Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan gjør man en fremføring spennende?

Anbefalte innlegg

HAllo !

Jeg skal ha en historie fremføring om noen dager. Jeg prøvde å fremføre den for meg selv, og det var gørr kjedelig å høre på meg selv! Det jeg skal snakke om er krigen i Asia under andre verdenskrig. Hvordan kan jeg få stoffet til å bli spennende å høre på? Håper på svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, skriv framføringen på ditt eget muntlige språk, ikke bruk noen setninger fra lærerboka eller wikipedia. Ellers så kan du bruke et kart for å vise hvordan utviklinger skjedde, du må også huske på å ikke lese fra et manus.

Hvis du har hentet det meste av stoffet rett fra en eller annen kilde så blir det kjedelig, du må selv forklare hvorfor det er viktig at "Asia fikk støtte fra blablabla", ikke bare si det for så å gå videre.

Lenke til kommentar

Vel,det som er aller viktigst er jo at du holder blikket ditt oppe. Ingenting er mer kjedelig enn når en står og ser ned i notatene sine uten å løfte blikket. Og for all del,ikke se på kun læreren når du først ser opp.

Har du mulighet for å bruke prosjektor under fremføringen? Ilustrasjoner eller små videoklipp er ting som alltid pleier å hjelpe på å ikke få folk til å sovne selv om emnet direkte legger opp til det.

En ting som også er viktig er å gjøre stoffet til ditt eget og fortelle det du syns er relevant og la kjedelige årstall og personer være.

Lenke til kommentar

bring ogsaa frem eksempler paa et mer indiduelt nivaa. f.eks. "Japans okkupasjon av Kina var saerdeles brutal, bla. Nanjing-massakren hvor flere tusen kvinner ble voldtatt og de stakk ned smaa barn med bayonetter (Hvor du da gestikulerer ivrige stikkebevegelser med hendene dine). Proev aa gjoer det om til historiefortelling, ikke bare toerre fakta.

Lenke til kommentar

Les den høyt for deg selv helt til du kan alt du skal si utenat. Pass på at det er enkelt og ikke stopper opp noen steder. Gjør det om og om igjen, øv på å være engasjert og interessert i det du prater om og vips så smitter det over på alle andre.

gentrus har et godt poeng.

Lenke til kommentar

På en måte å få litt humor inn i fremføring, der det passer så klart. Være litt mundtlig og blid. Men pasas deg for å gjøre narr av brutale ting, lærere og sensorer har en tendens til å misslike det sterk.

Selv viste jeg coveret til Mayhems Dawn of The black hearst (dere får se på det selv), og begge lærerne så mildt sagt skjokkert ut ^^

Lenke til kommentar

Skal du ha ppt så burde du bruke mye bilder og lite skrift... Jo mindre skriftlig på powerpoint og jo mer muntlig jo bedre... Ta med interessante fakta... "Viste dere at ... ?"... Har stoffet noen forbindelse til dagens situasjon i Asia? Isåfall, fortell litt om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...