hartvedten Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Har lest mye om hvordan de tidligste samfunnene brukte relgion, i form av sjamaner eller prester til å holde folk i tøylene, eller rettere sagt være stat for dem. Du har i for eksempel bibelen 10 bud, som hvis du er kristen skal følge til punkt, hvis ikke så brenner du evig i helvete og der er det ingen kjære mor. For mennesker som levde for tusener av år siden, så var det sikkert ikke mye skolert folk, og 10 lover var sikkert mer enn nok å huske, enn de tusenvis av lovene vi har den dag i dag. Du skal i drepe er et av dem, og det er jo en av de styggeste tingene vi vet om i dag, for drap er noe vi alle ikke liker. kirken har i alle tider vært på parti med konge eller stat, siden det var den eneste faktoren som gjorde at folk ikke gjorde opprør og slo ihjel eliten som badet i folks missnøye, og hvordan klarte de det? Jo, du sier at gud ser ALT, han ser hver eneste gjerning, og i et overvåket samfunn som vi er på vei til nå, der kirken og stat hadde totalmakt. Du skal ikke tro på noen andre guder enn meg eller noe <: eller som vi kan si i moderne tid, landsforæderi straffes med døden Altså, folk ble undertrykket, men alt ville bli bedre når man kom til himmelen, men siden vi i dag er litt mer opplyst enn disse folka, hvorfor er vi på vei til et samfunn som faktisk blir en virkelig big brother? kirken har jo bare forandret framgangsmåten sin, og til de som har satt seg inn i saken, er kirke og bank mye det samme, noen som er enig? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, hvor jeg skal starte. Kirken har vert forfulgt av romerne og tidligere også i opposisjon med stat og styre. Kirke og bank det samme? Nei litt forfjamset her nå Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ikke det at jeg orker å lese inlegget ditt så sent ^^. Men det er generellt slik at leser du litt historie og har litt mer enn 2 hjerneceller så forstår du hvor religion har sine egentlige røtter fra og hvorfor det har oppstått =) Lenke til kommentar
operg Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ikke det at jeg orker å lese inlegget ditt så sent ^^. Men det er generellt slik at leser du litt historie og har litt mer enn 2 hjerneceller så forstår du hvor religion har sine egentlige røtter fra og hvorfor det har oppstått =) Ja, Illuminati laget kristendommen og arbeider for å innføre en kristen NWO. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg liker fremstillingen og synspunktene dine. Kristendommen er noe tull forøvrig Denne tråden passer vel bedre i Religion, Filosofi og Livssyn? Lenke til kommentar
JMartins Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) For meg virker det mest sannsynlig at Kristendommen ble utviklet av Romerske aristokrater og prester, for å bedre kunne holde slavene i Roma ydmyke, gudfryktige, underdanige, men likevel håpefulle. Slaveriet var av kritisk viktighet for de Romerske aristokratene, samt for den Romerske økonomien. Kristendommen setter fattigdom, ydmykhet og selvoppofrelse som de høyeste dydene, og lover et lykkelig etterliv i Himmelen, men kun etter en livstid av lidelse og underdanig tjeneste på jorden. Dette virker skreddersydd for eliten sitt formål. Sannsynligvis fikk de denne idéen om å utvikle Kristendommen etter å ha sett hvor populær filosofien kalt Stoikisme ble blant de fattige. Ettersom Stoikismen selv i dag deler mye fellesgods med Kristendommen, er det sannsynlig at Stoikismen ble brukt som "kjernen" i den nye religionen, men altså utviklet slik at det ville være lettere å kontrollere massene med den, samt tjene penger i tillegg. Stoikismen var forøvrig den mest innflytelsesfulle filosofien i den vestlige verden i rundt 300 år, før den ble bannlyst av Kirken. Hvorfor mange mennesker fremdeles stoler blindt på denne overtroen er vanskelig å si sikkert, men det virker sannsynlig at dette i stor grad avhenger av menneskelig svakhet. Mange er redde for døden, og føler at de trenger religion for å komme seg gjennom livet. De tør ikke tenke tanken på at mennesker de elsker blir borte for godt, og klarer heller ikke takle sin egen eksistens uten å kunne trøste seg med tanken om et bedre etterliv. Religion fungerer på mange måter som spirituell sosialstøtte, kan man si. I stedet for å leve som sterke, ambisjonsrike mennesker og nyte dette livet til det fulle, så lever man et underdanig liv og forventer at en høyere makt skal ta seg av dem. Det er faktisk svært mange fellestrekk mellom kristendommen og sosialismen, når man tenker seg om, men jeg skal ikke gå off-topic her. Det kan ikke benektes at folk flest som "omfavner Kristendommen" er mennesker som er på sitt svakeste, etter å ha gjennomgått store personlige lidelser. Den største gruppen av Kristne er likevel ikke tidligere rusmisbrukere og slikt, men de som er blitt oppdratt i en