Gå til innhold

Tidenes spillserie skal kåres! - Runde to har startet!


Kår tidenes spillserie  

419 stemmer

  1. 1. Hvilken er tidenes spillserie?

    • Battlefield-serien (2002-)
      23
    • Diablo-serien (1997-)
      23
    • Final Fantasy-serien (1987-)
      49
    • Grand Theft Auto-serien (1997-)
      79
    • Half-Life-serien (1998-)
      93
    • Halo-serien (2001-2007)
      22
    • Metal Gear Solid-serien (1987-)
      33
    • Super Mario-serien (1985-)
      40
    • The Legend Zelda-serien (1987-)
      57


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beklager skulle skrivd i blått men fant ikke ut hvordan man gjør dette men som tittelen sier er min nominasjon Championship Manager/Football Manager hvor Sports Interactive står som utvikler.

 

Etter du har trykt på "Svar Nå" eller "Svar" på et innlegg, sjå til høgre for Insert Special Item, Fonts og Sizes, der skal vere en stor A. Der vel du farge :)

Lenke til kommentar

Det blir jo vanskelig å kåre tidenes spill når alle bare velger det de har likt best : P Hvis jeg skulle ha valgt tidenes beste spill hadde det vært den som har gjort mest med verden og samfunnet generelt. Kanskje Doom, kanskje World of Warcraft. Alle har forskjellige yndlingsspill. Mange vil sikkert ta noen av de man spilte for mange år siden fordi man følte noe spesielt da. Kanskje fordi man var ny til spilling? Akkurat som at noen her vil velge Assassins's Creed, fordi de var nye til spilling og fikk den spesielle følelsen av noe nytt og godt som de aldri vil glemme. Jeg ville valgt Final Fantasy X eller Diablo serien. Jeg tror dette er hva man føler første gang man tar i et virkelig godt spill.

 

Jeg tror at det kommer til å ende med at vinneren er det spillet som gjennomsnittsalderen på forumet her hadde som sitt første, gode spill.

Lenke til kommentar

Hadde jeg regnet med minst en annen person hadde noen anelse om hvilket spill jeg snakker om kunne jeg nok valgt Ant Attack. Det kom tidlig på 80-tallet til ZX Spectrum og var det aller første "3D" spillet noensinne. Dette igjen gav inspirasjon til andre 3d-spill som for eksempel - ja, nettopp - Doom. ;) For øvrig var Wolfenstein 3D det første FPS-spillet (i allefall FPS som vi kjenner det i dagg) og rakk faktisk en oppfølger (Wolfenstein: Spear of Destiny) før Doom ble gitt ut. Men ja, det var Doom som gjorde hele FPS-sjangeren populær. Doom er derfor helt klart et av tidenes beste spill.

 

Dessuten har vi Dune 2: Battle For Arakis. Kort sagt kjemper de tre familiene Atreides, Ordos og Harkonnen en bitter kamp for å få makten på planeten Dune. Krigen utkjempes i en helt ny type spill man aldri hadde sett før. Man bygger en base, trenger soldater, bygger kjøretøy og så videre, og passer på at en harvester bringer inn nok spice så man tjener penger. Alt dette og krigingen foregikk i sanntid, så det var null pauser noe sted. Dette skapte en helt ny sjanger med spill som Command & Conquer, WarCraft og Battle For Middle-Earth. Jepp, Real Time Strategy, eller RTS. ;) Det ble dessverre ikke like populært som Doom i media (muligens fordi det er litt kulere å løpe rundt med motorsag og slakte demoner enn å drive krig på en kjedelig ørkenplanet). :p så jeg vil nok ha plassert det på andreplass over tidenes mest innflytelsesrike spill.

 

Ellers har vi Lemmings. For de av dere som dessverre ikke vet det handler det om å lede opp til 100 idiotiske lemmen som spaserer rett frem til de treffer noe og snur, eller faller utfor stup og dør frem til utgangen på brettet. Enkelt og greit. Problemet er at man har null direkte kontroll med dem, men kan gi dem "jobber" som å grave en tunnel, bygge en bro og så videre. Dette igjen er vanskeligere enn det høres ut fordi om en bygger en bro over et stup vil de 99 gjenværende bare fortsette utfor broen og dø.

