Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjenne hjemmelaget bil?


Anbefalte innlegg

Rent teoretisk. Hvis jeg hadde lyst til å lage en egen bil, hva skal til for å få skilter på den?

Jeg kan selvsagt ta utgangspunkt i en gammel Volvo og bygge videre på den.

Men om jeg ville ha noe helt eget? Hvilket merke skal det stå i vognkortet, da?

Må jeg opprette et firma for å få lov til å produsere den, sånn at firmanavnet kan stå i vognkortet?

Jeg snakker ikke om å typegodkjenne og masseprodusere den,

kun lage EN til eget bruk, sette på skilter, og kjøre den på motorveien med et klasse B-sertifikat.

 

Hva om jeg importerte en ukurrant indisk, nord-koreansk eller malaysisk bil som aldri har eksistert i Norge og EU før. Er det mye bry å få den importert?

Hva med den helt nye Lada Kalina, som ikke offisiellt selges i Norge?

 

 

Og til slutt. Hvis jeg har en gul bil, og det står i vognkortet at den er gul:

Hvor mange fartsstriper i andre farger kan jeg ha før teksten i vognkortet må endres?

Hva står i vognkortet til flerfargede biler, der ingen farge er dominerende?

Endret av Gurin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan custom-entusiaster importere fra USA, men ikke fra et norsk verksted med samme utstyr og kompetanse?

 

Det er ikke forbudt å starte en bilfabrikk i Norge. Men må jeg gå så langt for å få skilter på en hjemmelaget doning? Hva er avgjørende? Antall ansatte? Om merkenavnet er "kult" nok? Om jeg står i Brønnøysund?

Endret av Gurin
Lenke til kommentar

Det er mulig, men det er veldig mye jobb og sikkert avgifter og gebyrer så det holder. Det beste er å ta kontakt med biltilsynet på forhånd, og holde kontakten under byggingen. Når det gjelder selve byggingen vil jeg tro det kan være lurt å bruke dimensjoneringer som på en produksjonsbil - jeg tviler på at det går gjennom om du henter bremser fra en gammel Golf og motor fra en japansk sportsbil, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

For en del år siden var en eneste muligheten å først bygge den i Norge, sende den til Sverige der den skulle godkjennes, for å så importere den tilbake hit. Jeg lurer på om reglene ble endret for at par år siden, så om dette fortsatt er praksisen skal du ikke ta for gitt.

 

;)

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Hjemmebygd ny bil av klasse B er så godt som umulig å få godkjent i Norge nå. Selv om Norge nå må følge EU-reglementet for kjøretøygodkjenning, så er det dessverre ingen åpninger i EU-reglementet heller for enkeltbiler. Derimot har mange EU-land særregler for dette, ulike regler for ulike land. Sverige har et spesielt system, det samme har britene, nederlenderne og tyskerne. Det er mulig å ta inn biler godkjent og registrert i disse landene som flyttegods til Norge, da ordnes alle papirer uansett hvor aparta bilen er. Men selvbygging i Norge er derimot så godt som umulig.

 

Et åpning er å registrere seg som bilprodusent, men selv da er det ganske strenge restriksjoner, bl.a fordi enkelte smartinger har misbrukt dette smutthullet tidligere.

 

Ombygning av eldre biler er dog mulig, men da bør man både få forhåndsgodkjenning, og helst bør ombygningen skje og godkjennes i trinn hvis man skal ha en sjangs til å få skilter på kjøretøyet. Hvis biltilsynet plutselig finner ut at bilen er for mye ombygd til å kalles ombygd, så kan de endre status på den til nybil, og da er du ille ute.

 

Dog finnes det et digert "smutthull", som også finnes i EU-reglene, så der kan ikke Norge lage begrensende særregler, og det er hvis du kutter ut ett hjul og lager 3-hjulsbil. Da er plutselig det meste mulig. Som ved ombygging bør man likevel kontakte biltilsynet for å få en forhåndsgodkjenning, og gjerne også la de inspisere byggeprosessen underveis. Men ellers kan du lage ganske fantasifulle kjøretøy innen 3-hjulsbil.

