Gå til innhold

Tidenes spillserie skal kåres! - Runde to har startet!


Kår tidenes spillserie  

419 stemmer

  1. 1. Hvilken er tidenes spillserie?

    • Battlefield-serien (2002-)
      23
    • Diablo-serien (1997-)
      23
    • Final Fantasy-serien (1987-)
      49
    • Grand Theft Auto-serien (1997-)
      79
    • Half-Life-serien (1998-)
      93
    • Halo-serien (2001-2007)
      22
    • Metal Gear Solid-serien (1987-)
      33
    • Super Mario-serien (1985-)
      40
    • The Legend Zelda-serien (1987-)
      57


Anbefalte innlegg

Jeg nominerer:

Halo: Combat Evolved (15. november 2001 - XBOX)

 

Jeg mener at Halo: Combat Evolved er tidenes spill. Dette mener jeg fordi det var et helt fantastisk og orginalt spill da det kom, selv om det allerede fantes mange andre litt liknende spill, men ingen andre klarte å gi den spillopplevelsen som Halo gjorde. I tillegg er det en veldig god story, og fin grafikk (med tanke på at det kom for 6,5 år siden). Dette er også det spillet jeg har spilt mest av alle spill, altså går man ikke lei av det med det første, hvilket også er med på å heve spillkvaliteten til nivået "tidenes spill".

 

Det er viktig å få med seg at jeg ikke nominerer hele serien, bare Halo: Combat Evolved. De to andre spillene var en skuffelse sammenliknet med én-ern.

 

 

 

Til Jørgen: Fornøyd med at jeg også nominerte eller? :p

Endret av henkimon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det meste tatt nå.

 

Lurte på om jeg skulle skrive litt om silent hill serien, splinter cell serien, ssx serien, resident evil 4, eller stort sett alle spillene som blizzard har laget, men jeg gikk for Rayman 2: The great escape.

 

Spillet kom ut i 1999 først til pc og N64, og senere til stort sett alle plattformer.

Jeg vil peke ut PC versjonen, siden der gikk spillet raskest og med best grafikk.

Spillet er et veldig godt platformspill for barn, og gir en utrolig følelse av mestring når du først får alt til. Spillet hadde en enkel, men veldig god og flytende kontroll. Det hadde veldig god grafikk som var stappfull av fantasi og hver bane skilte seg ofte helt ut fra andre, både synsmessig og gameplaymessig, og oste av kreativitet.

 

For eksempel kan en bane gå ut på at du må stå på vannski etter et sjøuhyre som skal ta deg til stedet du trenger. Et annet går ut på at du rir en rakett som oppfører seg som en hest gjennom forskjellig terreng. I en annen bane kan du kjøre med raketten igjen, bare at da kan du kjøre på hvilken som helst side på det du styrer raketten på, altså opp-ned eller langs siden osv (mario galaxy style). En annen bane ville be deg om å løpe for livet mens flyvende piratskip skyter de plankene du går på.

I en annen bane får du muligheten til å fly med håret ditt, og blir nødt til å navigere deg gjennom rennende lava og levende tentakler.

 

Alt sammen med et fantastisk og dynamisk soundtrack. Ofte ville musikken gå opp flere hakk når vanskelighetsgraden også gjorde det, eller når du fikk øye på et nytt og stort område. Dette kunne ha gitt deg gåsehud på den tiden.

 

Dette er ikke et spill som var en pioneer innen noen sjanger, og lånte en del fra zelda, men var likevel et utrolig kreativt spill med god lengde. Dette var også det eneste spillet jeg tror som jeg har slitt skikkelig med, men aldri ble irritert over (bortsett fra 1-2 baner). En av tingene som hjalp dette var at kontrollen som sagt var veldig god.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Ser at det meste tatt nå.

 

Husk at man ikke må avstå fra å nominere spill, selv om de er nominert fra før! Blir det veldig mange nominasjoner, vil det bli de spillene med flest som vil gå til avstemningen.

 

Aha, leste gjennom hele førstepost en gang til nå. Går likevel for dette spillet nå.

 

Kanskje en avstemning senere?

Lenke til kommentar

Kan vi nominere flere spill, eller både spill og serie? Da vil jeg endre litt på nominasjonen min.

 

Beste serie:

SILENT HILL

 

Du og datteren din er på kjøretur og blir forbikjørt av en politidame på motorsykkel. En stund senere ser dere vraket av motorsykkelen, men damen er forsvunnet. Før du vet ordet av det kræsjer bilen, og da du våkner er datteren din borte. Du går til nærmeste småby (Silent Hill) og ser datteren din langt borte, men av en eller annen grunn unngår hun deg? Slik begynner historiens aller mest skremmende spill noensinne. Historien er helt suveren, og kameraet er stort sett svært nøye gjennomtenkt. For eksempel går du inn i et rom, og kameraet ligger på bakken og viser deg i nærbilde. Det ser utrolig tøft ut, og i tillegg hører du noen... eller noe... som nærmer seg uten at du har sjanse å se hva det er. I tillegg er du en helt vanlig mann, så det er svært få våpen å leke med. Vi snakker en planke, øks og slikt, og svært få skytevåpen. I tillegg til alt dette har vi en ødelagt radio som begynner å skurre når noe nærmer seg, men du kan ikke vite hva det er før det er for sent. Det kan være en ufarlig fiende... eller en hel flokk farlige fiende... ;)

 

Det er hittil kommet fem spill i serien og en film, og selv om jeg ikke likte det fjerde og ikke har spilt det femte er de tre første og filmen så bra at jeg ikke har noen betenkeligheter med å nominere hele serien som tidenes beste. Jeg gleder meg til det sjette spillet (som teknisk sett er Silent Hill 5)

 

I kategorien Beste Spill vil jeg legge til to andre spill. Det er umulig å kun velge ett eneste spill når vi inkluderer samtlige spill fra 70-tallet og oppover. ;)

 

Beste spill 1:

PARASITE EVE II (Playstation)

 

Det begtynner med en massakre i en skyskraper, og du blir sendt inn for å etterforske. I begynnelsen ser det normalt ut. Lik ligger strødd over alt, men bortsett fra det er det lite som tyder på at noe uvanlig har skjedd. (dvs monstre, zombier osv). Dessverre er det ikke fullt så enkelt, så etterhvert blir du sendt til en liten småby ute i en ørken for å etterforske nettopp monstre.

På mange måter minner dette veldig om Resident Evil og Silent Hill serien, da det er mye av det samme. Kameraet er låst, du kjemper for å overleve, det er mange monstre rundt omkring og så videre. Det som gjør Parasite Eve II så bra er derimot måten det er laget på. Historien er utrolig bra, og jeg våger å påstå selv Resident Evil bare har en svak historie i forhold. Det er mye variasjon i områdene du utforsker, og bossene er utrolig bra laget og interessante å sloss mot. I tillegg er det svært mange klassiske øyeblikk jeg husker med glede den dag i dag, som å ta heisen opp til frihet bare får å bli møtt av flere dusin fiender. ;)

 

Beste spill 2:

DINO CRISIS(Playstation)

 

Mange har omtalt dette som "Resident Evil med dinosaurer", og de har delvis rett. Ja, det minner mye om Resident Evil, og ja, det er dinosaurer i stedet for zombier. Problemet er bare at DC er mye mer enn dinosaurer og overgår Resident Evil på mange måter. I stedet for trege zombier har vi raske dinosaurer, og vi snakker alt fra små raptorer til Tyrannosauruser. Gåtene du må løse er ofte logiske, og grafisk ser det utrolig bra ut til å være så gammelt. Historien er svært bra, og engasjerte meg nok til å kjempe meg gjennom vanskelige bosskamper for å se hva som skjer videre. Det skjedde svært sjelden i noe Resident Evil spill der vi liksm vet hva som skjer hele tiden. ;)

En morsom nerdefaktor er at Jill Valentine i Resident Evil 3 kan få et kostyme som lar henne se ut som Regina fra DC. Resident Evil med dinosaurer? Neida, Dino Crisis med zombier. :p

 

Jeg kunne forsåvidt ha nominert dette til beste serie, men problemet er at det andre spillet gikk over til å fokusere ekstremt mye på kamp, faktisk så langt at du får "penger" for å drepe dinosaurer du kan bruke til å kjøpe flere våpen og ammo. DC3 har jeg aldri spilt, og etter alle anmeldelsene jeg har lest er det nok like greit. :p Men uansett hvor dårlig DC2 og 3 er har jeg ingen betenkeligheter med å nominere Dino Crisis 1 til beste spill noensinne. Jeg elsker dette spillet.

Lenke til kommentar

256px-Half-Life_Cover_Art.jpg

 

Half-Life

 

Av alle spill som finnes så må nok Half-Life være det spillet jeg har gått gjennom flest ganger. Ble nesten en tradisjon at hver påske da jeg var hjemme så gikk jeg gjennom det spillet. Kjøpte spillet i år 2000 så jeg var litt treg med å oppdage spillet, men om jeg var treg eller ikke så leverte spillet en fordømt bra spillopplevelse!

 

Sett med dagens øyne så er ikke historien så forferdelig orginal at det gjør noe, men jeg elsket den første gangen jeg spilte gjennom spillet og jeg elsker historien fremdeles. Hvis jeg ikke husker helt feil så var dette også det første spillet jeg spilte hvor man styrte siktet med musa, enorm overgang fra Doom, Shadow Warrior og Duke Nukem.

 

Nå er det jo ikke til å legge skjul på at hele denne serien er verd sin vekt i gull, men likevel så tror jeg Half-Life alltid vil være det beste spillet i denne serien for min del. Når man i en alder av femten år, har ikke så mange spill på samvittigheten og spiller tidenes FPS-spill så skal det godt gjøres å slå den opplevelsen åtte år senere med en del spill på samvittigheten. Derfor velger jeg å kun nominere Half-Life ettersom det blir mest rettferdig sammenlignet med hele serien.

 

Lenke til kommentar

Hvordan kan min subjektive mening om hva som er tidenes spill ha noen betydning så lenge det ikke eksiterer noen premisser for hva som kjennetegner et godt spill?

 

Dessuten har jeg ingen favoritt, men jeg har favoritter innen forskjellige sjangrer. NFS2, Fallout, CIV, SC, Q1, UT, AO. Å sette en serie/spill opp mot en annen serie/spill er i mine øyne poengløst.

 

Man trenger dessuten ikke en pol e.l for å finne ut hvilke serier/spill som er mulige kandidater.

 

Fanboy serier:

Halo, FF, Super Mario, MGS, NFS, God of War(tvilsom), Zelda, Warcraft(ikke wow), C&C, Quake, Unreal, Elder Scrolls, Baldurs Gate, Neverwinter Nights, SW: KOTOR, Civ, FM/CM, GT, EQ, Monkey Island, Sim City, The Sims(mulig vinner?), Fallout, Delta Force(tvilsom), Battlefield, Call of Duty, Castlevania, Duke Nukem, Starcraft, GTA, Mass Effect(tvilsom), Tekken, DOA, Street Fighter, Fifa(grøss), PES, Tony Hawk, Doom, Wolfentsein, Europa Universalis og Ski or Die,

 

"Non Fanboy" Spill: Hearts of Iron, Tetris og Pong.

 

Så er det bare å fjerne seriene som man "vet" ikke vil hevde seg i toppen(Delta Force, Mass Effect, DOA, NFS, COD, Pong etc. Man kan også fjerne nyere spill siden disse har en tendens til å få mange flere stemmer enn de burde.

 

My 2 cent!

Lenke til kommentar

Assassin's Creed (15. november 2007) (Xbox 360, PC, Playstation 3)

 

Det første som slo meg da jeg fyrte opp spillet var grafikken. Animasjonene var helt fantastiske, og bevegelsene til Altair var de vakreste jeg noen gan hadde sett. Dette kan selvfølgelig ha noe med å gjøre at det var det første spillet jeg spilte på 360, men jeg synes fortsatt animasjonene er heftige.

 

Historien i Assassin's Creed er en av de som har engasjert meg mest i spill. Det at man er en leiemorder som har mistet alt av rang og utstyr og må bygge seg opp igjen, er stilig. Også er det selvfølgelig den dype tvisten på historien med animusen og alt det der.

 

Bevegelsesfriheten er neste punkt i begrunnelsen min; den er genial! Å fly over hustakene, å stikke vaktene i ryggen og å klatre opp i utkikstårn for å hoppe uftra dem igjen og lande trygt i en høystakk, er meget tilfredstillende. Alle detaljer på bygninger kan man ta tak i, og klatringen ser naturlig og gjennomført ut.

 

Jeg vil også nevne kampsystemet. Man har noen forskjellige våpen, og sverdkampene er lekkert satt sammen av "cut-scenes" når man kontrer og en miks mellom angrep og forsvar.

 

Øyeblikket man setter hidden blade i offeret er også mektig deilig :)

Lenke til kommentar

Og som sagt, om vi snakker om samtlige spill fra 70-tallet og oppover er det umulig å velge kun ett spill. Dessuten er det svært sjelden hele serien er bra, selv om et av spillene kan regnes som tidenes beste, og noen serier kan regnes som tidenes beste uten at alle spillene er like bra. Dessuten vil jo stort sett alle spillene som nomineres være fra sent 90-tall og oppover uansett, så hva er poenget? Det hadde vært mye mer logisk å nominere fjorårets beste spill. ;)

Lenke til kommentar

Skulle gjerne nominert heile gothic serien, men har ikkje spelt det første enda. Så eg velg er å nominere Gothic 2!

 

Det første som er fantastisk med gothic 2 er friheten, du kan gjøre ka du vil, kor du vil. For meg personlig var det første gang eg kunne det i et RPG spel og det var eventylig deilig.

 

Historia er også bra sett sammen. Ikkje fòr mange side-quests og alternative ting som dagens RPG ofte har element av. Men ei historie det ikkje tok lang tid å skjønne, som blei godt forklart, eg blei trollbunden etter nokre timar.

 

Dette spelet var so bra at skulen blei en 2.prioritet med tida, fleire og fleire timar måtte til, det spelet her var rett og slett SO BRA!

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Og som sagt, om vi snakker om samtlige spill fra 70-tallet og oppover er det umulig å velge kun ett spill. Dessuten er det svært sjelden hele serien er bra, selv om et av spillene kan regnes som tidenes beste, og noen serier kan regnes som tidenes beste uten at alle spillene er like bra. Dessuten vil jo stort sett alle spillene som nomineres være fra sent 90-tall og oppover uansett, så hva er poenget? Det hadde vært mye mer logisk å nominere fjorårets beste spill. ;)

Det var da voldsomt så mye du hadde i mot denne tråden da. Flere nettsteder har kåret tidenes beste spill, IGN lagde en liste med over 100 spill(Super Mario Bors. var på toppen), og vi i forumet har sikkert diskutert dem alle. Oftest har flere sagt seg uenig i lista også, men nå kan vi på forumet lage vår egen liste. Vi vil ikke stå igjen med et spill, men en rangert liste over hva forumbrukerne mener er best. Om følgen er at gamle titler blir glemt, ser jeg ikke noe galt i det. Det er forumbrukerne som stemmer, det sier seg selv at få sitter med total oversikt over hele spillhistorien, man kan kun spille på egen erfaring. Resultatet er uansett en liste med hva formubrukerne mener er best. Hvem sier eller påstår at lista vil bli politisk korrekt?

I stedet for å klage burde du heller nominer ett av disse eldgamle spillene dine. Alt du har gjort hittil er å bryte reglene definert av førsteposten. Jeg vil gjerne vite hvilket spill fra 70-tallet du mener fortjener å bli tatt med på en slik liste...

Lenke til kommentar

Pacman, Pong og Space Invaders var bra i sin tid, men det er vel ingen som seriøst mener de er tidenes beste spill den dag i dag? Verden går framover... Jeg kan strekke meg tilbake til Super Mario Bros. og Tetris (1985), men før den tid er det ingen spill jeg gidder å plukke opp på nytt i 2008.

 

Kom med flere nominasjoner!

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Allright, sånne trådar likar eg! :) Einaste problemet er at det er så vanskeleg å velge, det er faktisk skremmande mange gode spel og seriar der ute. Synes det blir litt merkeleg viss enkeltspel og seriar skal konkurrere i samme kåring, då seriane stort sett alltid vil vere beitre enn enkle spel i serien. Viss det var forståeleg. Eg landa uansett på ein serie når eg skulle velge, sjølv om det fins veldig mange herlege univers som alle i mi meining fortenar ein nominasjon: Gothic, Half Life, Diablo, Warcraft, Starcraft, Mario og så vidare. Serien eg vil nominere er allerede nominert og det kan enkelt og greit ikkje eksistere ei slik liste utan at den er representert, så det er vel kanskje ikkje så stort poeng i å nominere den om igjen. Men likevel, eg er såpass glad i desse spela at eg enkelt og greit berre må :)

 

Eg vil sjølvsagt nominere den beste serien av dei alle, nemleg Zelda!

 

The Legend of Zelda (1986- ) (NES, SNES, GB, GBC, GBA, DS, N64, GCN, Wii)

 

Eg laug i byrjina, det er ikkje vanskeleg å velge. Viss nokon spør meg om kva som er det beste spelet nokonsinne så er svaret enkelt: Ocarina of Time. Forventningane til dette spelet var enorme, eg var i ekstase den julekvelden eg endeleg kunne sette meg ned og vandre rundt i Hyrule, i 3D! Julafta gjekk fort over, første juledag også, og slik fortsatte det. Når skulen byrja var det stort sett berre ein ting eg tenkte på, komme meg heim for å spele meir. Aldri, verken før eller etter, har eg hatt så store forventingar, som alle infridde meir enn eg kunne drøyme om. Det var flott 3D-grafikk, mykje nydeleg musikk, ei godt fortalt historie og kanskje eit perfekt gameplay. Eg var ikkje den einaste som likte det eg såg heller, noko OoT sin førsteplass på Gamerankings er eit klart bevis på.

 

Grunnen til mine enorme forventningar var eit anna spel, Ocarina of Time sin kanskje største konkurrent, A Link to the Past. Dette spelet hadde eg spelt mykje på Super Nintendo og eg var veldig glad i det. Det er faktisk ikkje lenge sidan eg kjøpte det på VC for å spele gjennom det ein gong, det slår enkelt og greit aldri feil. Den herlege grafikken, det enkle og gode gameplayet, den koselege musikken, alt er fantastisk. Eg hadde også spelt litt The Adventures of Link på nintendoen, men ikkje like mykje.

 

Etter OoT kom Majora's Mask, ein noko annleis, men likevel verdig oppfølgjar til spelet. Needless to say, denne jula gjekk også vekk til mykje sitting. Etter dette gjekk det eit par år før neste storspel dukka opp, nemleg Wind Waker. Eg hugsar eg såg den aller første traileren til spelet, der Link endar opp med å kaste seg ut for ein kant og heng i ei lysekrone. ”Det kan ikkje vere seriøst” tenkte eg. Det var sjølvsagt den kontroversielle grafikken eg tenkte på, og eg var ikkje den einaste. Det skulle derimot vise seg at spelet enda opp som eit blendande vakkert kunstverk som vart elska over heile verda. I mi meining ikkje like bra som OoT og LttP, men likevel veldig høgt der oppe!

 

I 2006 kom Twilight Princess og eg var ein av dei som sat i kø ute for å få tak i ein Wii og Zelda. Forventningane var også her av ein anna dimensjon, mykje på grunn av mange såg på dette som den ekte oppfølgjaren til Ocarina of Time. At spelet skulle komme på Wii med litt kontrollinnovasjon skada heller ikkje. TP kom og tok verda med storm, det vart ikkje like bra som eg hadde håpt på, det er det fleire grunnar til, men eg koste og kosar meg fortsatt mykje med dette spelet. Nydeleg grafikk, musikk, kontroll, historie, gameplay og så vidare, det er slik toppspel skal lagast!

