Gå til innhold

Hvordan flytte lotus mail fra gammel til ny server

Anbefalte innlegg

Jeg har minimalt erfaring med lotus men nå skal jeg flytte over lotus mail til en ny server. På serveren er det lotus domino og lotus notes. Blir litt forvirret av dette da jeg trodde det var lotus domino server som var selve mail serveren.

1. Er det tilstrekkelig å flytte Domino server for å gi jobben ny mailserver, eller må notes være med

2. Må den nye serverne ha samma navn og ip adresse som den nye

3. Tips til rask flytting av mailserven til ny hardware.

På forhånd takk for svar

Endret av Gibos
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om du har så lite erfaring med Lotus produkter, så vil jeg nok anbefale å leie inn en konsulent til å gjøre denne jobben. Da kan du spare deg noen timer nedetid.

I utgangspunktet, så er Lotus produkter fremdeles glad i "quick and dirty" upgrades, så om du tar en full filkopi av gammel server, og kjører ny inst over den, så blir det bare en liten haug med småtterier som må fikses :)

Notes klienten (samme som Outlook klienten er for en exchange server) brukes til å kommunisere med Domino servern,.. Eller, det vil si Notes Administrator klienten er vel litt mer korrekt å si, selvom det meste kan fikses fra vanlig notes klient. på R4-R5-R6 var det vanlig å installere klient på servern, men fra og med R7 så sluttet Lotus med denne tankegangen, og det er nå meningen at Domino skal administreres fra en ekstern pc

navnet på nye servern, netbios name, spiller mindre rolle for Domino sin funksjonalitet, men det er vel fremdeles slik at du må ha connection doc om du endrer netbios name. Bytter du ip, så tipper jeg at du må endre nat-routing tabellen din, bortsett fra det er det vel ikke så store endringer som må til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...