 

3-hjulsbiler registreres som motorsykkel, men i vognkortet står det at føreren må ha B-sertifikat, for 3-hjulinger oppfører seg som vanlige biler på veien. Som på motorsykler skal kjøretøyet kun ha et lite regskilt bak (ikke skiltkrav foran). Som motorsykkel kan kjøretøyet passere de fleste bomveger gratis, du kan bruke kollektivfeltet slik andre motorsykler og du er delvis immun mot fotobokser (ikke noe skilt foran). I motsetning på andre motorsykler er det ikke noe hjelmkrav i 3-hjulinger, i hvert fall hvis kjøretøyet er utstyrt med setebelter. Du kan bruke 4- eller 5- eller 6-punktbelter i den hvis du vil, i det hele tatt er reglene ganske rommelige.

 

3-hjulinger trenger dessuten ikke krasjtestes (de er jo motorsykler), og fordi de er motorsykler er det (foreløpig) ingen krav til katalysatorrensing av eksosen. Dette gjør det enklere å få selvbygde 3-hjulinger godkjent. Norge kan dessuten ikke stramme inn på disse reglene, Norge er nemlig nødt til å rette seg etter fellesreglene i EU på grunn av EØS-avtalen.

 

3-hjulinger kan faktisk bli litt tøffe, og med rett vektfordeling velter de ikke lettere enn 4-hjulsbiler:

bebe_2.jpg

Lenke til kommentar

Dat var jo en mann som laget en egen bil her i norge... den het stranda scorpion eller noe slikt... så det autofil for ei god stund siden... det var en slaks rød sportsbil han brukte 4 år og 3 måneder på å lage, laget den HELT fra begynnelsen...

Lenke til kommentar

ang det med farge i vognkort... tror du kan lakkere hele bilen din i en annen farge uten og rette det i vognkortet, så lenge du har orginialfargen ett sted på bilen, f-eks under panseret, er ikke helt sikker på dette, men onkel blå stussa ikke noe på det når jeg ble stoppa i fjor sommer med annen farge på bilen enn det som stod oppført i vognkort... hadde dog orginalfargen under panseret..

Lenke til kommentar
Tror ikke det er særlig mye jobb i utgangspunktet, men den må sikkerhetstestes etter europeiske standarder. Det betyr en Euro-NCAP krasjtest, som igjen betyr at du må bygge 2 biler. Ikke verre enn det;-)

 

leste en biltest i Vg for noen dager siden, og der sto det att Chevrolet Nubira (som var en av testbilene) ikke var kollisjonstestet. men den selges jo i Norge

Lenke til kommentar

Jeg er også intressert i dette...

 

Hva hvis jeg f.eks bygger om en liten bil jeg har, ved å bygge fra to til firehjulsdrift, sette store bremser og en stor motor i?

4WD-systemet, bremser og motor kommer fra samme donor-bil, bare inn i en litt mindre bil.

Dette er en 92-modell...

 

edit:

og btw, bilen som er donorbil er ikke lett å få godkjennt i norge, finnes vel 3 stykker av de på skilt tror jeg...

 

Hva er sjangsen for å få skilt på noe slikt? Er det i det hele tatt noe sjangs, eller blir det bare en banebil?

Endret av jale
Lenke til kommentar
Dat var jo en mann som laget en egen bil her i norge... den het stranda scorpion eller noe slikt... så det autofil for ei god stund siden... det var en slaks rød sportsbil han brukte 4 år og 3 måneder på å lage, laget den HELT fra begynnelsen...

Stranden Scorpione ble godkjent på begynnelsen av 70-tallet. Da var reglene ganske mye enklere enn i våre dager. Regler endres, også når det gjelder krav til biler.

 

Stranden Scorpione var forresten ikke bygd helt fra bunnen av, men basert på understellet fra en VW Boble.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Trodde man kun måtte kræsje den hvis det var en masseprodusert bil.

Mark Evans på discovery opererer vel etter engelske regler. Han bygger jo byggesettbiler som Reality-TV.

I England er det spesielle regler for lavseriebiler, færre enn hundre biler per år. Da slipper de krasjtesting og en del andre krav. I Sverige kan enkeltbiler godkjennes som "amatörbygt fordon", men da er det også begrensinger for mye effekt bilen kan ha i forhold til vekt, og det må stå et skilt på dasjbordet med teksten "Amatörbygt fordon". Slike spesielle småserieregler finnes ikke i Norge, så her må nybygde enkeltbiler tilfredstille alle krav som andre nybiler fra de store produsentene, det vil si bestått krasjtesting på uavhengig testlab, katalysator, 3-punktsbelter og alt det andre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...