Gå til innhold

Hvor kan eg kjøp Fisheye?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes også fisheye som du bare kan skru på gjengene på objektivet. http://cgi.ebay.com/Canon-EOS-40D-30D-20D-...ksid=p1638.m122 er et eksempel på det. Har selv den fisheyen der, og må si meg veldig godt fornøyd! Ble vel en ca 500norske på meg med frakt og alt, noe jeg synes er en latterlig bra pris som gir svært mye for pengene! Har prøvd den på en venns 400D og den funket bra. Da er spørsmålet helt hvor kresen man er. De dyre er jo bedre, men jeg mener ikke at de er verdt 10 ganger så høy pris (5000kr). Da ville jeg mye heller kjøpt meg et skikkelig vidvinkelobjektiv for 3-5 tusen og en slik fisheye som jeg linket til... Nå har jeg ikke fått brukt min på en stund, fordi jeg har 40D med et objektiv som den ikke passer til, men når jeg får et objekttiv den passer til kommer jeg nok til å bruke den en del :) Her er et eksempelbilde jeg har tatt med den fisheyen, og et Canon S5 (ultrazoomkamera).

post-101385-1206403289_thumb.jpg

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar

Den ebay-fisheyen var da virkelig noe av det mest uskarpe og CA-infiserte jeg har sett på en stund. Du begrenser bruksområdet av fisheyen med et sånt objektiv, for stilrene bilder med uvant perspektiv blir umulig med så dårlig optisk kvalitet. Men - jeg har jo en Lensbaby jeg leker med av og til. Man får hva man betaler for, det er gøy å bruke den og den var ikke så dyr.

Sigma 15mm f/2.8 er forresten tilpasset fullformat-sensorer, såvidt jeg kan se. Utsnittet blir altså ikke fisheye på en Canon 400D.

Lenke til kommentar

Det er sant. Men om man vil ha muligheten for fisheyebilder og ikke kan/vil bruke så mye penger som ordentlige fisheyeobjektiver koster kan det være en god løsning :)

Blir også bedre med et 400d og riktig fokus. Siden det bare er glass som man skrur på skjønner ikke kamera at fisheyen sitter på, og på bildet er det brukt autofokus, som da blir feil. Manuel fokus og bedre kamera vil gi bedre resultat, men selvfølgelig er det begrenset hva slags kvalitet man kan få i forhold til et ordentlig objektiv :)

Lykke til med valg!

Vegard

Lenke til kommentar

Fisheye-objektiver har den egenskapen at de ikke er korrigert for geometrisk fortegning, slik at rette linjer som ikke faller gjennom sentrum av bildet vil bue stadig kraftigere jo lengre unna sentrum de faller.

Objektivene som lages til speilrefleks kommer i utgangspunktet i to kategorier. Sirkulære og diagonale. De sirkulære tegner sirkelformet billedsirkel som tangerer film/sensorkant i topp og bunn, resten av billedflaten blir sort. synsvinkelen er 180 grader langs alle linjer fra en kant gjennom sentrum til motsatt kant.

Diagonale fisheye-er tegner over hele billedruten, men her dekkes 180 grader bare langs en diagonal mellom motstående hjørner.

Til 36x24-sensorer og film er sirkulære fisheye-er omtrent 8mm og diagonale 15-16mm.

Til APS-C har bl.a nikon en diagonal en på 10.5 og pentax/tokina en zoom på 10-17, men utvalget er tynnere ennå.

Ville kanskje prøvd en frontmontert konverter av typen det linkes til hvis du er kjempegira på effekten og ikke har budsjettet til ordentlig varer. Hvis det ikke føles som en stor investering får du i alle fall utløp for utforskertrangen selv om steget opp er langt mtp optisk kvalitet..

Lenke til kommentar

Samme som Kjetil anbefaler jeg.. Som trådstarter selv skriver så har han ikke peiling på sånt, og da tror jeg det er lurt å teste en slik man skrur på til rundt 500kr. Da har du muligheten til å teste og utforske mulighetene du har med et fisheyeobjektiv så kan du jo heller kjøpe et dyrt og virkelig godt fisheyeobjektiv senere om du liker det godt, og kommer til å bruke det en del:)

Vegard.

Endret av VegardSK
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene! Den første linken til VegandSK (ebay) funker ikke. Har noen en link til en slik fish eye dere snakker om? eg vet ikke helt hva eg skal søke på for og få tak i en slik en!?

Tusen takk igjen for svarene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...