Gå til innhold

E6850 Vs E8400 OC Temp?

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en E6850 som kjører på 3,6Ghz den har en temp på max 55 under prime95...

Bruker en TRUE@1200rpm i et antec nine hundred med en drøss av mist vifter på 1000rpm..

Er 20 grader i rommet normalt, men blir relatift høyere til sommeren sikker ca 25 grader :/

Men når jeg får x48 vil jeg kjøre på 4ghz konstant hele tiden under spill 100%stabilt...

Da tror jeg tempen på E6850 vil skyte opp til 70+ vis jeg får prossesoren så høyt :hmm:

Men da lurer jeg på om E8400 vil klare å holde 4ghz under 60grader i prime95??

Er det så stor temp forskjell på prossesorene med 45nm og 65nm??

Eller må jeg opp på E8500 får å klare 4ghz på 60grader??

Er sikkert ikke noe problem å kjøre på 70grader men vis jeg har 60grader nå, blir det 70 til sommeren :/

Har tenk med en E8600 når den kommer ut med 10 multipere, er derfor jeg ikke vil kjøpe E8500 nå..

Edit:

Har lest at Intel skal vare litt kaldere en Nvidia, kansje det hjelper litt det også...

Kansje det hjelper litt å bytte ut min ArticSilver5 XL tube med en tube OCZ Frezze :hm:

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bror min har en e8400 som er klokka til 3.6ghz og den er max load på 50 grader med zalman 9500at..han har ingen vifter i kabinettet, har åpent side-panelet..

Det var ikke ille, men temp kommer fort når man må øke Vcore..

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Tviler litt på om du får en E6850 opp på 4 GHz på luft, hvis det da ikke er en veldig god en. Jeg har en Thermaltake MaxOrb kjøler med Arctic Silver 5 kjølepasta, og jeg har ikke greid å få den stabilt på over 3,7. På 3,9 ville ikke windows boote :p jeg kjørte spenning på 1,4550 tror jeg.

Skal du kjøpe ny CPU så kjøp E8400, den vil du få lettere opp på 4 GHz, og enda lettere med en E8500.

Endret av a-z
Lenke til kommentar
Tviler litt på om du får en E6850 opp på 4 GHz på luft, hvis det da ikke er en veldig god en. Jeg har en Thermaltake MaxOrb kjøler med Arctic Silver 5 kjølepasta, og jeg har ikke greid å få den stabilt på over 3,7. På 3,9 ville ikke windows boote :p jeg kjørte spenning på 1,4550 tror jeg.

Skal du kjøpe ny CPU så kjøp E8400, den vil du få lettere opp på 4 GHz, og enda lettere med en E8500.

Skal ha ny cpu, men lurer på om det holder med en 8400 får å kjøre 4ghz på under 60grader...

Skal også ha en E8600 når den kommer ut...

Har kjørt min E6850 på 4Ghz med 780i og auto V-core, og auto vcore var ganske høy da tror jeg.. Det var første gang jeg klokka så hadde vel flaks den gikk så høyt med tanke på at det sto på auto v-core...

Kjørte den kun i 3dmark06, viste ikke om prime95 da. og sjekka ikke temp heler :/

Hadde 1780mhz i busshastighet tror jeg, hk kort gikk til helvete når jeg klarte å sette V-core på disable(standat V-core) og gå over 1800mhz i tileg... :/

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Opelpower:

Du bør ikke være så "striks" når det gjelder temperaturer.

Dette er heller ikke absolutte tall du kan stole på (software/bios).

Det er bedre å sette en "maxklokk" ved en gitt VCore hvor det er stabilt.

Temperatur avlest ved den klokk/VCore er mindre viktig.

Det som er viktig er lavest mulig VCore ved høyest mulig klokk.

Temperatur (avlest) vil selvsagt følge økning av VCore.

Min E8400 viser aldri over 60 grader(coretemp), selv med en litt vel høy VCore (1.475 i bios=ca. 1.4 load).

Dette med "simpel" vannkjøl.

Setter jeg ned klokk til 3.6-3.8 isf. 4.0 som går ved VCore 1.35(Bios) er (core)temp aldri over 45 grader.

Lenke til kommentar

Tenker mye på temp grunna av at jeg prøver å kun holde meg til mist vifter@1000rpm...

Er ikke store luft gjennomstrømningen det gir, men da kan jeg overleve med pcen på om natta..

Vet at temp avlesning ikke er helt å stole på, men er en pekkepinne så man ikke går får høyt på v-core..

(autov-core på 3,6ghz var 1,56 på asus 650i sli hk, det ganske høyt)

Lenke til kommentar

Skal ha ny cpu, men lurer på om det holder med en 8400 får å kjøre 4ghz på under 60grader...

Skal også ha en E8600 når den kommer ut...

Har kjørt min E6850 på 4Ghz med 780i og auto V-core, og auto vcore var ganske høy da tror jeg.. Det var første gang jeg klokka så hadde vel flaks den gikk så høyt med tanke på at det sto på auto v-core...

Kjørte den kun i 3dmark06, viste ikke om prime95 da. og sjekka ikke temp heler :/

Hadde 1780mhz i busshastighet tror jeg, hk kort gikk til helvete når jeg klarte å sette V-core på disable(standat V-core) og gå over 1800mhz i tileg... :/

De ny dual-corene E8400 og E8500 lar seg lett klokke til 4 GHz på luft. At den blir litt varm har ikke så mye å si, at den er stabil er det viktigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...