 

Dette er dei spela i serien som har betydd mest for meg, men det er ikkje alle. I tillegg til desse har eg spelt ein del av det originale The Ledend of Zelda på NES, The Minish Cap på GBA, Link’s Awakening DX til GBC og The Oracle of Seasons til GBC. I tillegg til desse fins det endå fleire gode spel i serien, alle med verdas kanskje beste kvalitetsstempel, navnet Zelda. Nintendo klarer gong på gong å skape eller gjenskape eit univers som alltid er like morosamt, interessant og spennande å utforske. Enten du seglar over enorme hav, sit på hesteryggen over Hyrule Field eller utforskar mørke slott, spelar du eit zeldaspel er det ein veldig stor sjanse for at du kosar deg enormt mykje. For å sei det enkelt, den beste spelserien nokonsinne handlar om ein liten fyr i ei grøn drakt, fyren heiter Link, serien er The Legend of Zelda.

Lenke til kommentar

Jo, det er mange spill å velge i hvis man skal bestemme seg for den beste. Og mange serier. Spesielt Zelda-serien, som jo er genial. Men nå har jeg et problem er. Ettersom Zelda er dobbeltnominert allerede, må jeg få fram et av mine to andre alternativer, da de etter min mening også fortjener en nominasjon. Hvilket velger jeg? Den lengste reisen? Eller Adventur Delux? Begge er utelukkende historiebaserte spill, og begge to er herlige. Så jeg får ta det jeg har flest minner fra.

 

Jeg nominerer Adventur Delux - Magnar og Glenns fantastiske interaktive eventyr.

 

Bare de beste spillene jeg har spilt har jeg varige minner fra. Jeg kan huske store deler av Ocarina of Time, Resident Evil 4, Majoras Mask og Den lengste reisen. Men jeg har aller flest minner fra det utelukkende tekstbaserte Advetur Delux. Dypvann og orkeangrepet, Svartskog, Ørkenbyen, Veslegrend med Randi, som ble stjålet fra meg av en Necromancer, Zombiebyen, Friesland, øya med flaskeånden, da jeg skapte monsteret Frankensaks, mitt møte med Dracula, som jeg aldri fikk den siste gjenstanden til å drepe, alle de forskjellige mulige måtene historien kunne ta, som da jeg med en annen bruker brant ned Vesegrend og drepte alle der. Jeg husker at jeg drepte en zombie på kirkegården med en paraply, og at jeg selv ble en zombie i et rom under bakken, for å gå ut i en myr og bli der til evig tid, som bare var en av alle de tusen måtene jeg døde på. Jeg husker at jeg vant over en bjørn i en boksekamp, og jungelvandringen på bananøya.

 

Adventur Delux er antakelig det spillet jeg har dedikert meg mest til gjennom min tid som spiller hva gjelder antall brukte timer, og ingen av dem var kjedelige. Få har spilt det, mange har savnet det. Flere burde få spilt det, noe jeg håper vil skje, da Adventur.no sier at spillet vil returnere til internett til sommeren. Jeg gleder meg til å vende tilbake til en verden jeg har savnet siden 2003. En verden som er blant de beste jeg har spilt i.

Endret av Materie
Lenke til kommentar

Jeg vil nominere det fantastiske spillet Grim Fandango

 

Dette var det andre pek og klikk eventyrspillet jeg spilte. De første var Monkey Island-serien (som jeg synes noen andre brukere absolutt burde nominere).

Grim Fandango har en fantastisk historie, en mengde herlige karakterer, glimrende musikk, morsomme oppgaver og løsninger og storslåtte scenarioer. Da jeg spilte det for første gang hadde jeg vansker for å legge det fra meg igjen. I de tilfellene hvor jeg stod fast i spillet, noe som skjedde ganske ofte, gikk jeg rundt å tenkte på det helt til jeg kom på en løsning. Det skjedde faktisk et par ganger at jeg drømte om spillet og fant ut løsninger på problemer i drømmene mine.

Da jeg var ferdig med spillet og slutt-teksten kom var det en stor klump i halsen min. Jeg mener Grim Fandango er noe av det beste som er laget innen spillverdenen!

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot en slik tråd som ren underholdning, men det sier seg selv at det er umulig å velge det beste spillet gjennom tidene da det er så enormt mange å velge mellom. På den annen side er jo The Orange Box blitt kåret til Årest Spill flere steder, men strengt tatt er det jo bare et gammelt spill, en gammel ekspansjon, en ny ekspansjon og to småspill. ;)

 

Spill fra 70-tallet? Tja, Asteroids? Morsomt spill, selv den dag i dag. Helt enkelt å sette seg inn i, nesten umulig å vinne og helt klart en verdig kandidat for tidenes spill.

