Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hodepine - paracet farlig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Mamma klager på at jeg tar for mye paracet og påstår det kan være skadelig.

Det har seg slik at når jeg for vondt i hodet så klarer jeg overhodet ikke å konsentere meg, så jeg tar to paracet. Det gjør susen! Pussig åssen du bare med engang kjenner deg bedre? Du glemmer det liksom fordi vet du blir bedre :p? Er så rart.

Uansett, gjennonsnittelig kan jeg ha det 1-2 ganger i løpet av 14 dager. Og da tar jeg 2 paracet. Er det noe farlig da?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paracet er jo smertestillende tabletter, som blant annet motvirker hodepine. Ifølge den anbefalte dosering, kan man ta opp til 6 paracet på en dag, så jeg tror nok at det egentlig går greit. Du burde heller finne ut hvorfor du har hodepine, om det forekommer så ofte som du sier.

Endret av Cornugon
Lenke til kommentar

Øhh.. skal jeg dra helt til legen for å spørre om jeg tar for mye paracet? Også gi han 250 kroner for et ja/nei svar?

Jeg kan få det når jeg våkner, mest sannsynlig for at jeg har sovi for lenge! Hender jeg sover 12 timer og... da er det jeg kan få det. Ellers kun når jeg blir illsint :p veldig sjeldent for tiden.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært veldig skeptisk til overdreven pillebruk / pillebruk generelt. Dersom jeg har vondt i hodet hjelper det nesten ALLTID å:

1.spise

2.drikke

3.gå en tur ut

Mulig jeg bare er heldig, og jeg kan skjønne at for enkelte er det helt nødvendig med piller for å få hodepinen bor.

Lenke til kommentar
Paracetamol er et legemiddel, brukt smertestillende og febernedsettende. En bør vise litt forsiktighet ved bruken da store doser kan gi varige leverskader. Ved nedsatt leverfunksjon kan toleransen for paracetamol være nedsatt, og moderat til høyt alkoholforbruk kan gi økt fare for paracetamolforgiftning.

Paracetamol sammen med kodein eller morfin gir en synergistisk smertestillende effekt, og denne kombinasjonen gis ofte ved sterkere smerter enn paracetamol alene kan kontrollere, for eksempel etter kirurgiske inngrep eller ved kreft.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Paracetamol

Lenke til kommentar
Kan man bli... slags immun mot det? Eller at det virker dårligere?

Jeg vil i stor grad tro det. Det skal gjerne litt til.

Tror forøvrig ikke det er noe farlig. En kompis knaska paracet hele tiden før. Jeg tar meg kanskje 1 paracet 1 gang i året, Trio ( vannoppløsnlige hodetabletter) tar jeg kanskje 1-2 ganger i halvåret.

Lenke til kommentar
Kan man bli... slags immun mot det? Eller at det virker dårligere?

Det er fult mulig å bli imun mot Paracet etter lang tids bruk.

Har samme problemene som deg etter en nakkeskade for lenge siden og sliter med 2 til 3 ganger i månen som etter eget skjønn er såpas ille at piller må til for å kurere det.

I begynnelsen brukte jeg Paracet som sluttet å virke etter ei stund, gikk over til Fenazon Koffein, fanalgin og et merke til jeg ikke husker navnet på men enden på visa er at nå er det kun Ibux som hjelper, alt annet er som sukkertøy.

Det derimot fungerer inne halvtimen og jeg kjenner trykket letter kjapt og blir borte.

Så bare pass på å ikke overdriv bruken av Paracet.

Lenke til kommentar
Hei.

Mamma klager på at jeg tar for mye paracet og påstår det kan være skadelig.

Det har seg slik at når jeg for vondt i hodet så klarer jeg overhodet ikke å konsentere meg, så jeg tar to paracet. Det gjør susen! Pussig åssen du bare med engang kjenner deg bedre? Du glemmer det liksom fordi vet du blir bedre :p? Er så rart.

Uansett, gjennonsnittelig kan jeg ha det 1-2 ganger i løpet av 14 dager. Og da tar jeg 2 paracet. Er det noe farlig da?

Takk for svar! :)

Hvis du snakker om 2 x tabletter, da er det snakk om 500mg?

Tablettbruket, i den forstaden du tar, er nok ikke farlig (isnitt 1-2ganger i 14 dager)

Derimot er det viktig at du får i deg mat, pga risikor for "magesår".

Jeg har ikke lest noe "immunitet" mot paracetamol. (Hvis ikke dere mener økt-toleranse)

Derimot er det lurt å utrede hodepine problemet ditt, hvis dette er noe som skjer hyppig.

Det finnes behandlinger mot migrene også ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...