Gå til innhold

soft vs standard på skarphet?

Anbefalte innlegg

hei

blir mye innlegg nå, men må utnytte alle "resursser" til å lære mest mulig om kameraet mitt og fotografering:)

jeg har ofte lest på andre forum og slikt at det lønner seg å innstille skapheten på soft, så gjøre bilde skarpere i et redigernsprogram som feks photoshop!?

Dette skal vist gi bedre resultater en hvis man har skapheten innstilt på standard!?

Er det noe logikk bak denne teorien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe logikk bak denne teorien?

Ja. Grunnen til det er at oppskarpingen kan være ødeleggende for andre ting man ønsker å gjøre i bildebehandlingen.

Hvis du leser litt om bildebhandling, så ser du at oppskarping er alltid det siste steget i arbeidsflyten.

Tom

Lenke til kommentar

Det er aller best å skyte i RAW når du skal photoshoppe i etterkant. Da tåler bildet mer drastiske curves før du får støy og artifakter. Dessuten er RAW bare RAW og ikke "standard" eller "soft", for oppskarping er noe du gjør når du er ferdig med å justere resten av bildet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med det de andre skriver overe her.

Vil legge til at kamera benytter en enklere oppskarpingsrutine enn f.eks photoshop. (Hvorfor kan jeg bare spekulere i, men jeg trur det er et kompromis til prosessorkraft og batteristørrelse). Dette er nok et poeng til å ta oppskarpningen til slutt mener jeg.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...