Kristen familie. Gjennom hele sin lettpåvirkelige barndom, mens de er på sitt aller svakeste, blir disse innprentet med den Kristne lære. De fleste av disse menneskene vil aldri kunne se fornuften, da "skaden" ikke kan reverseres. Dette er blant annet tilfellet med den stakkars presidentkandidaten Mitt Romney, som den dag i dag går med spesielt undertøy, og sannsynligvis ikke ble nominert, fordi han i sin barndom ble innprentet med den Mormonske lære (ja, jeg har sett på Pat Condell). Endret 24. mars 2008 av JMartins Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg hadde en lang diskusjon med religionslæreren min om dette før jul. (hun er kristen forøvrig, jeg og forsovet). Jeg ville frem til at samlingen av bibelen gjerne ble påvirket av det politiske bildet rundt og at de kristne ikke samlet skriftene uavhengig av hva som foregik politisk rund dem. At de kanskje tenkte at en "Mildere" bibel kunne gi større aksept hos aristokratiet i Roma. Dette fikk jeg absolutt ikke gehør for, tvert i mot. Hun avfeide det hele som tull og dro inn davincikoden osv. Klart at alt ikke er en stor konspirasjon, men at religion og politikk er nært knyttet sammen er selvfølgelig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
_Glory_Host Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Har lest mye om hvordan de tidligste samfunnene brukte relgion, i form av sjamaner eller prester til å holde folk i tøylene, eller rettere sagt være stat for dem. Du har i for eksempel bibelen 10 bud, som hvis du er kristen skal følge til punkt, hvis ikke så brenner du evig i helvete og der er det ingen kjære mor. For mennesker som levde for tusener av år siden, så var det sikkert ikke mye skolert folk, og 10 lover var sikkert mer enn nok å huske, enn de tusenvis av lovene vi har den dag i dag. Du skal i drepe er et av dem, og det er jo en av de styggeste tingene vi vet om i dag, for drap er noe vi alle ikke liker. kirken har i alle tider vært på parti med konge eller stat, siden det var den eneste faktoren som gjorde at folk ikke gjorde opprør og slo ihjel eliten som badet i folks missnøye, og hvordan klarte de det? Jo, du sier at gud ser ALT, han ser hver eneste gjerning, og i et overvåket samfunn som vi er på vei til nå, der kirken og stat hadde totalmakt. Du skal ikke tro på noen andre guder enn meg eller noe <: eller som vi kan si i moderne tid, landsforæderi straffes med døden Altså, folk ble undertrykket, men alt ville bli bedre når man kom til himmelen, men siden vi i dag er litt mer opplyst enn disse folka, hvorfor er vi på vei til et samfunn som faktisk blir en virkelig big brother? kirken har jo bare forandret framgangsmåten sin, og til de som har satt seg inn i saken, er kirke og bank mye det samme, noen som er enig? Jeg forstår hva du prøver å si, men dessverre er det du skriver i det store og hele misforståelser. Kristendommen sier ikke at hvis du følger de ti bud til punkt å prikke så kommer du til himmelen, og hvis du ikke gjør det, så kommer du til helvete. Kristendommen sier at du ikke har sjangs til å følge de ti bud, og at du derfor trenger Jesu frelsende offer for å komme til himmelen. I motsetning til andre religioner, så handler ikke kristendommen om å fortjene himmelen, men den handler om at vi ikke fortjener himmelen, men at Jesus gir oss muligheten likevel. En annen ting jeg merket meg er tidssnobberiet ditt. Folk var ikke dummere før en nå. Klart vi har mer utdanning og vet mere generelt. Men det er ikke uten grunn at de greske filosofene fortsatt diskuteres i dag. Kirken har ikke vært i parti med konge eller stat i alle tider. Les litt historie Forøvrig så er dine synsinger om at kirken er et så stort maktapparat lite verdt i en historisk sammenheng.. Lenke til kommentar
JMartins Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Kristendommen sier at du ikke har sjangs til å følge de ti bud, og at du derfor trenger Jesu frelsende offer for å komme til himmelen. I motsetning til andre religioner, så handler ikke kristendommen om å fortjene himmelen, men den handler om at vi ikke fortjener himmelen, men at Jesus gir oss muligheten likevel. Og alt vi trenger å gjøre for å oppnå denne nåden, etter å ha levd et liv i skam over at vi ikke kan leve opp denne undertrykkende sadistens ideal, er å dø. At noen mennesker tror på dette nedbrytende, onde livssynet er helt absurd. Endret 25. mars 2008 av JMartins Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Big Brother-effekten er tydeligvis meget reell, enten det er snakk om Gud eller et kamera på gatehjørnet. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hvis jeg forteller deg at 5 appelsiner+ 5 appelsiner gir deg 2 1/2 appelsin siden du er født til du er "voksen" så vil du uansett hva andre sier og viser deg tro at det blir 2 1/2 appelsin! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå