. Snarere tvert i mot. Spørsmålet er vel om jeg er for kortsiktig i min tankegang ved å velge HSH. Nettverksbygging, faglig prestisje og økt undervisningskvalitet har som du sier verdi det også. En enorm verdi, faktisk.

 

Jeg er flink til å lære meg stoff som interesserer meg ved å lese selv, men jeg vil alltid være avhengig av fagkyndige. Et eksempel kan være at jeg i økonomi på grunnkurs slet med dårlige lærere og fikk derfor ikke ut potensialet mitt. I bed.øk VK1 hadde jeg derimot en meget god lærer og da gikk det mye bedre. Er sinnsykt redd for å gå i fella med å være naiv på dette punktet, og angre om ett år når jeg kanskje har mindre gode forelesere.

 

Tilbake til profileringen til HSH og om det er andre læresteder som har samme profilering: Jeg kan ikke se at jeg har sammenlignet dette med noen andre høyskoler? Det må i såfall være NHH du mener, men her har jeg dessverre ikke nok poeng uansett. Hvor viktig vil du ansett en treffende profilering som? Med dette mener jeg om jeg bør velge studie etter hva jeg vil spesialiseres i eller undervisningskvalitet, prestisje osv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøp matematikkpensum. Du finner nok ut hvilken bok det er snakk om på hjemmesidene til skolen, men jeg tipper de bruker "Matematikk for økonomi og samfunnsfag" eller noe i den leia. Dernest pleier det ofte å være forkurs i føring av regnskap slik at man slipper å ofre tid på slike teknikaliteter første semesteret. Således kan det kanskje vært smart å kjøpe pensumet som benyttes i regnskap.

Lenke til kommentar

Hei:) Har også økonomi og administrasjon ved HiST som førstevalg. Men lurer på om du er sikker på at du kommer inn? Det bekymrer meg.. har ca. 51-52 poeng, og håper virkelig det holder! Så tidligere i dag at de har litt over 200 studieplasser, og over 800 med studiet som førstevalg:/

Endret av Lita90
Lenke til kommentar
Hei:) Har også økonomi og administrasjon ved HiST som førstevalg. Men lurer på om du er sikker på at du kommer inn? Det bekymrer meg.. har ca. 51-52 poeng, og håper virkelig det holder! Så tidligere i dag at de har litt over 200 studieplasser, og over 800 med studiet som førstevalg:/

hvor så du dette?

 

EDIT: Fant det...

Endret av MyoK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...