Venerable Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Jeg kan fremdeles spille alle spill ganske greit. Men denne er jo 2 år gammel, så det skal jo egentlig være på tide å oppdatere den. Og jeg vil ha en skikkelig god opplevelse når Age of Conan kommer ut i midten av Mai. Er det noe spesielt som kan være greit å oppdatere innen da? Skjermkortet kanskje? Har og planer om å få installert Vista 64x (Har XP nå), og har lest at det var en del driverproblemer med Vista tidligere. Noen som kan se noe jeg kan få problemer med? Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4200+ Minne: Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Skjermkort: POV GeForce 7900 GT Strømforsyning: Hiper Type-R 580W Endret 25. mars 2008 av LunarPoet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Tsja, skal du først bytte ut noe så hadde jeg annbefalt å gå for hele kjernesystemet (CPU+hovedkort+skjermkort). RAM'en din kan du bruke videre sammen med strømforsyningen. Grunnen er at det er lite poeng i å ha et ubalansert system der CPUen ikke henger med skjermkortet eller vice versa. Hovedkortet byttes i så tilfelle pga. om du først skal bytte prosessoren så er det litt begrenset hvor mye sterkere CPU du kan på samme sokkelformatet. Det hadde vel vært mulig å gå over til en Phenom om det er et AM2 kort, men et rimelig hovedkort koster ikke stort og jeg ville heller egentlig annbefalt en C2D CPU. DU sier ikek hva du kan tenke deg å bruke, men et eksempel på en god oppgradering ville vært eksempelvis et 8800GT kort sammen med en E8400 C2D CPU og matchende rimelig hovedkort til den uten for mye dilldall. Raskt overslag: E8400 - ca 1300 8800GT - ca 1000 (256RAM modell) eller ca 1400 (512MB modell). Skal du kjøre høye detaljer og/eller mye AA så kan det være fornuftig med 512MB modell for et såpass grafisk tungt spill som AoC, men 256 holder i grunn relativt bra om du ikke er kresen på å alltid ha ting på maks. Et passende hovedkort - rundt 700 og oppover. Så vi snakker om 3000-3500'ish, men da har du en meget oppegående maskin som vil spise alt av nåværende og det meste av kommende spill til frokost Sansynligvis noe i området 2-3ganger så sterk i 3D som den maskinen du allerede har, spesiellt om du gidder å overklokke litt på CPU'en (E8400 overklokker vanvittig bra... opp mot 4Ghz eller til og med mer på vanlig luft). Håper dette hjalp -Stigma Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 RAM'en din kan du bruke videre sammen med strømforsyningen. Nope. Athlon 64 X2 4200+ på et 939 hk benytter DDR. 775 og AM2 benytter DDR2. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Ah, min feil der. Mente jeg så DDR2 men må ha lest feil, og anntok da det var snakk om AM2. Du må nok ha ny RAM også da, men akkurat det er jo så skitbillig for tiden at 2gig ny RAM koster bare noen skarve hundrelapper. -Stigma Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Nei helt ny PC trenger jeg ikke enda. Men ok, da var det ut av verden for en stund. Thanks. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Du vil mest sannsynlig se betydelig bedre ytelse i spill om du bytter ut 7900GT med et Ati3870/9600GT/8800GT. Hvor mye bedre ytelse henger sammen med oppløsning, eye candy og hvilket spill. Kan da ikke si noe konkret om Age of Conan. Noe vil alltid være en flaskehals, og jeg ser ingen grunn til at det ikke kan være prosessor. Mener et 8800GT 512 til 1406 kr vil være en meget bra oppgradering, særlig om du har 1600x1200+ skjerm. Så kan du evt oppgradere andre ting om behovet skulle melde seg. Du har forøvrig en ganske oppegående prosessor, det er kanskje ikke en C2D på 4GHz, men burde holde til det meste. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Du vil mest sannsynlig se betydelig bedre ytelse i spill om du bytter ut 7900GT med et Ati3870/9600GT/8800GT. Yup. Kortet kan jo flyttes over når du oppgraderer resten så du slipper (muligens) å kjøpe ny GPU da. Et 512Mb "mellomklasse" kort koster ca. 1500,- spenn. Forøvrig bør du få up-2-date CPU+HK+RAM til ca 3 lapper nå til dags, men Intel har et forventet prisdropp i april. Endret 25. mars 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Hm, mitt nåværende skjermkort klarer visst ikke DX10. Da vil jeg nok heller kjøpe meg ny PC. Å bare oppdatere med 3000 kr kan ikke vare særlig lenge. Er ikke det beste å helle bare gå mer opp mot en 10 000s PC? Så er jeg sikret i 2 nye år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Hm, mitt nåværende skjermkort klarer visst ikke DX10. Det er jo i og for seg greit nok siden resten av maskinen din antagelig vil slite litt med Vista uansett. Da vil jeg nok heller kjøpe meg ny PC. Å bare oppdatere med 3000 kr kan ikke vare særlig lenge. Er ikke det beste å helle bare gå mer opp mot en 10 000s PC? Så er jeg sikret i 2 nye år. Nah.. Skjermkort til ca 1500,- pluss CPU+HK+RAM til ca 3000,- (ca 4500,- totalt) holder greit de neste 2 åra. Dette blir en "80% maskin", for å komme over 80% i ytelse vil du måtte betale uforholdsmessig mye. Noen ønsker det allikevel pga skrytefaktoren. Kabbis, PSU og HDD's som du har i dag kan du jo beholde. Om du skal gjøre noe nå må det bli et skjermkort (f.eks 8800GT). Det vil øke spillytelsen i maskinen din en del og også kunne benyttes senere når du oppgraderer resten. Med et SLI hk vil du kunne sette inn et xtra (f.eks) 8800GT kort om et års tid (gjetter på ca 700,- til neste år) og øke GPU ytelsen en del. SLI/CF er jo fint sånn. Endret 25. mars 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Jaja dere er ekspertene. Når jeg kjøpte denne PC-en lå de delene på 6500 kr tilsammen. Og det var ikke top of the line utstyr på den tiden. Når ble alt så billig? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) OBS Må ikke tolkes som ren fakta, men noen pekepinner på hva som har skjedd: -Minne sunket mye blant annet pga overproduksjon (DDR2) -Prosessorer-Priskrig AMD/Intel -Grafikkort: mellomklassekortene tok igjen forrige generasjons High-end kort, nytt topp-kort er egentlig ikke kommet. Disse er også dobbel kort og må nesten prises med utgangspunkt i to enkle (bob bob). Prisene ytterlig presset pga ytelsen til 9600GT. Og ATI tilbyr gode, billige produkter. -Hovedkort: lite som skiller kortene med tanke på ytelse om en skal ha et standard oppsett med et enkelt skjermkort, Intel P35 er mainstream, men yter på linje med High-end. Brikkesettet selges også meget billig fra Intel. (var det snakk om 1$?) -Overgang til mindre produksjonsteknikk. -Svak dollar! Du får mao et mellomklassekort som yter på linje med high-end kort, neste topp kort 9800GTX er ikke forventet å yte noe særlig mer enn 10% bedre enn 8800GTS 512?, som igjen yter nesten på par med 8800GT 512. Du vil muligens se en dobbling av ytelse i spill om du bytter fra 7900GT til 8800GT. Igjen avhenger av app og oppløsning. Et eksempel 7900GT vs 8800GT. Du kan neppe forvente tilsvarende i andre spill, men det gir en indikasjon på utviklingen. Hvor billig det egentlig er kan da diskuteres. Endret 25. mars 2008 av heisann80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå