Gå til innhold

BK: Gamle naust

Speik

Anbefalte innlegg

Bildene er tatt i Portland i sør-england, blant noen fraflyttede små hytter nede ved kysten. Her har jeg redigert ganske kraftig, vet ikke helt om jeg er fornøyd med redigeringen.

post-93608-1206394069_thumb.jpg

post-93608-1206394076_thumb.jpg

post-93608-1206394086_thumb.jpg

EXIF på alle tre:

18 mm

ISO 100

f/14

1/250 - 1/80 - 1/100

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må ærlig innrømme jeg liker den dystre stemningen du har greid å skildre her.

Snittet er også temmelig bra, men jeg ville stilt kontrastene. Mer mørkere farger. Photoshop. Bruk Photoshop om du har det. Du kan virkelig fått noen dystre og herlige motiver som du ikke skal være redd for å krydre!

Nå overdrev jeg litt for å illustrere kontrastbruk, men du tar vel poenget. Nå har jeg dystret bildet enda mer til, samt lagt vekten på andre huset fra høyre. Ser du hvor effektivt det er?

Edit:Bildet ble litt tullete. Noen detaljer forsvant. Takk JPG-format!

post-63472-1206399896_thumb.jpg

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Jeg synes de er ganske fine, og ville ikke konvertert til s/h. Jeg ville heller fokusert på det litt loslitte lappeteppet de små husene utgjør. Jeg mener ikke at du ikke bør prøve s/h, for det kan jo hende at det fungerer også. Vignetteringen er strengt tatt ikke nødvendig her, og du kan jo eksperimentere med forskjellige grader av den.

Lenke til kommentar

Det første bildet har definitivt et kustnerisk preg, minner meg om film-fotograferingen i "The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford". Det er to uheldige elementer i bildet bare:

- vidvinkel-effekten fungerte ikke så godt her

- det blir litt for mørkt mot venstre, det er selvfølgelig lovlig, men det gjør at man tolker det lyse huset som et interressepunkt, og plasseringen av denne bryter med den gyldne regelen og gjør at bildet blir ubehagelig å se på (det er noe annet galt med komposisjonen, men jeg klarer ikke helt å forstå hva)

Vignettingen er passende i det første bildet, men prøv kanskje å lag dine egne vignetting former for å kunne trekke fokus der du selv vil. Lag nytt layer, en form av hva som ikke skal vigneteres med lasso, inverter selection, fill "black" og gaussian blur 1 til 2 ganger. Hvis du ikke forstår mine dårlige formuleringer, spør!

"Composition" av David Präkel kan hjelpe deg litt mer å forstå komposisjonen som et virkemiddel, og ikke bare gå på hva som føles bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...