Lemmings har dessverre (eller heldigvis, alt ettersom) ikke fått så veldig mange kloner, men det er et av de få virkelig unike spillene vi har fått. Det nærmeste jeg husker er Sheep, der du skal gjete en flokk sauer til innhengningen. Bra spill i seg selv, men Lemmings er og blir en klassiker. Det kom en rekke spill i serien inkludert en elendig 3d-versjon og en juleversjon der alle lemmenene var kledd opp som julenisser (seriøst!), så det er absolutt verdt å ta en titt. :)

Lenke til kommentar
Det blir jo vanskelig å kåre tidenes spill når alle bare velger det de har likt best : P

 

Det er jo nettopp dette som er poenget! Kva for eit spel som har gjort mest for verda har ikkje noko med saken å gjere. Denne tråden går ut på å finne "spill og spillserier der ute som forbrukerne synes er det beste." Ikkje kva for eit spel som har hatt størst konsekvens for bransjen.

 

Jeg ville valgt Final Fantasy X eller Diablo serien.

 

Så kvifor ikkje berre velge ein av dei? :)

 

Hadde jeg regnet med minst en annen person hadde noen anelse om hvilket spill jeg snakker om kunne jeg nok valgt Ant Attack. Det kom tidlig på 80-tallet til ZX Spectrum og var det aller første "3D" spillet noensinne. Dette igjen gav inspirasjon til andre 3d-spill som for eksempel - ja, nettopp - Doom. ;) For øvrig var Wolfenstein 3D det første FPS-spillet (i allefall FPS som vi kjenner det i dagg) og rakk faktisk en oppfølger (Wolfenstein: Spear of Destiny) før Doom ble gitt ut. Men ja, det var Doom som gjorde hele FPS-sjangeren populær. Doom er derfor helt klart et av tidenes beste spill.

 

Nokia 3210 var ein av telefonane som verkeleg var med på å få mobiltelefonen ut til massene, som gjorde mobiltelefonen populær, var den derfor heilt klart ein av tidenes beste mobiltelefonar?

 

Doom er nok forresten det spelet eg har spelt aller mest på min 360, XBLA er fantastisk.

 

Dessuten har vi Dune 2: Battle For Arakis. Kort sagt kjemper de tre familiene Atreides, Ordos og Harkonnen en bitter kamp for å få makten på planeten Dune. Krigen utkjempes i en helt ny type spill man aldri hadde sett før. Man bygger en base, trenger soldater, bygger kjøretøy og så videre, og passer på at en harvester bringer inn nok spice så man tjener penger. Alt dette og krigingen foregikk i sanntid, så det var null pauser noe sted. Dette skapte en helt ny sjanger med spill som Command & Conquer, WarCraft og Battle For Middle-Earth. Jepp, Real Time Strategy, eller RTS. ;) Det ble dessverre ikke like populært som Doom i media (muligens fordi det er litt kulere å løpe rundt med motorsag og slakte demoner enn å drive krig på en kjedelig ørkenplanet). :p så jeg vil nok ha plassert det på andreplass over tidenes mest innflytelsesrike spill.

 

Som sagt, kor stor innflytelse eit spel har hatt er ikkje relevant i denne tråden. Skjønnar jo for all del argumentet. Det du i praksis gjere er å stille spørsmål ved kva som gjere eit spel "best". Eg meiner vi bør skilje mellom kva spel som er tidenes beste og kva som er tidenes viktigaste.Det heile kjem også an på kva perspektiv vi ser det i frå, i denne tråden er det frå forbrukaren si side, nærmare bestemt dette forumet si side. Doom er kanskje eit av dei viktigaste spela nokonsinne, men eg nektar å tru at fleirtalet på dette forumet meiner Doom er det beste spelet dei har spelt, og det er nettopp det denne tråden prøvar å finne ut.