Lenke til kommentar

Litt enig med thecrow77. Vanskelig å stemme frem tidenes spill uten å ha hele aldresgruppen riktig representert i juryen da i tillfelle. Jeg tror at en 15 åring i dag ikke kan se for seg at spill som Defender of the Crown til Amiga + Pirates og The Last Ninja for Commodore64 kunne fortjent en plass ved siden av feks Assasins Creed eller andre nyere spill, da de ikke engang var født når disse spillene ble gitt ut.

 

Etter 20 år med on/off gaming må jeg si det er vanskelig å nominere en vinner siden alle spillene stiller i hver sin klasse i forhold til når de kom ut, men jeg husker DOOM gjorde inntryk når jeg og kompis brukte printer kabel mellom 2 maskiner for å spille co-op/deathmatch (ett doom uttrykk btw) mode med min "state of the art" 4mb ram og 40 mb harddisk PC til å fungere som server :) Så skulle jeg nominere noe så ville det blitt DOOM og jeg synes det er rart at ikke det kom aller først på listen her når tråden heter tidenes spill. Få til ingen andre spill har betydd så mye når det kommer til gameing og hva som har sprunget ut av DOOM og senere blitt til dagens gaming.

 

Spillet kom i 1993 og var noe som senre ble faderen til all FPS gaming. Ingen har noe tall på hvor mange DOOM som ble solgt og siden kopiert, men DOOM 2 skal ha tatt inn over 100 millioner dollar i salg. DOOM motoren ble senere lisensiert til spill som Heretic, Hexen, Duke nukem osv. Spillet var laget på en slik måte at gamere kunne lage sine egene utgaver av spillet som het WADS lignende det vi i dag kaller MODS og DOOM kunne spilles i Ghostbusters modifikasjon, Batman,Aliens,StarWars + mange andre. I 1995 regnet man med at spillet var installert på flere maskiner enn Microsoft's Windows 95 på verdensbasis selv om man skulle tro det motsatte etter hva Bill Gates brukte på reklame for å spre Windows. Exel 95 kom med sin egen DOOM versjon og Microsoft brukte det for å pomotere MS som ett spill OS, noe som i stor grad er ansvarlig for at de fleste av oss nå sitter å spiller våre spill på MS OS. I kjølevannet av DOOM kom også Qake som faktisk kan kalles en DOOM klone og jeg vil tørre å påstå at DOOM banet vei for alle FPS + dessuten har vært direkte ansvarlig for mye av spill utviklingen og hvordan gameing ser ut i dag. Derfor er det tidenes spill.

 

Her kan du lese mer om tidenes spill http://en.wikipedia.org/wiki/Doom_(video_game)

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Ser att ingen så langt har nominert spillserien som jeg har brukt aller mest tid på og jeg nominerer herved Championship Manager (senere Fotball Manager).

 

Championship Manager så dagens lys i 1992 tror jeg det var gitt ut av Domark, men ble i senere tid gitt ut av selskapet Sports Interactive først under Eidos paraplyen men skifta beite for ett par år siden til å bli utgitt av Sega hvor denne ultra populære serien også skifta navn fra Championship Manager til Fotball Manager. Spillserien har kommet ut på Amiga/PC og Xbox360 (Dog bare FM som har kommet på xbox360).

 

Spillet går i hovedsak ut på att du kan leke att du er en manager for din favorittklubb i fotball, kjøp og salg og mye mye mere og det att spillet bruker for det meste virkelige navn i sitt spill er ett veldig stort plus. Er mange utviklere som har forsøkt og komme inn på denne type spill men den store skaren av denne type spill har sålangt valgt å følge Sports Interactive fantasktiske CM og senere FM serie.

 

Beklager skulle skrivd i blått men fant ikke ut hvordan man gjør dette men som tittelen sier er min nominasjon Championship Manager/Football Manager hvor Sports Interactive står som utvikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...