Gå til innhold

Irn-Bru til Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det skulle skje måtte de i tilfelle endre på oppskriften, da den inneholder to stoffer som er forbudt i Norge. Noe lignende har blitt gjort med Burn, uten særlig hell spør du meg - det er en betydelig smaksforskjell mellom Burn kjøpt her til lands, og for eks. i Hellas.

Lenke til kommentar

Ok, og det er du sikker på? Vet du hva slags ingredienser det er snakk om?

Nå er jo Burn en energy drikke vel, og det er strenge regler hvertfall når det gjelder koffein. Det er jeg klar over.

Ellers vet jeg Mattilsynet følger EU direktivene veldig nøye når det gjelder mat og drikke, og Irn-Bru selges i mange EU land så vidt jeg vet..

Lenke til kommentar

Nei de er lovlige (E110 og 124). De var ulovlige før, men blir blant annet brukt i Ibux tabletter i Norge pdd.

Den jeg er veldig usikker på er AFC (Ammonium ferric citrate) eller ammonium jern sitrat. Ingrediensen har et codex nummer, men jeg tror ikke den har fått et E-nummer i Norge enda. Siden det er kun 0,002% blir det jo brukt som et tilsetningsstoff og ikke som en ingrediens, derfor tror jeg ikke det blir noe problem å få den godkjent.

Lenke til kommentar

Okai - men om de blir brukt i ibux-tabeletter, betyr ikke det nødvendigvis at det hjelper noe. Red Bull inneholder flere stoffer som kvalifiseres som legemiddel her til lands, ergo har man kun lov å importere til et års forbruk. Er dog litt skeptisk til at det er fargestoffer i ibux-tabeletter?

Lenke til kommentar

Sammensetning av Ibux. (Dette er tyggetabeletter)

Virkestoff er: Ibuprofen 400 mg.

Hjelpestoffer er: Makrogol 600, kaliumhydroksid 50% oppløsning,

Kapselmateriale: Gelatin, sorbitol (flytende, delvis dehydrert), kochenillerød A (E124), lecitin, triglyserider av middels kjedelengde.

Trykksverte: Hvit trykksverte, Opacode NSP-78-18022.

Se: http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...3635/94954.html

En ting du må tenke på er at E124 ikke er et legemiddel. Siden du refererte til at RedBull hadde stoffer som kvalifiserte til det.

Uansett :) I dag snakket jeg med en kompis som har en kompis som jobber i Ringnes og han hadde også hørt at Irn-Bru kom til Norge snart, nærmere bestemt i mai.

KONGE hvis det skjer da! ;)

Lenke til kommentar

Søkte akkurat etter E124 og E110 på Google nå, og alle som spiser smågodt i Norge får i seg de stoffene. Tror dette med E stoffer blir blåst opp for liten grunn. Foreldre burde ta ansvar dersom de vet barna reagerer på enkelte stoffer..

Endret av Irn-Bru
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En skotsk leskedrikk. Den har oppnådd kultstatus verden over fordi den er et av få mineralvannprodukter i verden som selger bedre enn Cola i det respektive landet.

Uttales for øvrig "iron brew".

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...