 

Berre for å understreke det igjen: Me :love: Doom

Lenke til kommentar
Hadde jeg regnet med minst en annen person hadde noen anelse om hvilket spill jeg snakker om kunne jeg nok valgt Ant Attack. Det kom tidlig på 80-tallet til ZX Spectrum og var det aller første "3D" spillet noensinne. Dette igjen gav inspirasjon til andre 3d-spill som for eksempel - ja, nettopp - Doom. ;) For øvrig var Wolfenstein 3D det første FPS-spillet (i allefall FPS som vi kjenner det i dagg) og rakk faktisk en oppfølger (Wolfenstein: Spear of Destiny) før Doom ble gitt ut. Men ja, det var Doom som gjorde hele FPS-sjangeren populær. Doom er derfor helt klart et av tidenes beste spill.

 

Dessuten har vi Dune 2: Battle For Arakis. Kort sagt kjemper de tre familiene Atreides, Ordos og Harkonnen en bitter kamp for å få makten på planeten Dune. Krigen utkjempes i en helt ny type spill man aldri hadde sett før. Man bygger en base, trenger soldater, bygger kjøretøy og så videre, og passer på at en harvester bringer inn nok spice så man tjener penger. Alt dette og krigingen foregikk i sanntid, så det var null pauser noe sted. Dette skapte en helt ny sjanger med spill som Command & Conquer, WarCraft og Battle For Middle-Earth. Jepp, Real Time Strategy, eller RTS. ;) Det ble dessverre ikke like populært som Doom i media (muligens fordi det er litt kulere å løpe rundt med motorsag og slakte demoner enn å drive krig på en kjedelig ørkenplanet). :p så jeg vil nok ha plassert det på andreplass over tidenes mest innflytelsesrike spill.

 

Ellers har vi Lemmings. For de av dere som dessverre ikke vet det handler det om å lede opp til 100 idiotiske lemmen som spaserer rett frem til de treffer noe og snur, eller faller utfor stup og dør frem til utgangen på brettet. Enkelt og greit. Problemet er at man har null direkte kontroll med dem, men kan gi dem "jobber" som å grave en tunnel, bygge en bro og så videre. Dette igjen er vanskeligere enn det høres ut fordi om en bygger en bro over et stup vil de 99 gjenværende bare fortsette utfor broen og dø.

Lemmings har dessverre (eller heldigvis, alt ettersom) ikke fått så veldig mange kloner, men det er et av de få virkelig unike spillene vi har fått. Det nærmeste jeg husker er Sheep, der du skal gjete en flokk sauer til innhengningen. Bra spill i seg selv, men Lemmings er og blir en klassiker. Det kom en rekke spill i serien inkludert en elendig 3d-versjon og en juleversjon der alle lemmenene var kledd opp som julenisser (seriøst!), så det er absolutt verdt å ta en titt. :)

 

Til å være så opplyst som du er vet du vel at det første ekte 3D spillet ikke kom før på 90 tallet? Wolfenstein 3D, Doom, Blood, Duke Nukem 3D og Rise of the Triads er alle hva man kaller 2,5D spill, 2D sprites satt i 3D omgivelser. Synes forøvrig det er rart du ikke nevner Traillblazer når du er inne på ZX Spectrum.

 

Wolfenstein 3D er det første FPS spillet, selvfølgelig med Carmack i førersetet for en stakket stund før han hoppet over til Doom. Men Doom er det første spillet som tok omgivelsene til en så "detalje" grad som den gjorde, med flere "forhøyninger" i leveldesignet og mer detaljer i omgivelsene, noe som inspirerte Ken Silverman når han bygde Build som du sikkert vet kjørte både Duke Nukem 3D og Blood, med mer.

 

Men ekte 3D var det ingen av maskinene på 80 tallet som hadde, var enten 2D sprites (som i Doom) og 3D omgivelser eller isometrisk perspektiv som ga inntrykket av 3D.

 

Dune og Dune 2 ble, som du og sikkert vet, laget av 2 vidt forskjellige selskap. Det litt mer ukjente Cryo Interactive og det litt mer kjente Westwood. Westwood har vært en meget stor aktør innenfor RTS sjangeren og har hadt mer å si for RTS i sin tid med spill i C&C serien enn noen andre men Blizzard brakte og mye nytt inn med Warcraft serien, mest i Warcraft 3 hvor de blandet RPG elementer inn i spillet. Så innflytelsesrik har både Westwood og Blizzard vært. Dessverre er Westwood ikke blant oss lengere, R.I.P.

 

Lemmings, vel, trenger ikke si noe mer om dem. Mange timers underholdning der i gården med de små blåkledde amøbene som ikke kunne gjøre noe selv. Et spill som skal sees i fra siden og ikke i noe 3D perspektiv. En gjeng med blåkledde dotter som skal ledes til målet, sett fra siden. Det er lemmings det.

 

Men nå har jeg vandret litt vekk her, tråden spør etter tidenes spill, ikke tidenes mest innflytelsesrike spill. Skulle man kåre verdens mest innflytelsesrike spill ville det vært veldig få å ta av for de mest innflytelsesrike spillene er allerede kåre med spill som Super Mario Bros, Final Fantasy, The legend of Zelda, Doom, C&C etc. Spill som har hadt innflytelse på spillverden da de kom. Der har Nintendo og Sony vært en av de største aktørene med tanke på konsoll mens selskap som ID, Westwood, Bullfrog og Blizzard er selskap som har vært av stor betydning innenfor DOS og PC tiden.

 

Denne tråden er for tidenes spill, dvs hva vi mener er tidenes spill og ikke hva andre mener er tidenes spill. Vi kommer med våre meninger og dessverre er det ikke så mange igjen av dem som vokste opp med NES og Super Mario, ei alene Atari 2600 og de tidligere enhetene. Derfor blir bildet slik at man får spill fra midt 90 tallet og utover. Det er ingen som nekter på at spill fra 70-80 tallet har vært like bra men det er færre av dem som har vært med på den tiden.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

DUNE 2 :love: Der gikk det mange mange timer

 

Men tilbake til tema. Hvis jeg skal klassifisere eller lettere sagt huske tilbake til hvilken følelse jeg fikk da jeg spillte hvert og ett spill, så må jeg alikevel si at DOOM var sterkt, det at det ble såpass viktig spill for senere utvikling tatt til side. Half life kommer nesten på delt første plass og ett annet jeg husker godt er Alone in the Dark.. fytti huppetutten som jeg skvatt der noen ganger.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Jeg vil nominere Hitman-serien

 

Etter en rask gjennomlesning kan jeg ikke se noen som har nominert Hitman enda. Jeg vil nominere Hitman-serien først og fremst for stemningen den gir spilleren. En helhetsopplevelse som også inkluderer god musikk. Serien var etter min menining også nyskapende. Spillet maner også til kreativitet og taktisk tenkning for å oppnå "silent-assasin"-status. Etter min mening er det action-spil som man kan slappe av med, og det har til en viss grad gjenspillsverdi ved at man kan velge alternative metoder.

 

Jeg håper 5'ern kommer og at det ikke bare er rykter

Lenke til kommentar

Jeg vil nominere

Banjo Kazooie

Ett av de spillene jeg savner mest fra barndommen! Husker Mario, Zelda og dette spessielt godt fra N64 perioden. Og syntes det var utrolig bra med flere angrep i Banjo! Ett perfekt spill, som jeg lengter etter..

 

skulle gjerne nominert Zelda, men etter at jeg har runna det utallige ganger, har jeg begynt å gå bittelitt lei det.. (sykt, jeg vet..)

 

husker også goldeneye, og at jeg ikke fikk lov til å spille det, men det var ikke alltid mamma og pappa var hjemme.. :tease:

Endret av Pebble
Lenke til kommentar

Monkey island 3 - The curse of monkey island

 

"For those long cold shipboard nights We've got boxers, briefs and tights! Made from cotton, silk or satin Styles Anglo, Dutch or Latin! When you sail don't take a chance Wearing nothin' 'neath your pants. Trust... Silver's Long Johns...They breathe!"

 

:love:

Endret av Potetgullmann1
Lenke til kommentar
Wolfenstein 3D er det første FPS spillet, selvfølgelig med Carmack i førersetet for en stakket stund før han hoppet over til Doom.

Nja, Carmack kom først med

i 1991.

 

Ellers er jeg enig med deg. Her snakker vi tidenes beste spill, ikke tidenes mest innflytelsesrike. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Monkey island 3 - The curse of monkey island

 

"For those long cold shipboard nights We've got boxers, briefs and tights! Made from cotton, silk or satin Styles Anglo, Dutch or Latin! When you sail don't take a chance Wearing nothin' 'neath your pants. Trust... Silver's Long Johns...They breathe!"

 

:love:

 

Eller hele serien, for den saks skyld! :)

Lenke til kommentar

Doom er faktisk noe jeg kunne ha nominert. Det er like moro den dag i dag og "Doom-spill" var jo benevningen på sjangeren i mange, mange år. Kan ikke si det samme om Wolf 3D, Heretic, Dark Forces og andre FPS fra den tiden.

 

Skammer meg forresten over å aldri ha prøvd Monkey Island-spillene.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk legger i ordet "best". Noen nominerer favorittspillet sitt fra barndommen grunnet nostalgi og betydningen det har hatt for dem, andre det spillet de mener har betydd mest for utviklingen av tv-spill generelt, og andre igjen spillet de synes er morsomst.

 

Fint å se at folks oppfattninger også innen dette emnet er som baken, delt i to.

 

Jeg må også få benytte min vel fortjente ytringsfrihet til å si at jeg synes det er litt rart. Personlig ville jeg vel synes det var litt rart om svaret jeg fikk fra en jeg spurte om hva tidenes film er, var American Pie. Setter ting i perspektiv gjør det i alle fall. Tydelig at folks oppfattninger er veldig forskjellig. :!:

Lenke til kommentar
Monkey island 3 - The curse of monkey island

 

"For those long cold shipboard nights We've got boxers, briefs and tights! Made from cotton, silk or satin Styles Anglo, Dutch or Latin! When you sail don't take a chance Wearing nothin' 'neath your pants. Trust... Silver's Long Johns...They breathe!"

 

:love:

 

Eller hele serien, for den saks skyld! :)

 

nei. 4'ern ødelegger en del av spillopplevelsen imo så derfor vil jeg ikke nominere hele serien, men det ene spillet i serien jeg syntes er best. selvfølgelig er 1 og 2 helt geniale spill. kansje nummer 2 og 3 over tidenes spill :p

Lenke til kommentar

Jeg må nok faktisk nominere Pokemon-serien! :D

 

Grunnen til dette er at jeg aldri har hatt det så morsomt med noen spill tidligere! Det er enkelt å komme inn i, gode historier, og gameplayet er fantastisk! Jeg har nok brukt kanskje 300 timer på denne spillserien!

 

Blandt spillene er yndlingene: Pokemon Blue, Pokemon Ruby og Pokemon Silver.

 

Ps: Har rundet alle spillene, men ikke fått tak i alle pokemonene ;)

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om alle som vil nominere har gjort det. Hadde kanskje håpet på litt flere nominasjoner men. Fredag kontakter jeg en mod for å sette opp en poll, så alle som vil nominere må gjøre dette før den tid kommer.

 

Så vil jeg bare si at nominasjoner som ikke er begrunnet(med mer enn en linje eller to, tre), ikke vil regnes med. Dette skulle jo være greit da jeg med klarhet opplyste om dette i førsteposten.

 

Kan bli spennende dette.

Lenke til kommentar

Ja, burde vore meir aktivitet. Men kanskje er det nettopp det at ein må skrive litt som hindrar folk i å nominere? Dei fleste har vel kanskje lyst til å berre slenge ut eit navn dei likar godt, sparar tid.

 

Er riktignok sjølv einig i måten tråden er laga på, oppramsing er ikkje ideelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...